תחת אבטחה כבדה ותשומת לב תקשורתית גדולה, נפתח היום (ב') בשטוקהולם שבשבדיה משפטו של גנרל סורי לשעבר על חלקו בפשעי המלחמה שביצע המשטר הסורי במדינה בשנת 2012. המשפט הזה, הראשון מסוגו, מגיע 13 שנים אחרי תחילת מלחמת האזרחים שמשתוללת בסוריה.
3 צפייה בגלריה
בשאר אל אסד
בשאר אל אסד
נשיא סוריה אסד. הפשעים רודפים את אנשיו לשעבר עד לאירופה
(צילום: AP)
3 צפייה בגלריה
שבדיה משפט מוחמד חמו גנרל לשעבר ש ערק מ צבא סוריה
שבדיה משפט מוחמד חמו גנרל לשעבר ש ערק מ צבא סוריה
בכניסה לבית המשפט שבו עומד חמדו לדין
(צילום: EPA /Oscar Olsson/TT)
הבריגדיר גנרל מוחמד חמו, שמתגורר בשבדיה, מואשם בסיוע לפשעים המפרים את החוק הבינלאומי, לפי כתב האישום שהוגש נגדו בחודש פברואר האחרון. לפי כתב האישום שנחשף בסוכנות הידיעות AP, חמו בן ה-65 מואשם בין היתר כי בין ינואר ליולי 2012, אז כיהן בתפקיד, הוא השתתף בפעולות צבאיות ש"באופן שחזר על עצמו שוב ושוב הפרו את עקרונות ההבחנה בין לוחמים לאזרחים והנקיטה של זהירות ויחסיות, ופעל בכל ההתקפות שלו בצורה בלתי פרופורציונלית וחסרת הבחנה".
התביעה גם מאשימה את חמו בכך ששירת בדיביזיה 11 של הצבא הסורי, והוא "היה חיוני בקבלת החלטות אסטרטגיות ויישום פעולות צבאיות". "המשפט הזה חשוב כי זו הפעם הראשונה שמישהו מהממשל הסורי או מהצבא הסורי עומד למשפט בפועל על ההתקפות שבהן נטל חלק", הסבירה היום איידה סמאני, פעילת זכויות אדם משטוקהולם.
3 צפייה בגלריה
שבדיה משפט מוחמד חמו גנרל לשעבר ש ערק מ צבא סוריה
שבדיה משפט מוחמד חמו גנרל לשעבר ש ערק מ צבא סוריה
חמו נעצר ב-2021 ושוחרר בהיעדר ראיות. בית המשפט בשטוקהולם
(צילום: Oscar OLSSON / TT NEWS AGENCY / AFP)
הגנרל לשעבר צפוי לעונש שיכול לנוע בין 18 שנות מאסר למאסר עולם, שבשבדיה עלול להגיע ל-25 שנות מאסר. מה שמעניין בסיפור הוא שחמו עצמו ערק מהצבא ביולי 2012 והצטרף למורדים בניסיון להפיל את משטרו של הנשיא בשאר אסד. בהמשך נמלט לאירופה ועבר לחיות בשבדיה.
שמונה אזרחים הגישו את התביעה נגד חמו, כולל אדם שאחיו נהרג במתקפה של הצבא בעיר חומס, כמו גם צלם בריטי ועיתונאי צרפתי שנפצעו בתקיפה מצד הצבא הסורי. חמו נעצר בשבדיה בדצמבר 2021, אולם שוחרר מחוסר עדויות. עורכי דינו אומרים שהוא טוען לחפותו.
המלחמה בסוריה בין משטר אסד לבין ארגוני האופוזיציה, שפרצה במרץ 2011 והפכה בהמשך למלחמת אזרחים כוללת, גבתה עד כה את חייהם של כחצי מיליון בני אדם והפכה 23 מיליון בני אדם, כמחצית מאוכלוסיית סוריה, לפליטים. המשפט נגד חמו אמור להימשך כ-18 ימים.