2 צפייה בגלריה
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
הפגנת המתמחים בסנימטק תל אביב
הפגנת המתמחים בתל אביב, אוקטובר 2021
(צילום: מוטי קמחי )
בסיום מחאת המתמחים לקיצור התורנויות, לפני כמה שבועות, מיהר שר הבריאות ניצן הורוביץ להכריז על המהלך ההיסטורי. במקביל הוא אישרר את הצו עליו חתמה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי, לפיו החל מ-1 באפריל יקוצרו תורנויות בעשרה בתי חולים בפריפריה, במרבית התחומים למעט כירורגיה, מ-26 שעות ל-16 או 18. אבל מתברר שסיכומים לחוד ומציאות לחוד – ספק אם המהלך המלא ייצא אל הפועל.
מאז הסיכום הוקמה ועדה מיוחדת לקידום יישום הקיצור, בראשות המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר ספי מנדלוביץ', במקצועו רופא ילדים מוערך. אלא שגורמים המעורבים בעבודת הוועדה, כמו גם בבתי החולים עצמם, מביעים ספק רב באשר ליישום הצעד במועד ובמתכונת שנקבעו. זאת בין היתר משום שבתי החולים לא קיבלו את התקנים הנוספים הנחוצים לקיצור.
יש גורמים במערכת הבריאות המכנים את ההיתכנות ליישום המהלך על פי המתווה שסוכם "מדע בדיוני". זאת גם בהיעדר הסכמות בדבר משמעות המהלך על העבודה בסופי השבוע, נושא השכר והקושי לגייס עובדים חדשים למוסדות הרפואיים בפריפריה. גורמים שונים מעריכים כי אם המהלך ייצא לבסוף אל הפועל בתחילת אפריל – הוא יתבצע במתכונת מצומצמת. ההסתדרות הרפואית כבר פנתה לאחרונה לשרה ברביבאי בדרישה לדחות את מועד יישום הצו. בתגובה לפניית ynet ו-"ידיעות אחרונות", השיבה הוועדה כי תפעל ליישום המהלך "באופן מיטבי".

"במצב הנוכחי של מערכת הבריאות, המשאבים הקיימים בה ואלה שחשבו להקצות לה, אין שום סיכוי שהמהלך יקרה", אמר גורם המקורב לוועדה. "הוועדה קמה כדי להגיד מה צריך כדי שהחזון יתממש. החגיגות היו מוקדמות - עכשיו נחשפים האתגרים".
את הרמזים לפער בין ההבטחות למציאות בשטח ניתן למצוא בסיכום הדיון האחרון שקיים הצוות, לפני כשבועיים. "קיים קושי להוביל שינוי כה נרחב במערכת", נכתב, "השינוי המתוכנן עלול להעמיק את הפער בין המרכז לפריפריה. קיים אתגר במציאת פתרונות הלוקחים בחשבון את אתגרי הפריפריה, ובפרט אתגר התחרות על כוח האדם מול בתי החולים במרכז".
2 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
מסיבת עיתונאים משרד הבריאות
"החגיגות היו מוקדמות". הורוביץ
(צילום: יאיר שגיא)
מהצוות המקצועי המשותף לתכנון וליישום המהלך לקיצור יום העבודה של הרופאים המועסקים בתורנויות נמסר: "המלצות הביניים צפויות להתפרסם עד סוף החודש. נכון לעכשיו לא הוחלט על שינוי במתווה. הצוות בוחן מודלים שונים ליישום קיצור שעות העבודה של רופאים המועסקים בתורנויות, ופועל לבחינת אופן הקצאת התקנים – בהתאם למודל עליו יוחלט בהמשך הדיונים. בתקציב המדינה מוקצה תקציב כדי לאפשר את התחלת המהלך. התקציב הסופי נדון בימים אלה בין משרדי הבריאות והאוצר".
מלשכת השרה ברביבאי נמסר: "לא התקבלה בקשה רשמית לשינוי ההיתר, אך השרה עודכנה כי צפויים קשיים במימושו. בשלב זה אין כוונה לשנות את ההיתר".