3 צפייה בגלריה
אבטחה בירושלים
אבטחה בירושלים
ירושלים, השבוע
(צילום: אלכס קולומויסקי)
דריכות שיא במערכת הביטחון לקראת ארוחת ליל הסדר ותפילות יום השישי השני של הרמדאן בהר הבית שייערכו בסמיכות: אלפי שוטרים וחיילי צה"ל יסיירו ביום שישי הקרוב ברחובות הערים ובמקומות נוספים ברחבי הארץ כדי לשמור על שלום הציבור. "יש התרעות כלליות על כוונה להוציא פיגוע בתחומי ישראל ובאזור יהודה ושומרון", אמר היום (שלישי) ל-ynet ראש מחלקת מבצעים במשטרה, ניצב-משנה שלומי טולדנו.
בצבא ובמשטרה יפעלו לחסימת זליגת שוהים בלתי-חוקיים (שב"חים) דרך פרצות בגדר בקו התפר, לצד שילוב של איסוף מודיעין מצד שירות הביטחון הכללי למניעת פיגועי טרור. לפי נצ"מ טולדנו, "הנחת העבודה של המשטרה היא שבכל רגע נתון בימים אלה, שבהם אדי הדלק מייצרים את המפגע הבא, יכול לצאת פיגוע כפי שקרה באחרונה במתווה של המפגע הבודד".
3 צפייה בגלריה
אבטחה בירושלים
אבטחה בירושלים
שוטרי מג"ב בירושלים
(צילום: אלכס קולומויסקי)
על ההתמודדות מול הסמיכות בחגיגות ערב פסח ויום השישי השני של הרמדאן, אמר טולדנו כי היערכות ממוקדת תופנה לנעשה בירושלים. "ירושלים היא מוקד רגיש ונפיץ שבן רגע יכול להבעיר את מדינת ישראל ושטחי איו"ש. כל אירוע בירושלים יכול להשפיע על עזה, איו"ש ובערים המעורבות בתחומי ישראל בדומה לאירועי 'שומר החומות' בשנה שעברה".
ראש מחלקת מבצעים ציין עוד כי "כשיש מודיעין קונקרטי על פיגוע, שב"כ ולוחמי הימ"מ פועלים לסיכולו המהיר. יש לנו מערכים של המודיעין ביחד עם השב"כ. אנחנו פועלים רבות לנטר ברשתות החברתיות כל סימן או רמז לפיגוע טרור או אפילו לעודד טרור. לדסק המודיעין המשולב יש התרעות פח"ע, אולם אין לנו התרעה ספציפית וממוקדת, יש הערכות שבכל רגע נתון יכול להתרחש פיגוע בשטחי הערים, יש אדי דלק באוויר".
3 צפייה בגלריה
אבטחה בתל אביב
אבטחה בתל אביב
חיילי צה"ל בתל אביב
(צילום: AFP)
מערך האופנועים של המשטרה הוכוון למרכזי הערים כדי לתת מענה מיידי ומהיר לפיגועי טרור. "ראינו בבני ברק את צמד השוטרים רוכבים על אופנוע וחתרו למגע עם מחבל. אמיר חורי נהרג, הלוחמים עצרו ממש בגופם את המשך מסע ההרג של המחבל", אמר טולדנו. שוטרים שרוכבים על דו-גלגלי ערכו השבוע אימון שבו תרגלו הקפצה לזירת אירוע.
"הצבא מהצד של איו"ש ואנחנו מהצד השני משתדלים לסגור את הפרצות שדרכן עוברים שוהים בלתי-חוקיים ומאפשרות הסתננות של המחבל הבודד כפי שראינו בפיגועים האחרונים", אמר הקצין הבכיר. "אלפי שוטרים לא יעשו את סדר הפסח עם המשפחה. המוני בית ישראל יוצאים לפני החג למרכזי הקניות ואנחנו נמצאים שם עם חיילי צה"ל כדי שעם ישראל יוכל לחגוג את הסדר בבטחה".

ההיערכות הביטחונית המתוגברת תימשך גם בימי חול המועד. לדברי נצ"מ טולדנו, "בחג ובימי חול המועד מאות אלפי ישראלים יוצאים לטייל ולבלות בטבע, בפארקים, במרכזי הקניות ועוד. זה דורש מאיתנו מאמץ גדול. באותם ימים נגיע ל-8,000-7,000 שוטרים, לוחמי מג"ב, לוחמי צה"ל ומתנדבים שיהיו חלק מהמאמץ של סיכול פיגוע טרור". במשטרה ירכזו גם כוחות בשבוע הבא לאירועי ברכת כהנים בכותל המערבי.
אחרי 14 נרצחים בפיגועי טרור בחודש האחרון, ציין ראש מחלקת מבצעים במשטרה כי "סיכול פיגועי הטרור עוד לפני שהם יוצאים לדרכם דורש מאיתנו מאמץ גדול והזרמה של אלפי שוטרים לשטח. חשוב לנו לשמר את השגרה של הציבור ולחזק את תחושת הביטחון על ידי כך שיראו שוטרים ברחובות. אם חלילה יקרה אירוע טרור, יש חשיבות עליונה להגיב הכי מהר שאפשר כמו שראינו בבני ברק ובחדרה".
במקביל נערכת המשטרה לאירוע מתפרץ - הפרות סדר שיתחילו בהפתעה ויסלימו להתפרעויות קשות יותר ביישובים ערביים ובערים מעורבות. המשטרה העלתה את רמת הכוננות ל"מגן 3" - אחת לפני הגבוהה ביותר. עוד הוחלט על ביטול הכשרות בבית הספר לשוטרים, ניתוב שוטרי מטה לשטח, גיוס מתנדבי המשמר האזרחי וגיוס של שלוש פלוגות מג"ב לטובת פעילות במרכזי הערים.