שני פועלים בשנות ה-30 לחייהם נהרגו בצהריים (שני) ופועל נוסף נפצע באורח בינוני כתוצאה מקריסת פיגומים באתר בנייה ברחוב רקפת בגבעת זאב. המשטרה החלה בבדיקה ואיסוף עדויות וממצאים בזירה ונציגי משרד העבודה הוזעקו למקום לטובת חקירת המקרה.

8 צפייה בגלריה
הזירה בגבעת זאב
הזירה בגבעת זאב
הזירה בגבעת זאב
(צילום: עמית שאבי)
8 צפייה בגלריה
   זירת הקריסה
   זירת הקריסה
(צילום: אבי גאלן דוברות כב"ה מחוז יו"ש)
8 צפייה בגלריה
הזירה בגבעת זאב
הזירה בגבעת זאב
(צילום: עמית שאבי)
8 צפייה בגלריה
   זירת הקריסה
   זירת הקריסה
(צילום: אבי גאלן דוברות כב"ה מחוז יו"ש)
8 צפייה בגלריה
   זירת הקריסה
   זירת הקריסה
(צילום: אבי גאלן דוברות כב"ה מחוז יו"ש)
הדיווח על המקרה התקבל במוקד 101 של מד"א במרחב ירושלים בשעה 12:04. פיגומים בקיר חיצוני של אתר בנייה בן 12 קומות קרסו ושלושה פועלים נלכדו תחתם. צוותי כיבוי שהוזעקו למקום חילצו שניים מהם ללא רוח חיים ומותם נקבע במקום. פועל נוסף פונה במצב בינוני לבית החולים הדסה הר הצופים בירושלים.
חובשי מד"א אלי ריימונוד ומשה בלך סיפרו כי "כשהגענו הייתה המולה ושמענו צעקות, ראינו ערימה של פיגומים שקרסו מגובה בבניין בן 12 קומות. הבחנו בכמה פועלים שהתהלכו במקום לאחר שלקו בהתקף חרדה. ניסינו להשיג מידע ממנהלי האתר כמה פועלים עבדו במקום באותו הזמן כדי לוודא שמאתרים את כולם".
הם הוסיפו כי "מתחת לפיגומים נלכדו שלושה פועלים, הראשון חולץ בהכרה מלאה והוא סובל מחבלות בבטן ובגפיים. לאחר דקות ארוכות חולץ פועל נוסף, גבר בשנות ה-30, עם חבלה רב-מערכתית וללא סימני חיים ובתוך זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותו. לאחר כמעט שעתיים, בפעולות חילוץ מורכבות וממושכות, חולץ הפועל השלישי שנלכד ללא סימני חיים ומותו נקבע במקום".
8 צפייה בגלריה
(צילום: מד"א)
אחד העובדים באתר סיפר שהפיגומים נפלו מגובה של כ-30 מטר על הפועלים שעבדו למטה. "שמענו בום וראינו אבק. לא הבנו מה קרה, חשבנו ששופכים חול", הוא אמר. "היו שלושה פועלים למעלה, עבדו על הפיגומים ונפלו איתם. זה היה מפחיד, לא הצלחנו לעזור להם". פועל אחר אמר: "המזל הגדול שכולם היו בזמן האוכל ורק שישה פועלים עבדו על הפיגומים".
פועל נוסף, חסן וואעדן, סיפר כי "הפיגום כולו רעד והוחזק על ידי מוט ברזל אחד בלבד. אמרנו למנהל העבודה, המנהל אמר 'תפרק, אני רוצה לגמור את העבודה שלי, לא מעניין אותי'".
פרויקט הבנייה נעשה על ידי חברת האחים אבו עיאש. האתר נמצא מעבר לקו הירוק ולכן לא חלות עליו הוראות הבטיחות בעבודה כמו בכל מדינת ישראל. בנובמבר 2021 שלח ארגון "קו לעובד" מכתב לאלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס בבקשה להחיל את הוראות הבטיחות בכל שטחי יהודה ושומרון. פוקס השיב כי גובשה טיוטה לתיקון החקיקה בנושא והיא הועברה למשרדי הממשלה הרלוונטיים.
ממינהל הבטיחות בזרוע העבודה נמסר כי החשד שנבדק הוא כשל ביציבות הפיגומים שקרסו באתר. עוד נמסר כי "הטיפול והאכיפה מצויים בידי המשטרה. יחד עם זאת, מפקחי מינהל הבטיחות הגיעו למקום לסייע מקצועית למשטרה באירוע קשה וימשיכו לעמוד לרשות המשטרה במטרה לסייע בהפקת לקחים ולהגיע למיצוי הדין עם האחראים".
ממטה בטיחות ענף הבנייה של התאחדות הקבלנים והקרן לעידוד ופיתוח ענף הבנייה נמסר כי "אנו משתתפים בצער משפחות שני העובדים שנהרגו היום באתר הבניה בגבעת זאב ושולחים איחולי החלמה מלאה לפצועים. מדובר בתאונה חריגה שלא היתה צריכה לקרות. עם זאת, נציין שענף הבניה והתשתיות מצוי בשלוש השנים האחרונות בתהליך שינוי תרבות הבטיחות שניכר באתרי בנייה רבים מאוד בישראל. נתוני מנהל הבטיחות של הממשלה מצביעים על ירידה ממושכת במספר ההרוגים בענף מ-40 בשנת 2019 ל-25 השנה. נציין עוד כי בשנים האחרונות זינק מספר העובדים בענף לאור זינוק בהיקף הבנייה ל-320 אלף.
"נכון להיום, שנת 2022 תהיה הראשונה מזה עשרות שנים שבה, על פי המדד הבינלאומי לתחום תאונות העבודה, הגענו לנתון חד ספרתי של הרוגים ל-100 אלף עובדים. יש לנו עוד דרך ארוכה לעשות ואנו ממשיכים בכל יום לצאת לאתרים, ללמד שיטות תכנון, ניהול וביצוע בטיחות שעושות בהדרגה את השינוי בענף הבנייה. נמשיך לפעול כדי לשמור על חיי ובריאות עובדי הענף שלנו".
עו"ד ישראל אסל, היועץ המשפטי של הפורום למניעת תאונות עבודה, אמר כי "הכתובת לתאונה הייתה על הקיר. נראה כי לא נלמד שום לקח מהמקרים שהיו בעבר ולא בוצעו שום פעולות רגולטוריות על ידי מנהל הבטיחות בעבודה כדי למנוע תאונות דומות והפועלים ממשיך להיהרג באתרי הבנייה. מתחילת השנה נהרגו 68 עובדים בתאונות עבודה, מתוכם 34 עובדים בענף הבנייה והתשתית".
הילה ציאון השתתפה בהכנת הכתבה