לוחמים בחטיבת הנח"ל שיצאו מעזה כדי להתחיל קורס פיקודי, הופתעו לגלות כי הם נדרשים לשלם בזמן המלחמה על ציוד שאבד או נשחק בתוך הרצועה. חלק מהלוחמים קיבלו זימון למת"ש (משפט תשלום), ובמקביל הוחתמו מבעוד מועד על טופס התשלום שבו צוין כי הסכומים ירדו להם כבר מהמשכורת הקרובה. לאחר פניית ynet, צה"ל הודיע כי מפקד החטיבה הורה להימנע מקיום התהליך ושהטפסים בוטלו.
1 צפייה בגלריה
תיעוד מפעילות הכוחות ברצועת עזה
תיעוד מפעילות הכוחות ברצועת עזה
לוחמי צה"ל בעזה
(צילום: דובר צה"ל)
אם לאחד הלוחמים סיפרה: "מי ש'חייב' ציוד ביותר מאלף שקל נדרש להישפט, ומי שלא - חתם על טופס שהסכום ינוקה מהשכר. מדובר באבסורד. יש תיקים נעולים במכולה בזיקים, מי שאמון לפתוח אותם נמצא בעזה. אחד הלוחמים נשפט על 1,400 שקל ציוד שנמצא בתוך המכולה.
"לוחם אחר אמור לעלות למשפט על יותר מ-2,000 שקל על קסדה שהוא השאיל לחבר שנפצע ואיבד את הקסדה שלו. אחרים חויבו על ציוד הכי בסיסי שיש. לוחם שאיבד כובע צמר, כפפות פליז ומדי ב' נדרש לשלם 680 שקל. הם היו 97 ימים רצוף בתוך עזה. ציפו שהם יחזירו מדי ב' לכביסה או שמא יחזרו לרצועה לחפש כפפות צמר שחורות?".
האם הוסיפה: "זה לא הכסף כמו העלבון שהם מרגישים. אלה לוחמים שחירפו את נפשם עבור המדינה. אלו טובי בנינו, שלושה חודשים לא שמענו מהם. כולם שם זקוקים לתמיכה נפשית, חברים שלהם נפצעו ונהרגו. הם ראו זוועות וזו התודה? איפה 'כל הכבוד לצה"ל'? איפה 'יחד ננצח'? זה מכעיס ומעליב".
מדובר צה"ל נמסר בתגובה לפניית ynet: "כחלק ממסדר ציוד לקראת יציאה לקורס פיקודי, לוחמים מחטיבת הנח"ל שלחמו בעזה קיבלו טופס תלונה על אובדן ציוד. מפקד החטיבה הנחה לא לקיים את התהליך לאור המציאות בלחימה, טופסי המת"ש שהוזנו בוטלו. צה"ל מוקיר את כלל הלוחמים בסדיר ובמילואים על פועלם החשוב במלחמה זו ומתאים את פעולותיו למצב".