ארה"ב הקימה ערוץ קשר עם ישראל, שמתמקד בחששות ובחיפוש מידע על תקריות בעזה שבהן נהרגו או נפצעו אזרחים עזתים. כך דווח אמש (חמישי) בסוכנות הידיעות רויטרס, מפי שני גורמים אמריקניים המעורים בפרטים. יצירת הערוץ המיוחד הגיעה לאחר שמזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגש עם קבינט המלחמה מוקדם יותר החודש, והביע דאגה לגבי הדיווחים ה"מתמשכים" בנוגע למקרי מוות אזרחיים בתקיפות ישראליות באזורים הומניטריים.
לפי אחד הגורמים, בפגישתו עם הקבינט, בלינקן אמר לראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט והשר בני גנץ שוושינגטון צריכה לדעת "איזה תשובות ישנן" כשזה מגיע לדיווחים על נפגעים בתקיפות. הערוץ הוקם כעת, בתגובה ללחץ המתגבר על ממשלו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בצל מניין ההרוגים הגדל ברצועה - שלפי משרד הבריאות ברצועת עזה שנשלט על ידי חמאס כבר עומד על 25,900 בני אדם.
3 צפייה בגלריה
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
ראש הממשלה בנימין נתניהו פגישה עם נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ב תל אביב
"ישראל הודתה שעשתה טעויות". הערוץ עם ארה"ב, בצל הלחץ על ממשל ביידן
(צילום: חיים צח, לע"מ)
3 צפייה בגלריה
יואב גלנט פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב תל אביב
יואב גלנט פגישה עם מזכיר המדינה של ארה"ב אנתוני בלינקן ב תל אביב
ארה"ב העלתה בפני ישראל "כל אירוע ספציפי מדאיג" שקשור לפעילות צה"ל. בלינקן וגלנט
(צילום: EVELYN HOCKSTEIN / POOL / AFP)
הקמת הערוץ, כך לפי רויטרס, מדגישה את התסכול בוושינגטון על הכישלון הישראלי להקל על מצוקת האזרחים ברצועה מאז 7 באוקטובר. עד כה, ממשל ביידן סירב למתוח ביקורת ישירה נגד ישראל על מספר האזרחים שנהרגו ברצועה, למרות שיועציו של ביידן אמרו לו לא אחת כי "יותר מדי" פלסטינים נהרגו במלחמה.
לפי גורם אמריקני נוסף, דרך ערוץ הקשר - שפועל כבר כמה שבועות - ארה"ב העלתה בפני ישראל "כל אירוע ספציפי מדאיג" שקשור לפעולות הצבאיות בעזה. ישראל סיפקה מידע נוסף ששפך אור על כמה מהתקריות, ובכמה מהן - כך צוין בדיווח - אף הודו כי "נעשו טעויות". עם זאת, הדיווח לא מפרט על אילו תקריות מדובר. מחלקת המדינה האמריקנית סירבה להגיב על הדיווח.
מאמצי האמריקנים לבחון אירועים ברצועה הוא הצעד הפורמלי הראשון של וושינגטון שבו היא "דורשת הסברים" מישראל על מניין ההרוגים העזתים במלחמה. גם בעבר נקטה ארה"ב בצעדים דומים כדי לחקור האשמות מצד המערב על הרג רחב היקף של אזרחים. אחד מהם למשל הוא בחינתה את פעולות רוסיה באוקראינה, מאז פלשה לאוקראינה לפני כמעט שנתיים. הבדיקה ההיא הביאה את הממשל האמריקני למסקנה הסופית - שיצאה גם בהכרזות פומביות לאחר מכן - לפיה רוסיה ביצעה פשעי מלחמה ונשיא רוסיה ולדימיר פוטין הוא "פושע מלחמה", כהגדרת ביידן.
3 צפייה בגלריה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
ולדימיר פוטין כנס בעיר סוצ'י רוסיה
בדיקות דומות גרמו לביידן להגדיר את פוטין "פושע מלחמה"
(צילום: Sergei Guneyev, Sputnik, Kremlin Pool Photo via AP)
בדצמבר האחרון מחלקת המדינה האמריקנית עשתה מהלכים דומים כדי לקבוע רשמית שהצדדים הלוחמים בסודן ביצעו אף הם פשעי מלחמה. הדיווח על ערוץ הקשר מגיע פחות מיממה לפני הכרעת בית הדין בהאג, שצפוי לקבל החלטה האם להיעתר לבקשת דרום אפריקה להוציא צו ביניים להפסקת הלחימה.
עם זאת, נדגיש, הגורמים ששוחחו עם רויטרס סירבו לומר אם וושינגטון שוקלת לחקור האם פעולות ישראל בשדה הקרב "הפרו את כללי המלחמה" הבינלאומיים. סגן דובר מחלקת המדינה, ודנט פאטל, אמר שלשום כי כל מוות של אזרח הוא "שובר לב", אך הבהיר כי זה תלוי בצה"ל האם לחקור האשמות בנוגע להפרות מלחמה, "ברגע שהן עולות".
ברקע הביקורת המרומזת הזו של האמריקנים, דובר במשרד החוץ של צרפת גינה את הפגיעה במתקני אונר"א, לא האשים ישירות את ישראל אך קרא לה "לנהוג לפי הדין הבינלאומי". בצה"ל התייחסו אתמול לדיווחים על פגיעה במתקן סוכנות הסעד לפליטים פלסטינים בחאן יונס, שבה נטען כי נהרגו 13 בני אדם, ומסרו כי "לאחר בדיקה במערכות המבצעיות, נשללה האפשרות שהאירוע נגרם מתקיפה אווירית או מאש ארטילרית של כוחות צה"ל".
דובר צה"ל הוסיף כי "במקביל, מתקיימת בדיקה מעמיקה של פעילות הכוחות הקרקעיים באזור המתקן. צה"ל בוחן את האפשרות שהפגיעה נגרמה כתוצאה מירי חמאס". הפלסטינים ברצועת עזה דיווחו כי ישראל דורשת לפנות את המתקן.