עיריית ירושלים, באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ובניה החליטה היום (ד'), להמליץ לוועדה המחוזית על הפקדת תוכנית חדשה להקמת שכונת עטרות באזור שדה התעופה הנטוש עטרות במזרח ירושלים, בשטח של כ-1,243 דונם. על פי התוכנית יוקמו כ-9,000 יחידות דיור, בהם שטח למסחר ומלונאות. נכון לעכשיו מדובר על המלצה בלבד לקראת הדיון המשמעותי יותר שצפוי להתקיים ב-6 בדצמבר בוועדה המחוזית.
תוכנית הענק עוכבה על ידי הדרג המדיני במשך שנים רבות לאחר שמשרד ראש הממשלה בזמנו בראשות בנימין נתניהו לא נתן "אור ירוק" להפקדת התוכנית שמקדם משרד השיכון מטעמים של רגישות בינלאומית ומתוך רצון לתאם זאת עם האמריקאים. אם תאושר ההמלצה, התוכנית הזו עלולה לייצר מתיחות מול הממשל האמריקאי, שביקש להימנע משינוי סטטוס קוו בשטחים.
2 צפייה בגלריה
הדמיות לתכנית
הדמיות לתכנית
בעיריית ירושלים המליצו. הדמיות לתוכנית הבנייה בעטרות
(צילום: אדריכל יובל קדמון)
מדובר על אחת מתוכניות הבנייה הרחבות ביותר במזרח ירושלים בשנים האחרונות. מי שמקדם את המהלך בממשלה הוא שר השיכון זאב אלקין, שכבר התבטא בעבר בעדה. מצד שני, גורמים במרצ ובמפלגת העבודה התנגדו בעבר לקידומה. עיקר תשומת הלב כרגע היא ל-6 בדצמבר, אז תאושר או תידחה התכונית בוועדה.
מדובר על שטח שנמצא במחלוקת מאז תיכנונו. אנשי שמאל מנסים לטרפד את המהלך בטענה כי הוא מהווה "מכה קשה" לפיתרון שתי המדינות. ב"שלום עכשיו" שיגרו השבוע מכתב לחברי הכנסת בו הם מתריעים מפני הסכנה להגדרתם בקידום התוכנית. מדובר על "התנחלות שהיא מובלעת בלב הרצף האורבני של רמאללה ומזרח ירושלים", ציינו בארגון.
"זוהי תוכנית המחבלת בסיכוי לשלום", כתבו "שלום עכשיו" בין היתר במכתב. "אם היא לא תוסר מסדר היום, המכה הקשה הזאת תירשם לדיראון עולם על שם מרצ, יש עתיד והעבודה".
"אני מברך על אישור הקמת השכונה החדשה", אמר ראש העיר משה ליאון. "מטרתה לצמצם פערים וליצור פתרונות דיור לצעירים מכלל המגזרים. זוהי הדרך הנכונה לשיפור איכות חיי התושבים".
2 צפייה בגלריה
הדמיות לתכנית
הדמיות לתכנית
(צילום: אדריכל יובל קדמון)
גם האופוזציה בעירייה בירכה על המהלך. עופר ברקוביץ', יו"ר התעוררות בירושלים, שדוחף במשך שנים רבות את הבנייה בעטרות בתגובה: "מדובר באישור היסטורי. הייתה פסימיות אדירה בתחילת הדרך, אבל הנה היום זה קרה. אנחנו גאים מאוד, זה מהלך קריטי".