4 צפייה בגלריה
מנחם ועליזה בגין מצביעים בקלפי 17..5.1977
מנחם ועליזה בגין מצביעים בקלפי 17..5.1977
מנחם ועליזה בגין מצביעים בקלפי מספר 400 בת"א. בלילה חגגו ניצחון
(באדיבות ארכיון הכנסת)
אתמול לפני 45 שנים התחולל אחד האירועים הפוליטיים הדרמטיים ביותר בתולדות ישראל: זרעי המהפך פוזרו באוויר בשל משב רוח בלתי צפוי. ביום שישי, 10 בדצמבר 1976, נערך בבסיס חיל האוויר תל נוף טקס חגיגי: חיל האוויר קלט את ראשוני מטוסי ה-F-15 שלו, שהגיעו בטיסה ישירה מארצות הברית.
בגלל מרחק הטיסה הארוך, כזה שמטוסי קרב לא אמורים לגמוא בבת אחת, המטוסים תודלקו באוויר מספר פעמים. אלא שרוח בלתי צפויה הקשתה פעם אחר פעם על התדלוק האווירי ועיכבה מאוד את הגעת המטוסים ואת הטקס. וכך, בשעה 16:15 אחר הצהריים, שעת הדלקת נרות שבת, רבים מחברי הממשלה עוד עמדו על מסלול ההמראה בבסיס וחיללו את השבת.
4 צפייה בגלריה
מנחם ועליזה בגין מצביעים בקלפי 17..5.1977
מנחם ועליזה בגין מצביעים בקלפי 17..5.1977
שלטי הבחירות של בגין
(באדיבות ארכיון הכנסת)
חבר הכנסת קלמן כהנא מהחזית הדתית התורתית רתח, והגיש הצעת אי אמון בממשלה. אותה הצעה לא הפילה את הממשלה, אבל ממנה התחילה הידרדרות פוליטית, שבסופה יזם ראש הממשלה דאז יצחק רבין את פיזור הכנסת.
רבין הספיק לנצח את שמעון פרס בתוך המערך והפך שוב למועמד המפלגה לראשות הממשלה. אולם חודשיים לפני הבחירות נחשף חשבון הדולרים הסודי שלו ושל אשתו לאה, מה שגרם לרבין לפרוש מראשות המערך, ומי שהתמודד מול מנחם בגין היה שמעון פרס.
ימי מערכת הבחירות היו הימים הראשונים שבהם החל להיסדק השלטון של מפא"י שייסד את המדינה. אחרי שנים שבהן נחשב מנחם בגין לגורם לא לגיטימי במיינסטרים הפוליטי והתקשורתי בישראל, החלה רוח אחרת לנשב, בעיקר על רקע הפערים העדתיים.
4 צפייה בגלריה
ישראלים מבלים בחוף הים בת"א ביום הבחירות
ישראלים מבלים בחוף הים בת"א ביום הבחירות
79.2 אחוזי הצבעה נרשמו, וגם אז חופי הים היו מלאים
(צילום: סער יעקב)
יומיים לפני הבחירות נערך עימות טלוויזיוני בין בגין לפרס. למרות שבגין הגיע אליו תשוש משום שהיה אחרי התקף לב, הוא נתן בו הופעה מצוינת ושיפר מאוד את התדמית הציבורית שלו – בעידן של 100 אחוזי רייטינג.
הליכוד ניצח בבחירות. הרגע שבו הופיע חיים יבין על המסך ואמר "גבירותיי ורבותיי, מהפך"' נחשב לאחד האירועים ההיסטוריים הגדולים של מדינת ישראל. בנאום הניצחון שלו הספיד בגין, ללא שמץ של צער, את עידן מפא"י, והתייחס למשטר מבוסס הקשרים, שעמוד התווך שלו היה הפנקס האדום. "29 שנים חיינו תחת משטר פרוטקציוניסטי, המשחית כל חלקה טובה עם הפתקים האלה. האזרח היה תלוי בשלטון בעצם מחייתו, בפרנסתו, בקיומו. קראנו דרור לכל הציבור, איש לא תלוי, אין אפליה, אין מפלים חבר מפלגה על חבר של מפלגה אחרת. קראנו דרור לעם הזה במדינתנו שלנו", אמר.
לרגל 45 שנה למהפך התגייסו בארכיון הכנסת ובספרייה הלאומית לסייע ל-ynet ו"ידיעות אחרונות" במציאת כמה תמונות ומסמכים היסטוריים מאותה תקופה. בין היתר נחשפה החלוקה לוועדות בכנסת. להבדיל ממה שקורה כיום, בכנסת התשיעית העניין עבר באופן חלק מאוד. ימים ספורים אחרי הכרזת התוצאות, בכתב יד, תועד הסיכום בין הצדדים – כמה חברים תשלח כל סיעה לכל ועדה.
4 צפייה בגלריה
טבלת ההרכב הסיעתי של ועדת הכנסת
טבלת ההרכב הסיעתי של ועדת הכנסת
חלוקת הוועדות בכנסת בכתב יד
( באדיבון ארכיון הכנסת)
מה שנהוג לכנות כיום כ"בלוק נתניהו", היה בעצם גם הבסיס לקואליציה הראשונה של הליכוד, שהרכיב מנחם בגין. ל-43 המנדטים של הליכוד הצטרפו המסגרת הפוליטית של הציונות הדתית, הלא היא המפד"ל, עם 12 מנדטים; שתי המפלגות החרדיות, אגודת ישראל ופועלי אגודת ישראל, עם 5 מנדטים ביחד; סיעת שלומציון של אריאל שרון, עם שני מנדטים; ומשה דיין, שערק עם המנדט שלו מהמערך אל ממשלתו של בגין בתמורה לתיק החוץ.