התובע הראשי של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, קארים חאן, ביקר היום (א') במעבר רפיח, ואמר שהוא מנהל חקירות פעילוֹת בנוגע לפשעי מלחמה בישראל ב-7 באוקטובר וביחס למתרחש בעזה ובגדה. לדבריו, יש לו סמכות לחקור אירועים שהתרחשו מאז 2014.
2 צפייה בגלריה
קארים חאן והאג
קארים חאן והאג
התובע קארים חאן. "נבחן את הראיות, נחקור בקפדנות"
( צילום: AP)
בהצהרה שמסר אמר חאן: "אלה הימים הטרגיים ביותר. אני מגיע ממעבר רפיח. אני מקווה שאוכל להיכנס לעזה וללכת לישראל במסע הזה. הסבל של ילדים, נשים וגברים צעירים ומבוגרים עמוק ומתמשך. יש מצב המוניטרי קשה. יש לנו חקירות פעילות בנוגע לפשעים שנעשו לכאורה בישראל ב-7 באוקטובר וביחס לעזה ולגדה - הסמכות שלנו הולכת אחורה ל-2014".
חאן הוסיף: "זה רגע של אובייקטיביות, ורגע שבו הקהילה הבינלאומית והארכיטקטורה הבינלאומית שבנויה על הריסות מלחמת העולם השנייה, תאי הגז הנוראים בשואה ומחיקת ערים באירופה, נועדו ליצור מוסדות שיבטיחו שלעולם לא נראה שוב זוועות שבהן ייפגעו אנשים בגלל גזע, דת, תרבות, מוצא או הדרכון שבו הם אוחזים. ההבטחות האלה צריכות להתגשם. אנו בוחנים באופן עצמאי את המצב בפלסטין, בוחנים את האירועים בישראל ואת ההאשמות שלאומנים פלסטינים גם ביצעו פשעים. אנו צריכים שיתוף פעולה וסיוע, אבל יהיו לנו נחישות, מרץ ומקצועיות כדי להבחין בין האשמות לעובדות. נבחן את הראיות, נחקור בקפדנות".
הכותרת
להפוך את עזה ל"שטח B נחות" | היום שאחרי המלחמה עפ"י יעקב נגל
19:59
2 צפייה בגלריה
15 משאיות שהגיעו ממצרים דרך מעבר רפיח לרצועת עזה
15 משאיות שהגיעו ממצרים דרך מעבר רפיח לרצועת עזה
משאיות במעבר רפיח. "הילדים, הנשים והאזרחים חפים מפשע"
חאן אמר כי הדבר הבסיסי ביותר כרגע הוא שאסור שיהיו עיכובים בסיוע הומניטרי שמגיע לילדים, נשים ואזרחים: "הם חפים מפשע. יש להם זכויות לפי החוק ההומניטרי הבינ"ל. אלה זכויות המעוגנות באמנת ז'נבה. החוק נועד למנוע סבל של רבים כל כך שחיים בטרור, מפוחדים ויש להם זכות להגנה מהמוסדות שנבנו אחרי מלחמת העולם השנייה".
עורך הדין הישראלי ניק קאופמן, שבעבר עבד כפרקליט בבית הדין בהאג, אומר כי הופעתו המפתיעה של חאן במעבר רפיח באה לאחר ששמר על שתיקה מאז תחילת המלחמה, ואף הוטחה בו ביקורת מסוימת בהתחשב במהירות שבה הביע את דעתו לנוכח הזוועות שבוצעו באוקראינה. "אין ספק שהתובע שיתף את שר החוץ הפלסטיני ריאד אל-מאלכי בתוכנית הנסיעה בעת שנפגש עימו בהאג לפני מספר ימים. דבריו של התובע נבחרו בקפדנות, תוך שהוא מודע לרגישות הישראלית לחקירה שנפתחה בתקופת כהונתה של התובעת פאטו בנסודה".