3 צפייה בגלריה
אילוסטרציה סטודנטית מוסלמית
אילוסטרציה סטודנטית מוסלמית
הצבא יקבע מכסות ביקור אקדמיים במוסדות פלסטיניים? אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
נשיאי אוניברסיטת תל אביב והאוניברסיטה העברית פנו לאחרונה לשר הביטחון בני גנץ והביעו את התנגדותם לנוהל שהפיץ מתאם פעולות הממשלה בשטחים באשר לביקורים במוסדות אקדמיים פלסטיניים בשטחי יהודה ושומרון. על פי הנוהל שאמור להיכנס לתוקפו בקרוב, הצבא יקבע בין היתר מכסות לביקורים אקדמיים של חוקרים מצטיינים – ורק למי שהצבא סבור שעשוי לתרום תרומה משמעותית להשכלה האקדמית.
3 צפייה בגלריה
פרופ' אשר כהן
פרופ' אשר כהן
פרופ' אריאל פורת (ימין) ופרופ' אשר כהן. "לא חסר בעולם מי שרק מחכה להזדמנות לחזק את תנועת החרם על האקדמיה הישראלית"
(צילום: יריב כץ)
במכתבם לגנץ, שהגיע לידי ynet, מציינים נשיא אוניברסיטת תל אביב פרופ' אריאל פורת ונשיא האוניברסיטה העברית פרופ' אשר כהן, כי הנוהל קובע תנאים לאירוח מרצים וחוקרים במוסדות אקדמיים בשטחים. בין היתר נקבע לדבריהם כי אשרה לביקורים אקדמיים של שנה תינתן רק "למספר מצומצם של חוקרים מצטיינים בהתאם למכסה". האשרה תינתן רק למי שהוכח לגביו, להנחת דעתו של גורם צבאי, כי יתרום "תרומה משמעותית להשכלה האקדמית, לכלכלת האזור או לקידום שיתוף פעולה ושלום אזורי". כמו כן נקבעה מכסה של עד 100 מרצים אורחים ו-150 סטודנטים זרים לשנה.
"אנחנו סבורים שהנוהל פוגע ללא הצדקה נאותה בחופש האקדמי", הדגישו פרופ' פורת ופרופ' כהן. "הקביעה של מכסה של אורחים היא שרירותית, וכמוה ההסמכה של גורם צבאי לקבוע מהי מידת התרומה האקדמית הצפויה של חוקר אורח זה או אחר. המפקד הצבאי אמון על שמירת הביטחון וההגבלה היחידה שניתן להצדיק היא זו הקשורה לסיכון ביטחוני שנשקף מאדם מסוים. הגבלה שקשורה להערכת האיכות האקדמית של מועמדים ולמספרם מעצימה את הפגיעה בפעילות האקדמית בשטחים".
3 צפייה בגלריה
גדלי חמאס באוניברסיטת ביר זית
גדלי חמאס באוניברסיטת ביר זית
תומכי חמאס במפגן כוח שערכו בחודש שעבר באוניברסיטת ביר זית
(צילום: AFP)
פרופ' פורת ופרופ' כהן הזהירו במכתבם מההשלכות של המהלך, שעלול לחזק את תנועת החרם הבינלאומית נגד ישראל, ה-BDS. "פעולה כזו של מדינת ישראל כנגד מוסדות אקדמיים בשטחים עלולה לחזור אלינו כבומרנג: לא חסרים ארגונים וגופים שונים בעולם אשר רק מחכים להזדמנות לחזק את תנועת החרם על האקדמיה הישראלית. אל לנו לשמש כלי בידם ולספק להם 'תחמושת' נגדנו. לאור כל זאת אנו קוראים לביטולו של הנוהל והמרתו בהסדר שמבטא התחשבות ראויה בחשיבותם של החופש האקדמי ושל האפשרות לרכוש השכלה אקדמית בשטחי יהודה ושומרון".
ממשרד הביטחון לא נמסרה תגובה.