ברכבת ישראל הודיעו היום (ראשון) כי החל ממחר, יום שני, ״תנועת הרכבות תחודש כסדרה בכלל קווי הנסיעה ברחבי הארץ״. זאת לאחר 10 ימי שיבושים בקווים, בשל נזק חמור לתשתיות חשמל.
עומסים כבדים בתחנת סבידור מרכז
(צילום: עידו ארז)
בהודעת הרכבת נמסר כי ״בהתאם להצהרת שרת התחבורה מירי רגב, ותוך הקדמת לוחות זמנים משמעותית לביצוע העבודות, ישובו מחר לפעילות סדירה כל קווי הנסיעה בהדרגה בכל רחבי הארץ, ותנועת הרכבות תופעלנה על פי הלו"ז הסדיר״.
עוד צוין כי ״במהלך ימי עבודות הבטיחות, נפרסו בתחנות מאות צוותי שירות מטעם רכבת ישראל, והופעל מערך היסעים חינמי למען הנוסעים. לקראת פתיחת התחנות לשירות, ביצעו אנשי רכבת ישראל נקיון יסודי שכלל את מתקני השירות השונים, אולם הנוסעים, שירותים ועוד״.
דוח ועדת הבדיקה הפנימית ברכבת ישראל, שהוגש למנכ"ל אבי אלמליח בשבוע שעבר, חושף שרשרת כשלים שהובילה לנזק החמור לתשתיות החשמל. על פי הדוח, ב-14 באוגוסט יצאה רכבת משא מאשדוד עם 20 קרונות, כשבודק הקרונות העיד שזו הפעם הראשונה שנתקל במטען מסוג זה ו"אינו מכיר את הוראת הטעינה". גם נהג הרכבת ציין שזו הפעם הראשונה שהוא מוביל "מטען מסוג פלטות".
הרכבת פגעה בתשתיות החשמל פעמיים: תחילה באזור צומת גנות שם כבל חשמל פגע בשמשה הקדמית, ולאחר מכן באזור כפר ויתקין-חדרה. בין שתי הפגיעות, לאחר יותר משעתיים של המתנה, קיבל נהג מחליף אישור להמשך נסיעה - מבלי שנבדקה היקף הפגיעה הראשונה. הבדיקה הסופית גילתה כי "לאורך מספר קילומטרים ובשני מוקדים נפגעה תשתית החשמול באופן משמעותי", כאשר מצלמות ניטור תיעדו ש"בקרון טעון משטחי העמסה נפתחה דופן עליונה כלפי מעלה באופן מלא ופגעה במערכת החשמול".
על פי הדוח, הפלטות בשני הקרונות לא היו קשורות ברצועות, ודירקטוריון הרכבת העביר את הטיפול לוועדת חקירה חיצונית בראשות יהודה בראון שתגיש ממצאיה תוך 30 יום.











