נחשפים העימותים בתוך המפלגה החברה בקואליציה: ישיבה של מרצ הייתה אמורה להיות סגורה, אבל המצלמות והמיקרופונים נשארו פתוחים, ומהם עלו החיכוכים בין השרים לבין חברי הכנסת. "הכול משתולל עוד יותר ממה שהיה בממשלת נתניהו - ואנחנו חלק מהממשלה", נאמר באחד מהם. בתגובה לטענה אחרת, אמר יו"ר המפלגה, שר הבריאות ניצן הורוביץ: "כשמתלוננים ובוכים, כדאי להראות לי קודם". צפו בהקלטה וקראו את תמלול הישיבה הסגורה.
יו"ר הסיעה ח"כ מיכל רוזין אמרה בפתיחה: "אני ביקשתי ישיבה סגורה כי אני רוצה שנקבל החלטות בחדר סגור. יש פה שני דברים נפרדים, אבל בסוף זה מצטבר לדבר אחד. אחד זה הצהרות שונות בתקשורת שלא ברור איפה הן עומדות, אני אפילו לא מתייחסת להצהרה של סער על זה שעוד שנייה ביבי איננו ואז הם יחברו לליכוד, עזבו. אני אומרת לכם שנושא אביתר מתקדם. אני הבנתי שיש התקדמות בין שקד לגנץ בנושא אביתר".
3 צפייה בגלריה
ישיבת סיעה מרצ
ישיבת סיעה מרצ
שרי מרצ. הח"כים לא מרוצים
(צילום: משה מזרחי)
ח"כ מוסי רז תהה אם עוקבים אחר הנאמר בישיבה, ורוזין ענתה לו: "סייבר יש, בטלפונים עוקבים אחרינו, אם אתם לא יודעים אני אספר לכם, אם אתם רוצים לדבר תוציאו טלפונים. אבל התקשורת לא עוקבת אחרינו אני מקווה".
"בנוסף", אמרה רוזין, "אנחנו רואים התקדמות בבנייה ב-E1 של משרד הבינוי והשיכון. שלישי, גנץ עוצר ופועל נגד כפר פלסטיני ואנחנו רואים את אלימות המתנחלים משתוללת. יש אווירה שמה שנקרא הכול משתולל עוד יותר ממה שהיה בממשלת נתניהו ואנחנו חלק מהממשלה הזאת.
"ברור שאנחנו חלק מהקואליציה והכול, אבל אין פה באמת תיאום. יש פה ממשלה, אתם כשרים יושבים, מתנגדים או לא מתנגדים, אין לזה רלוונטיות כי אנחנו אחר כך 6 הח"כים של מרצ מחויבים להצביע כולנו פה אחד כי אחרת תיפול הממשלה. אתם מתנגדים לפנסיות תקציביות, אבל אנחנו כולנו צריכים להצביע בעד בתוך המליאה.
3 צפייה בגלריה
ח"כ מיכל רוזין: "אנחנו מגלים מהתקשורת שהעמדה התהפכה"
ח"כ מיכל רוזין: "אנחנו מגלים מהתקשורת שהעמדה התהפכה"
ח"כ מיכל רוזין: "אנחנו מגלים מהתקשורת שהעמדה התהפכה"
(צילום: גיל יוחנן)
"נדבר על עניין החוק של סער כי אני חושבת שגם פה היו פערים. יש עמדה מאוד ברורה של לפחות חלק מהסיעה נגד החוק הזה בצורה חד משמעית. גם שמעתי את זה מחלק מהשרים בשיחה מוקדמת לפני ישיבת הממשלה, ואז אנחנו מגלים מהתקשורת שהעמדה התהפכה, ואנחנו צריכים עכשיו מה שנקרא 'להתאים את עצמנו'. אז קודם כל צריך להיות תיאום ודיון בינינו.
"בסוף אתם צריכים להבין שאנחנו יושבים בכנסת ואנחנו לא יכולים להתנגד בידיעה ש'אוקיי, זה עובר גם בלעדינו', כמו שאתם עושים בממשלה. אנחנו צריכים לשבת פה ולהצביע, ואם לא - זה נופל. אז לכם קל, הצבעתם נגד משהו מסוים. אבל אחר כך אנחנו צריכים להצביע כמו שהקואליציה דורשת. אז בגלל זה ביקשתי את הישיבה הזאת. רמת התסכול אצלנו עולה מכל הכיוונים. העליתי את זה גם בפני השרים. יש פה פער מאוד גדול שאני מודה, כחברת אופוזיציה לא הרגשתי אותו, בין הח"כים לשרים. לא אתם כמרצ, אני מדברת בכלל.
"עבדתי מול הקואליציה הכי קשה שיכולה להיות עם שקד כשרת משפטים והצלחתי לקדם נושאים מרחיקי לכת. ועכשיו השרים מנפנפים אותנו, שרים לא באמת עובדים איתנו בצורה רצינית, אנחנו לא יכולים באמת לקדם שום דבר. בנוסף, גם בסיפור הכסף הקואליציוני. בסיפור של תנועות הנוער אנחנו עדיין רודפים אחריהם ושום דבר לא סגור וזה בהסכמים הקואליציוניים".
3 צפייה בגלריה
ישיבת ממשלה
ישיבת ממשלה
השר סער. רוזין: "אפילו לא מתייחסת להצהרה שלו שעוד שנייה ביבי איננו, ואז הם יחברו לליכוד"
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ח"כ ג'ידא רינאוי זועבי: "כלום לא סגור בתנועות הנוער".
השר הורוביץ: "ליברמן אמר לי שהכל סגור".
רוזין: "לא סגור כלום. אם זה היה סגור, זה היה מגיע כבר ביום ראשון להחלטת ממשלה".
הורוביץ: "לא באת אליי, לא אמרת לי. אתמול הייתה ישיבת ראשי מפלגות, אני שאלתי, הוא אמר 'הכול סגור'. אם זה לא נכון אז תגידי לי. מאיפה אני אמור להבין?".
רוזין: "בשביל זה אנחנו נפגשים. הכול פתוח, שום דבר לא סגור".
רוזין: "בינתיים אנחנו רואים פרסומים - נתנו לח"כ הזה 30 מיליון ולח"כ הזה 50 מיליון. פה גם אנחנו צריכים אתכם, בסוף אנחנו צריכים אתכם מול ליברמן".
הורוביץ: "כשמתלוננים ובוכים אז אולי כדאי להראות לי את זה. גם אני יכול לבכות, תאמיני לי יש לי יותר ממה שיש לך".
רוזין: "לא בטוח".
הורוביץ: "תאמיני לי שכן".
רוזין: "אבל בהיררכיה אני בוכה לך".
רז: "שלא נראה את הדברים של מיכל כהתבכיינות. אנחנו צריכים להשיג יותר".
השר עיסאווי פריג': "אני מודה שאת בסדר גמור".
רוזין: "אני לא מחכה לצל"ש".
בישיבה גם התנהל דיון על היציאה לטקס הזיכרון לרצח רבין. "בסדר, זה בשלוש", אמר השר הורוביץ, ובישיבה ענו: "אנחנו הח"כים הפשוטים צריכים לעלות על האוטובוס בשתיים, אחרת לא ייקחו אותנו".