חוק עונש מוות למחבלים עבר היום (רביעי) בקריאה טרומית ברוב של 55 חברי כנסת, מול תשעה מתנגדים. השר לביטחון לאומי ויו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר אמר במליאת הכנסת כי "אם לא נחוקק את החוק הזה אנחנו לא נהיה הומנים כלפי הילדים שלנו, כלפי המשפחות שלנו".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"אנחנו מחויבים בעונש מוות". בן גביר
(צילום: עמית שאבי)
להצעת החוק של חברת הכנסת ממפלגתו של בן גביר, ח"כ לימור סון הר-מלך, הוצמדה הצעת חוק זהה של ח"כ עודד פורר (ישראל ביתנו), ושתיהן עברו בקריאה טרומית במליאה. חברי הכנסת ממפלגת יהדות התורה נמנעו בהצבעה.
לדברי בן גביר, "מאז קום המדינה מחבלים ארורים רוצחים יהודים רק בגלל היותם יהודים. בגלל זה קופחו גם חיים של דרוזים, צ'רקסים, של אזרחי מדינת ישראל. הסתכלתי מה קורה בכלא, חפשו את אוהל האירוח הכי יפה ולא תגיעו לאוהל כזה. את המאפיות סגרנו להם, מים חמים שבע שעות, גם אם לא מתקלחים - שבע שעות. לא עוד שחרורי מחבלים. לפי הצעה זו טרוריסט שיורשע ברצח מתוך מניע של גזענות בנסיבות שיש בהן מטרה לפגוע במדינת ישראל ובעם היהודי יידון לעונש המתה".
בן גביר הוסיף כי "במקום שבו מגיע רוצח נאלח ליד בית כנסת ויורה עוד ועוד - במקום הזה אנחנו מחויבים בעונש מוות. צריך לדעת - לפעמים אנחנו רוצים להיראות הומנים ומוסריים, אבל במקרה הזה אם לא נחוקק את החוק הזה אנחנו לא נהיה הומנים כלפי הילדים שלנו, כלפי המשפחות שלנו".
2 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
סון הר-מלך: "לא נהסס להשתמש בכל כלי נגד הטרור הרצחני"
(צילום: עמית שאבי)
יוזמת החוק ח"כ לימון סון הר-מלך אמרה לפני ההצבעה כי זה "חוק צודק ומוסרי, נלחם בטרור בגאון ובגב זקוף. אלה חיות טרף שיש לכלות מן העולם". לדבריה, "מאז הקמתה, ועוד הרבה לפני, נאבקת מדינת ישראל על קיומה ומתמודדת עם אויבים מבית ומחוץ. אויבים צמאי דם שכדי להרתיע אותם מלבצע את זממם נדרש לייצר סל כלים נחוש ונוקשה למערכת הביטחון".
סון הר-מלך הוסיפה כי "אני מתפללת ומצפה ליום שבו נשב בארצנו לבטח ונוכל לייעץ למדינות אחרות כיצד ראוי להילחם בטרור. אולם, עד אז אנו נגן על אזרחינו בגב זקוף ובגאון ולא נהסס להשתמש בכל כלי נגד הטרור הרצחני שמבקש לפגוע במדינת ישראל". למתנגדים אמרה בסוף נאומה כי "ולכם - יפי הנפש שאיבדו את השכל הישר היודע להבחין בין אויב לאוהב - אני מבקשת לומר: עם ישראל הוא עם שמקדש את החיים, את הטוב והנעלה, ודווקא מהסיבה הזו אנו נלחם שהחוק הכל כך צודק ומוסרי הזה יעבור".
ח"כ אחמד טיבי (חד"ש תע"ל) התנגד להצעת החוק, ואמר במליאת הכנסת כי "תמיד התנגדנו לעונש מוות, על כל עבירה". ח"כ טלי גוטליב (הליכוד) צעקה לעברו: "אולי תתנגד למחבלים?". ח"כ משה סעדה (הליכוד) אמר לו: "למה אתה מתנגד? הם חברים שלך? האיש הזה שיבח רוצח. איזה דוקטור אתה בדיוק?".
טיבי השיב כי "ההתנגדות שלנו הייתה בעבר, והאמת לא רק אנחנו. יש פה חברי כנסת דתיים שהתנגדו מטעמים ערכיים. הרב הרצוג התנגד, הרב עובדיה יוסף התנגד, אז אני תוהה מה הקשר בין אמירה ש'צריך למחוק את חווארה', לבין הצעת החוק ההזויה הזו. בממשלה הזאת יש אנשים שצריך למחוק אותם מהפוליטיקה".
מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין א-שייח, הגיב להצבעה על הצעת החוק: "חקיקת עונש מוות על לוחמי חירות פלסטינים על ידי הכנסת הישראלית היא המשך לגישת הגזענות והמחשבה הקולוניאלית, ובריחה מהעובדה שהיא כובשת, ומחוץ להקשר של ההיסטוריה פוגעת בלגיטימציה הבינלאומית. מי שצריך להישפט על פשעיו הוא הכיבוש, לא עם הסובל תחת דיכוי הכובשים".