סגן מפקד גדוד שתועד בסוף השבוע דוחף פעיל שמאל ישראלי שהפגין בדרום הר חברון יינזף על-ידי מפקדיו. כך הוחלט בתום תחקיר שערך מפקד אוגדת איו"ש תת-אלוף יניב אללוף, שהציג את ממצאיו לאלוף פיקוד המרכז יהודה פוקס.
מדובר צה"ל נמסר כי התחקיר העלה שהכוח הצבאי שהוצב באזור הותקף באלימות מצד המפגינים שניסו לעורר פרובוקציה ולחבל בפעילותו. לפי צה"ל, "הכוח ביצע מאמצים רבים באופן מילולי ובאמצעים לפיזור הפגנות על מנת למתן את ההפגנה".
3 צפייה בגלריה
 אירוע אלימות התרחש בדרום הר חברון בין מפגינים לחיילי צה"ל
 אירוע אלימות התרחש בדרום הר חברון בין מפגינים לחיילי צה"ל
הסמג"ד דוחף את פעיל השמאל
( צילום: תנועת "לוחמים לשלום")
3 צפייה בגלריה
 אירוע אלימות התרחש בדרום הר חברון בין מפגינים לחיילי צה"ל
 אירוע אלימות התרחש בדרום הר חברון בין מפגינים לחיילי צה"ל
ממסקנות התחקיר: לא לערב חיילים מול אזרחים ישראלים
( צילום: תנועת "לוחמים לשלום")
עוד נמסר כי "המפגינים אשר החלו לחסום את ציר הכניסה למאחז, ניסו לתקוף את החיילים, קיללו, איימו ואף נשכבו על גלגלי כלי הרכב הצבאיים וסירבו להתפנות על אף שמפקד הכח ביקש לפנות את ציר התנועה ולמנוע את החיכוך בין המתיישבים למפגינים". עם זאת, בצבא מודים כי למרות תוקפנותם של המפגינים, ההחלטה לפזרם עם רימוני הלם וגז, וכן לכסות את עיניו של אחד המפגינים שנעצר, הייתה שגויה.
בנוסף לנזיפה, אחד הלקחים שהופקו מהאירוע הוא שטיפול מול אזרחים ישראלים לא ייעשה על-ידי חיילים: "הודגש בתחקיר שככלל, מול אזרחים ישראלים, יפעלו שוטרי משטרת ישראל ושוטרי משמר הגבול. חיכוך ומגע בין חיילי צה"ל לאזרחים ישראלים יתקיים רק בלית ברירה".
לצד ההחלטה לנזוף בקצין, בצה"ל ציינו כי "מפקד הכוח באירוע הוא קצין מוערך ועתיר זכויות. בתחקיר נקבע כי הקצין טעה ופעל באופן שלא היה מחוייב המציאות ואינו תואם את נורמות צה"ל ולאור זאת הוחלט כי הקצין יינזף פיקודית על ידי מפקדיו". בצבא הדגישו כי "הסרטון שמופיע ברשתות החברתיות הוא חלקי בלבד, מגמתי, ואינו משקף את הפרת הסדר והאלימות שהופעלה כלפי הכוח הצבאי. עם זאת, בתחקיר נקבע כי התנהלות הקצין חרגה מן המצופה. מסקנות התחקיר הופקו ויילמדו בשטח על מנת למנוע הישנות מקרים מעין אלו".
3 צפייה בגלריה
 אירוע אלימות התרחש בדרום הר חברון בין מפגינים לחיילי צה"ל
 אירוע אלימות התרחש בדרום הר חברון בין מפגינים לחיילי צה"ל
צה"ל: ההחלטה לכסות את עיניו של אחד המפגינים הייתה שגויה"
(צילום: תנועת "לוחמים לשלום")
האירוע התרחש באזור שנמצא במחלוקת ליד ההתנחלות אביגיל. פעילים מתנועת "לוחמים לשלום" הגיעו למקום עם חבר הכנסת מוסי רז (מרצ) כדי לסייע לפלסטינים שמתגוררים באזור להביא מכלית מים. בשלב מסוים הגיעו למקום חיילי צה"ל שניסו לפזר את הפעילים ובמקום התפתח עימות שבסופו דחף הקצין פעיל מבוגר והטיח אותו על הקרקע.
בתנועת "לוחמים לשלום" מסרו בתגובה כי "ההחלטה האומללה של צהל להסתפק בנזיפה בלבד על אירוע מצולם ומתועד היטב מבהירה כי אי אפשר לטעון שהסמג"ד ירד מהפסים או שמדובר ביחידה צבאית סוררת ולא מקצועית אלא מבהירה כי כוח צה"ל פעל באירוע על פי המדיניות של הממשלה ורוח המפקד של הרמטכ"ל אביב כוכבי – מאז כניסתו לתפקיד חלה עליה מתמדת באלימות ובפוליטיזציה של התנהלות כוחות צה"ל, הן כלפי האוכלוסייה הפלסטינית והן כלפי פעילי שלום. אנו קוראים להתערבות מיידית של שר הביטחון בהחלטה המחפירה הזאת".

הורוביץ: לערוך בירור; קרא: פעילי טרור

שרי הממשלה משני צדי המתרס התייחסו לאירוע: יו"ר מרצ, שר הבריאות ניצן הורוביץ, טען כי "האלימות מצד חיילים כלפי פעילי שלום חייבת להיפסק". לדבריו, "קבוצה מתנועת 'לוחמים לשלום' שלא נקטו בשום פעולה חריגה ספגו יחס ברוטאלי ופציעות כאשר ליוו מכלית מים לכפר בדרום הר חברון. לאחר ששמעתי עדויות קשות, כמו שגם רואים היטב בתמונות, פניתי לשר הביטחון ודרשתי לערוך בירור יסודי".
מנגד כתב סגן השר במשרד ראש הממשלה אביר קארה כי "פעילי טרור שהגיעו ללבות את האש והיצרים וליצור מתח בין יהודים וערבים נעצרו על ידי כוחות צבא ההגנה לישראל. מי שמצפה לפגוש בשטח לוחמים שמחלקים פרחים ועובר על החוק שלא יתפלא שהוא נעצר. מעצר זה לא דבר נעים כל הכבוד לחיילים שלנו. גיבוי מלא למפקדים בשטח".
על כך הגיב חבר הכנסת מוסי רז ממרצ, חברו לקואליציה: "חוצפן, פעילי טרור תקרא לחברים שלך, לא לאנשים טובים שכל מטרתם הייתה להעביר מים לכפר פלסטיני ונתקלו באלימות ברוטאלית ומעצרים פוליטיים. אני הייתי שם, אני ראיתי את זה. כמה נוח לצייץ שטויות מהמזגן".