ארגון המורים העל-יסודיים הודיע היום (חמישי) כי הוא מחדש את המאבק על הסכם השכר, ועדכן כי החל מיום ראשון לא יימסרו ציונים. יו"ר הארגון רן ארז האשים את משרד האוצר ב"סחבת מכוונת במשא ומתן, בסחטנות ובזלזול כלפי המורים", והבהיר כי בכוונתו להחריף את המאבק עד כדי השבתה כללית של הלימודים.
2 צפייה בגלריה
"סחבת מכוונת במשא ומתן". סמוטריץ' וארז
"סחבת מכוונת במשא ומתן". סמוטריץ' וארז
"סחבת מכוונת במשא ומתן". סמוטריץ' וארז
(צילום:קובי קואנקס, הדר יואביאן)
במסגרת המאבק, כך הודיע כאמור הארגון, הבחינות יתקיימו כסדרן - אך לא יימסרו ציונים בכל המקצועות להנהלות בתי הספר, לרשתות החינוך ולמשרד החינוך.
ערב פתיחת שנת הלימודים, לאחר מאבק ממושך ואיומים על השבתה, הכריזו משרדי האוצר והחינוך וארגון המורים על הגעה להסכמות עקרוניות - בהן תוספת של 2,000 שקל לשכר המורים. בחודשים שלאחר מכן התקיימו דיונים להשלמת גיבוש ההסכם, עד לחתימה הסופית. אולם לטענת ארגון המורים, האוצר התנהל ב"סחבת" וחזר בו מההסכמות. ארז אמר כי הובטח שניסוח ההסכם לחתימה יושלם עד 1 בדצמבר. לדבריו, כדי להראות רצון טוב שילמו למורים 2,400 שקל, אך לאחר מכן האוצר חזר בו.
"עד היום לא התקדמנו אפילו במילימטר, ועכשיו הם מתנים את תוספת השכר בכך שנסכים על חוזים אישיים למורים, קיצור הליכי פיטורים, מתן אפשרות למנהלים לחלק תפקידים למורים לפי ראות עיניהם ובלי קריטריונים ברורים - ובכך הם למעשה מעוניינים להפריט את מערכת החינוך הציבורית", אמר ארז.
הוא הוסיף: "באוצר בנו על כך שאנחנו אנשי מצפון ושלא נשבות בזמן מלחמה, ואכן המורים עבדו קשה ונסעו אלפי קילומטרים בחודש כדי להגיע לבתי הספר. מתייחסים למורים כאל פראיירים ומנצלים אותם בסחטנות ובציניות בשל היותם אנשי חינוך ערכיים ומצפוניים".
2 צפייה בגלריה
"כולם חוזרים לשדרה, לא נסכים לקבל כאפות מהאוצר"
"כולם חוזרים לשדרה, לא נסכים לקבל כאפות מהאוצר"
"כולם חוזרים לשדרה, לא נסכים לקבל כאפות מהאוצר"
(צילום: עידו ארז)
לדבריו, עם החזרה ל"סוג של שגרה", גם המורים חוזרים להיאבק על הסכם שכר. "כולם מתחילים ללכת להצגות ולמסיבות, מפונים מהדרום חוזרים לבתיהם. סגרו להם את המסגרות החינוכיות ואף חייבו אותם לחזור", ציין, "אנחנו לא נשב בשקט כמו ילד טוב ירושלים ולא נסכים לקבל כאפות מהאוצר. החינוך לא מעניין אותם".
באיגרת ששיגר באחרונה למורים, ארז אף האשים את האוצר בניסיון להעניש אותם על כך שהארגון לא הסכים שיעבדו בחופשת חנוכה. "סגן הממונה על השכר במשרד האוצר החליט 'ללמד אותנו לקח', ומאותו רגע ביטל הסכמות ותקע את המשא ומתן", כתב.
במכתב לשרי האוצר והחינוך הוסיף כי נציגי האוצר מנהלים "מצג שווא בדרך של קביעת 'ישיבות' בעצלתיים ובעיקר עוסקים ב'תחזוקה משפטית' לרבות משחקי כוח וכיפופי ידיים, משל אין עסקינן בציבור עצום של עובדי הוראה המצוי למעלה משנתיים ימים ללא הסכם שכר בתוקף".
הממונה על השכר באוצר אפי מלכין השיב לארז, וכתב כי "ארגון המורים הוא זה שחזר בו מההבנות שסוכמו באוגוסט, בהן חוזים אישיים ומודל שכר חדש למנהלים, גמולים גמישים ככלי בידי המנהלים, הבהרה על אודות מנגנון פיטורים ושינויים מהותיים נוספים". מלכין קרא למורים "לנהל משא ומתן ענייני ומכבד בהתאם להסכמות שגובשו".
שר החינוך, יואב קיש אמר כי "זו לא השעה לפגוע בתלמידים. אנחנו במלחמה ולא נלחמים בתוך הבית. אני פונה לרן ארז ולאוצר ומבקש להוציא את תלמידי מערכת החינוך ממשוואת המחלוקת - לאחר טלטלת ה- 7 באוקטובר הם זקוקים מאיתנו ליציבות ורציפות לימודית".
ממועצת התלמידים הארצית נמסר: "לא מכריזים על סכסוך עבודה בזמן מלחמה, ולא משביתים את בתי הספר במלחמה. תלמידי התיכונים הם דור הקורונה שישב ולמד בזומים ורכש את הכישורים החברתיים שלו דרך המסך, הם אותם תלמידים שבמשך שנה לא קיבלו ציונים וסיימו את השנה בלי תעודות ובלי טיולים ומסעות. אותו דור שעדיין אוסף את השברים מאירועי 7 באוקטובר, שסובל מטראומות, מלחץ ומחרדות. המורים שלנו הם העוגן - במיוחד בתקופת המלחמה - אין שום ספק שהם ראויים להסכם מכבד. אסור לשכוח שבימים אלו התיכוניסטים נכנסים לתקופת בגרויות קשה בצל המלחמה, וכל הפסקה של השגרה הלימודית ושל הפעילות הבלתי פורמלית מעצימה את החוסן והיציבות הרגשית שכולנו זקוקים להם".