748 יהודים עלו הבוקר (יום ראשון) להר הבית, ובהם גם חבר הכנסת יצחק קרויזר מעוצמה יהודית. כעת פתוח ההר לשעה נוספת, שבמהלכה עולים יהודים נוספים. כמדי שנה, חלקם ניסו לבצע פרובוקציה ולהגיע למקום עם "קורבן" - ונעצרו. אלפים נוספים צפויים לעלות להר בימים הקרובים.
3 צפייה בגלריה
יצחק קרויזר בהר הבית בחג הסוכות
יצחק קרויזר בהר הבית בחג הסוכות
קרויזר עולה להר הבית
(מתוך עמוד הטוויטר של יצחק קרויזר)
בתגובה לעליית 748 היהודים להר, ארגון "הצעירים המורדים" שהוביל את המהומות בגבול רצועת עזה הודיע על חידוש העימותים מול הצבא בגבול המזרחי של הרצועה. הוא כינה את עליית היהודים להר הבית "הפרות של הסיכומים במסגד אל-אקצא וירושלים".
ארגוני הטרור, נזכיר, נוטים להשתמש בעליית יהודים להר הבית כדי להסית נגד ישראל ולקדם את הקונספירציה שלפיה מסגד אל-אקצא בסכנה. "החלטנו להרחיב את היקף העימותים, להוסיף שמן למדורה - ולהצית היום את גבולותינו המזרחיים באש, כדי למנוע את ההשפלה וההתרפסות", הוסיפו בארגון.
האיום של מובילי המהומות מגיע כשבמקביל מתקיים דיון ביטחוני אצל ראש הממשלה בנימין נתניהו, בהשתתפות בכירי מערכת הביטחון בהם שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש השב"כ רונן בר. מי שמודר מהדיון, ולא בפעם הראשונה, הוא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
3 צפייה בגלריה
האיום העזתי, במקביל לדיון הביטחוני ממנו מודר בן גביר
האיום העזתי, במקביל לדיון הביטחוני ממנו מודר בן גביר
האיום העזתי, במקביל לדיון הביטחוני ממנו מודר בן גביר
(צילום: רויטרס/Amir Cohen/Pool, אלעד גרשגורן)
הישיבה אינה מתמקדת בנושא אחד - אלא בשלל הסוגיות הביטחוניות שעל הפרק, ובין היתר גם בהתחממות בגבול רצועת עזה. רק לפני מספר ימים דווח בסוכנות הידיעות AP והעיתון הלבנוני אל-אחבאר כי מאחורי ההחלטה של ישראל לפתוח מחדש את המעברים לכניסת פועלים מרצועת עזה, אחרי מהומות חוזרות ונשנות על הגדר, עומד משא ומתן בין ישראל לחמאס - בתיווך קטארי ומצרי.
חמאס, נזכיר, התעקש שמעולם לא עודד את המהומות שהתחדשו אחרי שנים שקטות יחסית - על אף שנתן להן הסכמה שבשתיקה, בניסיון לסחוט ויתורים מישראל ומקטאר שאחראית להעברת המענקים לרצועה. השליח הקטארי לרצועה, מוחמד אל-עמאדי, אישר כי נוהלו מגעים בתיווכו - והדגיש כי הם הסיבה לכך שהמעברים נפתחו מחדש ביום חמישי האחרון.
3 צפייה בגלריה
התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה
התפרעויות פלסטינים גבול רצועת עזה
ההתפרעויות בגבול רצועת עזה יחזרו?
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
גורם רשמי בעזה שמקורב לפרטים סיפר כי ישראל הבטיחה לחמאס כמה ויתורים - כולל העלאת מספר אישורי הכניסה לפועלים מעזה, הרחבת אזור הדיג מול חופי הרצועה ומתן אפשרות לייצא יותר סחורות ולייבא יותר ציוד. בישראל אמרו מנגד שהצעדים הכלכליים הללו יינתנו רק בתמורה לרגיעה - ו"הצעירים המורדים", הודיע אמנם בשבוע שעבר על עצירת פעילותו, שכעת הוא מאיים לחדש, אך הדגיש כי "אם הקטארים יחסירו אפילו דולר אחד, נשלוף את החרבות נגד הכובש".
דובר חמאס עבד א-לטיף אלקאנוע תקף את ישראל בתגובה לעליית היהודים להר ואמר כי "התוקפנות הציונית מתעצמת נגד מסגד אל-אקצא במה שמכונה סוכות. הכיבוש מנצל את חגי ישראל לפשיטות, פתיחת מנהרות וגירוש ירושלמים. יש להסלים את מצב העימותים עם הכיבוש ולהפציץ מהגדה המערבית. הרחבת מעגל הנורמליזציה הערבית מול האויב הציוני מהווה כיסוי ליישום תוכניות הייהוד. אנו דורשים לעצור זאת כדי שהכיבוש לא יתרחב עם פשעיו בירושלים".
בכיר הארגון איסמעיל רדואן הוסיף: "ההתנגדות הפלסטינית לא תעמוד בחיבוק ידיים מול פשעי הכיבוש, וכל יכולותינו יוקרבו למען מסגד אל-אקצא".