לפחות 75 בני אדם נהרגו, ועוד עשרות נפצעו, בפיצוץ של משאית דלק בקאפ-האיטיין שבצפון האיטי. כך מסרו אחר הצהריים (יום ג') הרשויות במדינה הקריבית הענייה ומוכת האסונות. ראש הממשלה אריאל הנרי מסר כי הפיצוץ אירע בשעת לילה מאוחרת (הבוקר, שעון ישראל), והביע צער עמוק על תוצאותיו.
3 צפייה בגלריה
מפגינים ב האיטי פורט או פרינס 2020 מחאה על גל חטיפות
מפגינים ב האיטי פורט או פרינס 2020 מחאה על גל חטיפות
מפגינים על המצב בבירה פורט-או-פרינס בשנה שעברה
(צילום: AFP)
התקשורת בהאיטי מדווחת כי עשרות בני אדם פונו לבתי החולים, וכי הצוותים הרפואיים באזור זקוקים לסיוע. "אנחנו מוצפים", אמר רופא אחד לעיתון מקומי. מהנדס שעובד בסמוך למקום שבו אירע הפיצוץ סיפר לסוכנות הידיעות AP כי בסביבות 1:00 בלילה (שעון מקומי) נהג ברכבו, ולפתע ראה אמבולנסים רבים וקהל שהתאסף. לדבריו ראה אנשים משתמשים בדליים כדי לאסוף דלק מהמשאית ומהרחוב ולקחת אותו לביתם. עד ראייה אחר סיפר שראה כ-20 בתים שאש אחזה בהם בעקבות הפיצוץ.
הפרטים שמגיעים מהזירה מעוררים חשד ראשוני לדמיון בין האסון בהאיטי לבין כמה אירועים שנרשמו בשנים האחרונות באפריקה: באירועים אלה נהרו אזרחים לעבר משאיות דלק שהתהפכו או שנאלצו לעצור, בתקווה לאסוף מהן מעט דלק בחינם לשימושם האישי, ואז אירע פיצוץ שהרג עשרות. עדיין לא ברור אם זה בדיוק מה שקרה היום בהאיטי, אבל המדינה הקריבית מתמודדת בימים אלה עם מחסור חמור בדלק ועם עלייה דרמטית במחירו, גם בגלל פעילותן של כנופיות המטילות אימה על הציבור ומשתלטות על קווי אספקה.
האיטי היא אחת המדינות העניות ביותר בעולם, ובעשורים האחרונים היכו בה שלל אסונות, ממגפות כולרה ועד סופות הוריקן, והם החלישו עוד יותר את מוסדותיה הרעועים ממילא. האסון הכבד מכול פקד את האיטי בינואר 2010: רעידת אדמה בעוצמה 7 דרגות החריבה אזורים גדולים במדינה, ולפי הערכות כ-250 אלף איש נהרגו בה. זה היה אסון הטבע הגדול ביותר שאיתו התמודד האו"ם אי-פעם, גדול אף יותר מאסון הצונאמי במזרח אסיה בשנת 2004. רק ביולי השנה, אחרי עוד תקופה של טלטלה פוליטית, נרצח נשיא האיטי ז'ובנל מואיז על-ידי חוליית מתנקשים במעונו. ההתנקשות החריפה עוד יותר את חוסר היציבות של המדינה.
האיטי היא קולוניה צרפתית לשעבר, שנוסדה ב-1804 בהפיכה של עבדים משוחררים. כלכלתה מתבססת בעיקר על חקלאות, ורוב מוחץ של תושביה עובדים במגזר זה. אסונות הטבע הפוקדים את המדינה תכופות הפכו את הענף לכזה הסובל באופן תמידי מחוסר יציבות, עובדה שהקשתה עליה לבנות כלכלה מתפקדת.
3 צפייה בגלריה
רצח התנקשות נשיא האיטי ז'ובנל מואיז
רצח התנקשות נשיא האיטי ז'ובנל מואיז
הנשיא שנרצח ז'ובנל מואיז ואחד הקליעים שהותירה חוליית המתנקשים ליד ביתו
(צילום: AP)
בעשורים האחרונים התבססה האיטי כחוף מבטחים לפושעים משלל סוגים. בין השאר הפכה לאחת מנקודות ההברחה המרכזיות של סמים מדרום אמריקה ומרכזה לארה"ב ולאירופה, ונעשתה לחוליה מקשרת להעברת כספים בדרכים לא כשרות. זה שנים שהיא סובלת מקרבות רחוב ומפעילות ערה של כנופיות, כשברקע גם אלימות מתמשכת על רקע פוליטי.