מתלבט אם לרוץ שוב לנשיאות, אך מבהיר כי הוא "מנהיג הימין" - ומכחיש מעורבות ב"ניסיון הפיכה": נשיא ברזיל לשעבר ז'איר בולסונרו הצהיר בריאיון ל"וול סטריט ג'ורנל" אמש (יום ג') כי ישוב בחודש הבא למדינתו כדי להנהיג את האופוזיציה. בולסונרו נמצא כיום בפלורידה, אליה הגיע בשלהי 2022, יומיים לפני שלואיז אינסו לולה דה-סילבה הושבע לנשיא ב-1 בינואר.
בריאיון טען בולסונרו כי הוא לוקח בחשבון את העובדה שכשיחזור לברזיל יצטרך להתמודד עם החשדות נגדו - לפיהן הסית ועודד את תומכיו להסתער על שלושת מוסדות השלטון בבירה ברזיליה. ברקע החקירה שנפתחה נגדו, הגיש בחודש שעבר בקשה להארכת שהותו בארה"ב. כעת הוא מתעקש כי הוא "להוט" לחזור למולדתו - ומודע גם לסיכונים המשפטיים הכרוכים בכך. "צו מעצר יכול להגיע משום מקום", אמר.
5 צפייה בגלריה
בולסונרו
בולסונרו
"צו מעצר יכול להגיע משום מקום". בולסונרו, חוזר לברזיל "להנהיג את האופוזיציה"
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
תומכי הנשיא לשעבר בולסונרו פרצו לקונגרס בברזיל
תומכי הנשיא לשעבר בולסונרו פרצו לקונגרס בברזיל
תומכיו פרצו למוסדות השלטון. בולסונרו מכחיש קשר: "אפילו לא הייתי שם"
(צילום: רויטרס)
5 צפייה בגלריה
בולסונרו
בולסונרו
מתלבט אם לרוץ שוב לנשיאות. "התפקיד קשה משדמיינתי"
(צילום: רויטרס)
"תנועת הימין לא מתה - והיא תחייה. אני המנהיג הלאומי של הימין - אין כרגע אף אחד אחר", הבהיר בולסונרו ששמר על פרופיל נמוך יחסית מאז הפסיד בבחירות. הנשיא לשעבר עדיין מסרב להודות בתבוסה, אך כעת הוא נשמע מתון הרבה יותר מבימים שאחרי הבחירות. "להפסיד זה חלק מהתהליך בבחירות. אני לא אומר שהייתה הונאה, אבל התהליך היה מוטה", הוא טוען. לפני חודש הודיע בית המשפט העליון בברזיל כי הנשיא לשעבר ייחקר על "הסתה שהובילה לוונדליזם ואלימות" בשל מעורבותו לכאורה ב"מהומות הקפיטול של ברזיל".
ספקולציות וחוסר ודאות אפפו את תוכניותיו של בולסונרו מאז עזב את ברזיל. הנשיא לשעבר בן ה-67 הגיע לארה"ב עם ויזה דיפלומטית כנשיא מכהן, ובסוף החודש שעבר ביקש להאריך את שהותו במדינה בחצי שנה. במהלך שהותו הוא פרסם ברשתות החברתיות סרטונים שלו מסתובב בסופרמרקטים, מסתפר ואוכל ב-KFC ובמסעדות מזון מהיר אחרות. כשנשאל אם יתמודד שוב לנשיאות הוא היסס - והודה כי הוא מתלבט בסוגייה: "התפקיד הרבה יותר קשה משדמיינתי".
5 צפייה בגלריה
ז'איר בולסונרו תמונה מבית חולים ב פלורידה ארה"ב אחרי המהומות ב ברזיל
ז'איר בולסונרו תמונה מבית חולים ב פלורידה ארה"ב אחרי המהומות ב ברזיל
יומיים אחרי המהומות, בולסונרו בבית חולים
(צילום: AFP)
5 צפייה בגלריה
ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו ה הרס ש זרעו ב בית המשפט העליון ברזיליה
ברזיל תומכי ז'איר בולסונרו ה הרס ש זרעו ב בית המשפט העליון ברזיליה
ההרס בבית המשפט העליון אחרי המהומות
(צילום: AFP)
ב-8 בינואר, בזמן שהוא מחוץ לגבולות ברזיל, המונים - שרבים מהם נמנים בין תומכיו - הסתערו על מוסדות השלטון - בהם בית המשפט העליון והקונגרס. גם היום הוא מתנער מאחריות לאירועים. בולסונרו הדף את ההאשמות נגדו: "אפילו לא הייתי שם, והם רוצים להדביק את זה עליי". הוא ציין כי הוא נחרד מהאלימות במהומות, אותן גינה בזמנו בציוץ בטוויטר. אז הוא בחר לנקוט לשון מדודה למדי, ולא שכח להשוות את האירועים למחאות של תומכי לולה בעשור שעבר.
הנשיא לשעבר מסרב להזדהות עם הטענה לפיה המהומות היו ניסיון הפיכה נגד לולה דה-סילבה שחזר לתפקיד אחרי 12 שנים, והיתמם בריאיון: "איזו הפיכה? איפה היה המפקד? איפה היו החיילים? איפה היו הפצצות?".
התובעים שחוקרים את מעורבותו של הנשיא לשעבר באירועים סירבו להגיב להצהרתו כי ישוב לברזיל. יש לציין כי בחודש שעבר הודיע בולסונרו כי הוא מתכנן לחזור לברזיל עד סוף ינואר - אולם כעבור מספר ימים ורגע לפני שפג תוקפה של הוויזה הדיפולמטית שלו הוא הגיש בקשה לוויזת תייר, ולהארכת השהות בארה"ב.
במהלך הריאיון הנשיא לשעבר זלזל בביקור של לולה בבית הלבן בשבוע שעבר. "הוא פשוט הגיע לכאן (לארה"ב) כדי להיות באור הזרקורים", אמר. לכך הגיבו בלשכתו של דה-סילבה: "זו התחלה של שיתופי פעולה דו-צדדיים בתחומים רבים. בחודש הראשון בתפקיד לולה נפגש עם יותר מנהיגים מאשר מספר המנהיגים איתם בולסונרו נועד במשך שנים".