משרד הביטחון מפתח בחודשים האחרונים מערכת שמבוססת על בינה מלאכותית, ותסייע לישראל לעקוב אחר המצב ההומניטרי ברצועת עזה. ב"פוקס ניוז דיגיטל" נכתב כי הפיתוח של המערכת, מסוג NRTM (מעקב קרוב לזמן אמת), החל בהוראת השר יואב גלנט.
המערכת מזכירה את ChatGPT ופלטפורמות נוספות של בינה מלאכותית. היא מסתמכת על דיווחים של ארגוני סיוע בינלאומיים, תצלומי לוויין, כתבות חדשותיות ופרסומים ברשתות החברתיות שמגיעים מעזה. באמצעות שלל נתונים ופרסומים היא מייצרת "תמונה אמיתית" של המצב ברצועת עזה, שם חיים כשני מיליון פלסטינים, ומעדכנת בין השאר על מערכת הבריאות העזתית, על מצב העקורים הפלסטינים ועל המזון, המים והתרופות שזמינים ברצועה.
2 צפייה בגלריה
יואב גלנט
יואב גלנט
יואב גלנט. הבהיר שישראל נלחמת בחמאס - ולא בעזתים
(צילום: טל שחר)
בדיווח של "פוקס ניוז דיגיטל" נאמר שבתחילת המלחמה הורה גלנט לפתח את המערכת, ואמר "שמדובר במלחמה של ישראל בחמאס – ולא בתושבי עזה". גלנט, כך נכתב, רוצה לוודא שישראל אוספת כמה שיותר נתונים במטרה לבצע הערכת מצב מלאה על המתרחש בעזה.
השאיפה היא שלישראל יהיה כלי נוסף שיאפשר להנהגתה לקבל החלטות, ושהשר גלנט יוכל להשתמש במערכת בפגישות עם מנהיגים וראשי ארגונים בינלאומיים שמסייעים לפלסטינים.
2 צפייה בגלריה
חלוקת מזון ברפיח
חלוקת מזון ברפיח
חלוקת מזון ברפיח
( צילום: REUTERS/Ibraheem Abu Mustafa)
המערכת שמפתח משרד הביטחון תהיה זמינה לשימוש בטלפון נייד, והמפתחים אמרו ל"פוקס ניוז" שהיא תופיע באנגלית, צרפתית וערבית. לפי המפתחים המערכת תהיה כלי שימושי - ומדויק - למנהיגים בעולם, לארגוני סיוע ולעיתונאים שמסקרים את המלחמה, ושמסתמכים בפעמים רבות על דיווחים של משרד הבריאות של חמאס בעזה.
ישראל מקווה ליצור תמונה מדויקת ככל שניתן של הנעשה בשטח, ושל הצרכים ההומניטריים של העזתים. "מה שעשינו בחודשים האחרונים זה בעצם לבנות סטארט-אפ עבור משרד הביטחון", אמר אחד המפתחים הישראלים של מערכת NRTM ששוחח עם "פוקס ניוז".