3 צפייה בגלריה
התוכנית כוללת תוספת של 50 מטרוניות ו-175 אוטובוסים חשמליים. ארכיון
התוכנית כוללת תוספת של 50 מטרוניות ו-175 אוטובוסים חשמליים. ארכיון
התוכנית כוללת תוספת של 50 מטרוניות ו-175 אוטובוסים חשמליים. ארכיון
(צילום: אחיה ראב"ד)
בזמן ששרת התחבורה מרב מיכאלי וראש העיר חיפה עינת קליש-רותם מתכתשות על סוגיית הפעלת הרכבלית בשבת, מנסה מיכאלי לסגור את הפער שנוצר בשנים האחרונות בפיתוח התחבורתי באזור מפרץ חיפה. זאת, על רקע הנתק בין משרד התחבורה לעיריית חיפה מאז שקליש-רותם נכנסה לתפקידה.
מיכאלי מקדמת את השלמת מנהור מסילת הרכבת בחיפה עד 2035, בפרויקט בעלות מוערכת של כ-12 מיליארד שקל. במשרד התחבורה התחייבו לתקצב את תכנון המנהור בתוך שלוש שנים, מה שיאפשר תכנון עתידי למגורים על רצועת המסילה הקיימת שתתפנה באמצע העשור הבא.
3 צפייה בגלריה
מרב מיכאלי
מרב מיכאלי
ניהול התנועה יועבר לגוף משותף עם הרשויות המקומיות ונתיבי איילון. מיכאלי
(צילום: קובי קואנקס)
בינתיים מבקשת מיכאלי לסיים את חשמול המסילה הקיימת בעלות של 120 מיליון שקל עד 2024. משרד התחבורה ישקיע 100 מיליון שקל בשיקום הנופי בחיפה, בהסכם בין רכבת ישראל לעיריית חיפה - כולל מעברים להולכי רגל ותחבורה קלה לחיזוק הגישה מהעיר לנמל ולים, השלמת התכנון עד סוף 2022, והשלמת ביצוע לצד החשמול עד 2024.
קליש-רותם מתנגדת לחשמול המסילה הקיימת מחשש שהשלמתו תעכב את עבודות המנהור. ואולם, המהלך קריטי כדי שאפשר יהיה להמשיך את פרויקט החשמול גם מצפון לחיפה ולהסיע גם לעמק יזרעאל, לכרמיאל ולנהריה רכבות חשמליות.
בתמורה להסכמת העירייה לחשמול המסילה הקיימת, יסכים משרד התחבורה להעביר את ניהול התנועה במטרופולין חיפה לגוף משותף עם הרשויות המקומיות במפרץ ונתיבי איילון, מה שאמור לקצר את הפקקים בכ-30% בזכות תיאום תוכניות הרמזורים, שייקצר גם את זמני הנסיעה במטרונית. בנוסף יממן המשרד סלילת כ-100 ק"מ שבילי אופניים במפרץ בתוך ארבע שנים, מהם 50 ק"מ בחיפה עצמה.
3 צפייה בגלריה
עינת קליש רותם
עינת קליש רותם
מתנגדת לחשמול המסילה הקיימת. קליש-רותם
(צילום: ראובן כהן, דוברות עיריית חיפה)
משרד התחבורה מתכנן גם להחזיר את תוכנית פיתוח המטרונית בחיפה ולטירת כרמל, ולהוסיף נסיעות אוטובוסים, מסופים ומבני נהגים בשלוש פעימות, מאפריל 2022 ועד סוף 2024, בכפוף לסיום ביצוע התשתיות הנדרשות על ידי עיריית חיפה. התוכנית כוללת תוספת של 50 מטרוניות ו-175 אוטובוסים חשמליים באשכול חיפה עירוני.
תוכנית נוספת היא פיתוח הנמלים במפרץ מבלי שימנעו פיתוח עתידי של שדה התעופה בחיפה שקליש-רותם מבקשת לקדם ומיכאלי מציעה כאחת האלטרנטיבות לבניית שדה אזרחי לצד הצבאי ברמת דוד, תוכנית שמיכאלי הביאה לביטולה בממשלה בניגוד להמלצות גורמי המקצוע.
לדברי מיכאלי, "התוכנית שלנו למטרופולין חיפה תשדרג באופן משמעותי את יכולות התחבורה בעיר - בים, באוויר וביבשה. אחרי שיותר מדי זמן האזור כולו לא קיבל את ההשקעה הראויה בהתאם להתפתחות ולגידול האוכלוסייה, התוכנית שלנו תשפר את חיי התושבות והתושבים מקצה לקצה".