לקראת חודש הרמדאן, אלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס מזהיר מפני אירוע אפשרי, שעלול להצית את הגזרה. במהלך הכנות צה"ל להסלמה אפשרית בגדה במהלך חודש הרמדאן הוא התריע מפני "אירוע, בין אם אמיתי או לא, שיגרום למאות אלפים לצאת לרחובות". לדבריו, "מוכנות להסלמה זה אירוע מהותי, צריך לשפר כל יום את המצב שלכם לקראת היום הבא. את האירוע הזה צריך לדמיין ולהיערך אליו מכלל הבחינות".
3 צפייה בגלריה
אלוף יהודה פוקס
אלוף יהודה פוקס
אלוף יהודה פוקס
(צילום: דובר צה"ל, רויטרס)
במהלך השבוע השלימו בצה"ל את ההכנות מפני הסלמה ביטחונית בגדה. במסגרת הכנות אלה התקיימה השתלמות למידה פיקודית של פיקוד המרכז בהובלת אוגדת יהודה ושומרון בבסיס האימונים לכיש, בראשות הרמטכ"ל הרצי הלוי ומפקד פיקוד המרכז, האלוף יהודה פוקס.
בהכנות השתתפו גם קצינים בכירים נוספים בפיקוד, בהם רמ"ט פיקוד המרכז, מפקד אוגדת יהודה ושומרון, מפקדי החטיבות ומפקדי הגדודים, בסדיר ובמילואים.
במסגרת ההשתלמות עברו מפקדי הגדודים בכמה תחנות המובלות על ידי מפקדי החטיבות ומדמות תרחישים שונים ואת דרכי התמודדות עימם. בכל תחנה הלוחמים עברו תהליך למידה, ממעבר על לקחי האירועים האחרונים, דרך תכנון וניתוח מענה מבצעי ועד לתרגול במשקפי VR.

הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, הבהיר בצל המתיחות והלחימה במספר גזרות במקביל כי "הפעילות העצימה של צה"ל יחד עם שב"כ לסיכול הטרור ביהודה ושומרון מונעת הסלמה ביטחונית ומאפשרת לנו להתמקד בלחימה בעזה ובלבנון, ולהביא שם להישגים איכותיים".
בשיחה עם המפקדים פנה אליהם ואמר: "יש לכם אחריות רבה באיו"ש להשגת מטרות המלחמה, להגיע ערוכים וחזקים לכל משימה. זה חשוב עוד יותר לקראת הרמדאן. את ההישגים האלה לא יכולנו להביא ללא אנשי המילואים הנהדרים שנמצאים כאן. אני מעריך מאוד את העשייה המשמעותית שלכם בכל הגזרות".

21 גדודים באיו"ש, בצל הפיגוע הקטלני

ההתרעות הללו והודעת צה"ל על מוכנות לתרחישי הסלמה בגדה מגיעות יום אחרי פיגוע הירי הקטלני בתחנת הדלק בעלי, שבו נרצחו שניים - יצחק צייגר בן ה-57 ואוריה הרטום בן ה-16 וחצי. צייגר נתן טרמפ לנער, והשניים היו יחד ברכב שלעברו ירה המחבל.
3 צפייה בגלריה
השתלמות למידה פיקודית של פיקוד המרכז בהובלת אוגדת יהודה ושומרון התקיימה השבוע בבסיס האימונים 'לכיש' בראשות הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי
השתלמות למידה פיקודית של פיקוד המרכז בהובלת אוגדת יהודה ושומרון התקיימה השבוע בבסיס האימונים 'לכיש' בראשות הרמטכ״ל, רב-אלוף הרצי הלוי
הרמטכ"ל הלוי בהשתלמות הפיקודים באיו"ש
(צילום: דובר צה"ל)
3 צפייה בגלריה
בהמשך לפיגוע בתחנת הדלק בעלי שבחטיבת בנימין, כוחות צה"ל ממשיכים בסריקות במרחב
בהמשך לפיגוע בתחנת הדלק בעלי שבחטיבת בנימין, כוחות צה"ל ממשיכים בסריקות במרחב
זירת הפיגוע הקטלני בעלי, ושני הנרצחים - יצחק ואוריה
(צילום: דובר צה"ל)
הרמטכ"ל הלוי הגיע אמש לזירת הפיגוע, שם פגש את אביעד גזבר, שנטרל את המחבל ושיבח אותו: "זה פיגוע קשה שבו נהרגו שני אזרחים ישראלים. אנחנו כואבים את מותם. בפעולה מקצועית של קצין מילואים שיצא מלחימה בעזה, האירוע הסתיים ונמנע אסון גדול עוד יותר. מאמץ הסיכול של כוחות הביטחון בפיקוד המרכז נמשך כל הזמן, ואנו נפיק את הלקחים מהאירוע הזה לחיזוק ההגנה".
סביב המתיחות הזו הצבא גם מתגבר את הגזרה בכוחות נוספים, בעיקר מיחידת דובדבן, 636, איסוף קרבי ומג"ב, כדי למנוע פיגועי השראה ופיגועי חדירה ליישובים, בעיקר בסוף השבוע. כעת באוגדת איו"ש יש 21 גדודי ביטחון שוטף, בנוסף לכמה גדודי הגנה מרחבית ופלוגות מג"ב שהגיעו לגדה לקראת הרמדאן. בימים האחרונים החלו להגיע לאוגדת איו"ש גם גדודים סדירים כדי להחליף את כוחות המילואים שמוצבים בגזרה מאז אוקטובר. בין חמשת הגדודים הסדירים ששבו לאיו"ש ישנם שלושה גדודים של כפיר, גדוד של פלח"צ של פיקוד העורף וגדוד תותחנים.
במערכת הביטחון לא קושרים קשר בשלב זה בין הפיגוע למתחולל ברצועת עזה או לסוגיית הר הבית, אלא לנפיצות שיש בכל שנה בתקופה שקודמת לרמדאן - שיחל בעוד כ-10 ימים.