אלפים התכנסו גם אמש (יום ג') מחוץ למשכן הכנסת, ביום השלישי למחאות נגד הממשלה ואי-החזרת החטופים. בעצרת, שהתקיימה בעיר האוהלים שהוקמה ממשכן הכנסת ועד לבית המשפט העליון, עלו הורי החטופים לבמה עם לפידים - שאיתם יצאו גם לצעדה בתום העצרת. עינב צנגאוקר, אימו של מתן שחטוף בעזה כבר 179 ימים: "נתניהו - כשלת ב-7 באוקטובר ואתה המכשול לעסקה".
בהמשך הצעדה המוחים הקיפו את בית ראש הממשלה בנימין נתניהו ברחוב עזה, ניסו לפרוץ מחסומים בדרך למקום והתעמתו עם שוטרים. אחד המפגינים נכנס מתחת למכת"זית לתשואות המוחים: "גיבור ישראל". אחד מהפרשים נפגע מלפיד בוער שהושלך לעברו. המפגינים הצליחו שוב לפרוץ מחסום בדרך לביתו של ראש הממשלה עד שנהדפו, ומכת"זית הופעלה. לאחר העימותים, ראש השב"כ רונן בר הגיע באופן חריג לביתו של נתניהו בירושלים.



5 צפייה בגלריה
ראש השב"כ רונן בר בדרך למעון רה"מ נתניהו בירושלים
ראש השב"כ רונן בר בדרך למעון רה"מ נתניהו בירושלים
באופן חריג: ראש השב"כ הגיע לבית רה"מ
5 צפייה בגלריה
הפגנה מול הכנסת
הפגנה מול הכנסת
הצועדים עם הלפידים. "החובה הבסיסית של המדינה היא להחזיר את החטופים"
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
5 צפייה בגלריה
שוטרים מתעמתים עם אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר
שוטרים מתעמתים עם אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר
שוטרים גוררים בכוח את אילה מצגר, כלתו של החטוף יורם מצגר
(צילום: גיל לוין)
5 צפייה בגלריה
הפגנה מול הכנסת
הפגנה מול הכנסת
המפגין מתחת למכת"זית
(צילום: REUTERS/Ronen Zvulun)
בתום העצרת מול הכנסת, החלו המוחים לצעוד ברחבי ירושלים עם לפידים. כוחות המשטרה בלמו את הצעידה ברחוב רד״ק, והתפתחו עימותים בין המוחים לשוטרים שהגיעו כמעט עד למעונו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. לפיד בוער אף נזרק לעבר כיוון אחד הפרשים שמנסה לפזר את המפגינים, שהקיפו את מעון נתניהו. השוטרים התעמתו גם עם אילה מצגר, כלתו של יורם מצגר שעדיין חטוף בעזה.
מהמשטרה נמסר כי השוטרים בלמו והרחיקו לאחור חלק מהמוחים שניסו להגיע סמוך לבית רה"מ. עוד ציינו במשטרה כי חלק ממפרי הסדר הזיזו גדרות משטרתיים במטרה לחסום צירים נוספים ולהפר את הסדר. אדם אחד, כך נמסר, פרץ מחסום משטרתי והוביל את מפרי הסדר במקום, וחמישה נעצרו. קצין משטרה נפצע בידו כתוצאה מגדר ברזל שהשליך מוחה לעברו. אחד מהמפגינים נכנס מתחת לגלגלים של מכת"זית שהוצבה במקום.
חגי לובר, ששכל את בנו יהונתן במלחמה, התהלך עם שלט "די להפגנות" במחאה, ובינו לבין מפגינים החל ויכוח. בין הצועדים והחרדים היה גם אריה, חרדי בן 14 משכונת רמות בירושלים, שהגיע להזדהות עם המחאה. "אני יודע שנתניהו הורס למדינה ולא רק לשמאל, גם לנו לחרדים. באתי להזדהות ולהיות גם מאלה שצועקים שצריך לשחרר אותם. הייתי שמח לראות גם את החברים שלי באים לפה להפגין ולהזדהות", הוא סיפר.
בנאומה בעצרת, אמרה עינב צנגאוקר: "אני פונה אליך אדוני ראש הממשלה בנימין נתניהו ומציעה לך להקשיב טוב טוב לדבריי. אתה הוא פרעה שממית עלינו מכת בכורות. כשלת. טיפחת וגידלת את חמאס. אשמתך שבני מתן נמצא בשבי ומעונה שם. ניהלת קמפיין נגדי, נגד המשפחות ונגד עם ישראל. אתה קורא לנו בוגדים, אתה הוא הבוגד. בגדת בעם שלך, במצביעים שלך, בעם ישראל. כשלת בשבעה באוקטובר ואתה המכשול לעסקה".
היא סיפרה ששרת התחבורה ומי שאחראית על ארגון הטקסים, מירי רגב, סירבה להיפגש עמה. "לא יהיה טקס משואות השנה. מדינת ישראל לא תחזור לשגרה כל עוד החטופים בשבי החמאס. כמו מתן, גם ביתך הייתה בדרום בשבת השחורה. היא הייתה יכולה להיות ליד מתן שלי בשבי. כאמא לאמא אני יודעת שהיית מבעירה את המדינה יחד איתי ולא היית מקדמת טקס משואות. תבטלי את הטקס. אל תנסי אותנו".
מרב סבירסקי, שאיבדה את הוריה בטבח בבארי ואחיה איתי נחטף ונרצח בשבי, אמרה בנאום בעצרת: "עולמי חרב עליי ב-7 באוקטובר. מעל 120 מחברי הקהילה שבה גדלתי נרצחו ונחטפו, אסון בסדר גודל שקשה לתפוס ובטח שקשה לעכל. אבל מה שקרה ב-7 באוקטובר לא היה אסון טבע ולא גזירת גורל. זו הייתה תוצאה של מדיניות מופקרת, של ממשלה כהניסטית שבראשה אדם חסר בושה וחסר אחריות".
היא הוסיפה: "החובה הבסיסית של המדינה היא לדאוג להחזיר את החטופים. מהר מאוד הבנתי שאני צריכה להילחם והתחלתי לנהל מאבק על החיים של איתי. הייתי תמימה. לא הבנתי שראש הממשלה שלנו לא מעוניין להחזיר אותם בגלל שיקולים פוליטיים. לא הבנתי שנהפוך לשק החבטות. לא הבנתי שהחיים של אח שלי פשוט לא מעניינים אותו. עכשיו אנחנו כבר מבינים ורואים שראש הממשלה לא נותן מנדט מלא למי שמנהלים את המשא ומתן. אנחנו רואים שהוא מסכל עסקאות, עושה פוליטיקה על הגב של החטופים והגב של המשפחות".



5 צפייה בגלריה
הפגנה מול הכנסת
הפגנה מול הכנסת
"כולנו חטופים". הצעדה, אמש
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק אמר בנאומו: "אנחנו דורשים בחירות עכשיו. אנחנו זועמים. הרי ברור לכל עין כי הכניסה לרפיח תקרה רק בעוד שבועות וזה עניין של כמה חודשים. עד אז יחזרו החטופים כמעט כולם בארונות. מי שהפקיר אותם ב-7 באוקטובר מוכן להקריב אותם. גם אם שחרור החטופים כרוך בהפסקת אש אפשר לרסק את החמאס. אבל אם תיכנע ישראל לעומד בראשה, עלולים החטופים לא לחזור".
עוד אמר ברק: "הדרישה לבחירות עכשיו איננה עונש על המחדל, גם לא עונש על הניהול של המלחמה. זוהי קריאת חירום צופה פני עתיד. לפנינו מבחני לחימה קשים משידענו. לפנינו גם שיקום ההתרעה. את זאת לא תוכל לעשות ממשלה ומנהיג שאיבדו לחלוטין את אמון הציבור. צריך ללכת למבחנים הללו עם ממשלה שתיבחר. אני מאמין שהעם יבחר נכון".
מארגני מטה "חופשי בארצנו", שמוביל את המחאה, דורשים הכרזה על תאריך לבחירות שייערכו בהקדם, לקדם עסקה להשבת חטופים ולבטל את פגרת הכנסת בעיצומה של המלחמה. מנכ"ל התנועה, ערן שוורץ, אמר: "הממשלה הנוכחית מסכנת את עתידה של מדינת ישראל ואת המפעל הציוני כולו. צו השעה הוא להחזיר את המנדט לעם וללכת לבחירות מיידיות על מנת לאפשר לעם לבחור הנהגה ראויה שתזכה לאמון העם. נמשיך להפגין עד שנשיב את כל החטופים הביתה ונחזיר את ישראל למסלול הנכון".
פורסם לראשונה: 19:31, 02.04.24