אחרי האמירה שעוררה סערה בקרב משפחות חטופים - הסוגיה הרגישה עברה להתכתשות בבית המחוקקים: שר האוצר ויו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' תקף אתמול (רביעי) בחריפות מעל בימת הכנסת את ראש האופוזיציה ויו"ר יש עתיד ח"כ יאיר לפיד: "מי שאשם בעובדה שהחטופים שם זה יאיר לפיד", אמר השר סמוטריץ'.

סמוטריץ' עורר שלשום זעם בקרב קרובי חטופים, אחרי שנשאל בריאיון לכאן רשת ב' האם החזרת החטופים זה לא הדבר הכי חשוב. שר האוצר השיב: "לא, זה לא הדבר הכי חשוב. למה אתה רוצה תחרות? מה זה חשוב עכשיו? הכול חשוב. חשוב לנצח ולהשמיד את חמאס. זה חשוב מאוד, מה זה 'הכי חשוב'. אתה מבין שהאמירות 'בכל מחיר' הן אמירות לא נכונות וחסרות אחריות. צריך להחזיר את החטופים, אנחנו מחויבים לזה ופועלים. הדרך היחידה לעשות את זה זה פשוט להכניע את חמאס ולהפעיל עוד יותר את הלחץ הצבאי".
משפחות חטופים שהזדעקו מהאמירה של שר האוצר מיהרו לגנות אותו ולתקוף אותו בחריפות. כך למשל, אלי, אביה של החטופה לירי אלבג, אמר במהלך הפגנה מול הקריה בתל אביב: "כשלך יחטפו את הילד אני לא אגיד מה שאתה אמרת". קובי בן עמי, אחיו של החטוף אוהד בן עמי, אמר: "הייתי רוצה להזמין את השר סמוטריץ' לשיחה אישית, אחד על אחד, ולהסביר לו שאולי ינסה להתחלף איתנו לרבע שעה".
1 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת  בצלאל סמוטריץ', יאיר לפיד
מליאת הכנסת  בצלאל סמוטריץ', יאיר לפיד
השר סמוטריץ' וראש האופוזיציה לפיד
(צילום: AP, שלו שלום)
סמוטריץ' לא התנצל על דבריו, וטען מאז הסערה שעורר כי "יש מי שמשתמש בחטופים לעשות סיבוב פוליטי". אתמול, במליאת הכנסת, הוא בחר כאמור להפנות את הסוגיה לפתחו של ראש האופוזיציה. "לפיד החליט מתחילת המלחמה, במקום לגלות אחריות ולהיכנס תחת האלונקה לממשלת חירום אחדות לאומית, להישאר באופוזיציה, ולא סתם, אופוזיציה צינית, מפלגת וחסרת אחריות. זה בסופו של דבר מחזק את סינוואר ומחליש את מדינת ישראל.
"אתמול, כשאני בביקור בישיבת ההסדר בירוחם שאיבדה תשעה מבוגריה במלחמה הזו, יאיר לפיד החליט לעשות סיבוב פוליטי קטן וחמור על משפחות החטופים. אני אמרתי שאני לא מוכן לתחרות במטרות המלחמה, ואני עומד על זה שהדרך היחידה להחזיר את החטופים היא להמשיך וללחוץ צבאית עד להשמדת חמאס. מי שמנסה ליצור סתירה בין המטרות, וצועק 'עכשיו' ו'בכל מחיר' פוגע לא רק בניצחון ובביטחון".
בשלב זה התפרצה לדברי השר ח"כ מירב בן ארי ממפלגתו של לפיד: "התנצלת כבר בפני המשפחות? תתנצל על מה שאמרת". סמוטריץ' הגיב: "האיש הקטן הזה שהשעון שלו והתאריך עוד תקוע ב-6 באוקטובר, עושה סיבוב אכזרי על גב רגשותיהן ועל הטרגדיה הנוראה של משפחות החטופים, ומציג אותי כמי שתוקף אותן. מה שלא נברא ולא משל היה".
שר האוצר המשיך: "יאיר לפיד הוא האיש כרגע שפוגע בצורה הקשה ביותר בסיכוי להחזיר את החטופים, איש שפעם אחר פעם גורם לסינוואר להקצין עמדות, לטפס על עצים, להתבצר בעמדתו ולהתעקש. מי שאשם בעובדה שהחטופים שם זה יאיר לפיד, האיש עושה סיבוב שוב ושוב ושוב על טרגדיה נוראית.
"אנחנו מחויבים לניצחון, אנחנו מחויבים לחטופים, הם בליבנו. אנחנו הולכים לישון עם זה וקמים עם זה, עם מחויבות ואחריות עמוקה. והאיש הזה, שמתחילת המלחמה במקום לשלב ידיים, לחזק את האחדות, הלכידות, הנחישות ואת האחווה, האיש הזה פוגע במלחמה, פוגע בצבא, פוגע בחוסן הלאומי, פוגע במאמץ להחזרת החטופים. האיש הזה לא מתבייש לעשות סיבוב".

ח"כ לפיד עצמו אמר אחרי פרסום הריאיון של שר האוצר: "המתקפה של סמוטריץ' על משפחות החטופים היא חרפה מוסרית. אנשים חסרי לב לא יכולים להמשיך להוביל לתהום את מדינת ישראל".
גם נשיא המדינה יצחק הרצוג מתח אתמול ביקורת מרומזת על סמוטריץ'. בביקור בבית הספר הריאלי בחיפה, שאיבד 12 מבוגריו מתחילת המלחמה, אמר הרצוג כי "מתחיל להתפתח שיח מאוד לא מכבד סביב החטופים ומשפחותיהם. אין מצווה גדולה יותר ביהדות מאשר פדיון שבויים. אפשר להתווכח על הדרך להגיע אל היעד, אבל אני קורא לציבור ובמיוחד לנבחרי הציבור להתחשב ברגשות של משפחות החטופים. צריך לדעת לנהוג ברגישות מרבית, ולהבין לעיתים שיש דברים שלא צריך להגיד בפומבי".
פורסם לראשונה: 22:49, 21.02.24