לקראת שביתת השלטון המקומי וארגון המורים ביום חמישי, שבמסגרתו הגנים והתיכונים לא יפעלו, יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס הגיב היום (שלישי) בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" לדבריו של שר האוצר בצלאל סמוטריץ' - שכינה בוועידה את השביתה "הזויה". לדברי ביבס, "במשרד האוצר אין מבוגר אחראי, ומי שקורא לשביתה 'הזויה' - הוא הזוי בעצמו".
ביבס, שהחליט לשבות כי לטענתו משרד האוצר מתעלם מדרישותיו ויש כוונה לפגוע בתקציבי הרשויות ובסמכויותיהן, אמר כי "אם שר האוצר אומר שהשביתה הזויה, אז הוא מנותק מהמציאות לחלוטין והגיע הזמן להחזיר אותו לקרקע". לדבריו, "נושא החינוך לא מקבל ביטוי אמיתי. ההסעות של הילדים בחינוך גדלו ב-30% אחוז והתושבים צריכים לשלם את זה. מענקי איזון ופיתוח לא יקבלו את העלייה שלהם לרשויות מוחלשות ותוכניות החומש למגזרים תקועות. זוגות צעירים לא יכולים לקנות דירה. הציבור חרד על כך שיוקר המחיה ממשיך לעלות".
2 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
"סמוטריץ' מנותק מהמציאות". יו"ר השלטון המקומי חיים ביבס
(צילום: יואב דודקביץ')
"אני חושב שחסר מבוגר אחראי במשרד האוצר", המשיך ביבס. "אנחנו כבר יותר מחצי שנה מנהלים את המשא ומתן. היום אין מבוגר אחראי שייקח מהאוצר את הדברים, שיישב ויבין שצריך לדבר כדי לפתור את הסוגיות. עד היום עם כל שרי האוצר, גם כאלה שלא כל כך סמפטו את השלטון המקומי, ישבנו ודיברנו כדי ללבן את הדברים ולפתור את הבעיות. אם רוצים לכופף ידיים, אפשר לכופף, אבל צריך לזכור דבר אחד - שלטון מקומי זה הדבר היחיד בארץ שבארבע השנים האחרונות יש בו חוסר יציבות.
"אחרי חמש מערכות בחירות, מגפת קורונה ומבצעים בעזה - השלטון המקומי הוא היחיד שסחב את האלונקה הזאת והביא לכך שתושבי מדינת ישראל קיבלו את כל הפתרונות שיש. אף אחד אחר לא, אף פקיד באוצר. אף אחד מאותם אלה שמסבירים שהשביתה שלנו היא הזויה. אם אנחנו הזיה - אז הם ההזיה הכי גדולה. הם מנותקים. יוקר המחיה זה הזיה? חינוך שווה ביטחון. חסרות אלפי סייעות ומאות גני ילדים נסגרים כל בוקר. מושכים אותנו במשא ומתן והסייעות נותרות בנות ערובה".

2 צפייה בגלריה
ועידת "האנשים של המדינה"
ועידת "האנשים של המדינה"
"מי שקורא לשביתה הזויה - הוא הזוי בעצמו". ביבס על סמוטריץ'
(צילום: יואב דודקביץ')
ביבס קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לקחת את המושכות לידיים. "אני קורא לו, כמבוגר האחראי בנושא הזה, לקחת אחריות ולנהל את האירוע. מישהו צריך לקחת את העסק לידיים. הייתי מצפה משר האוצר לעשות את זה, אבל הוא קורא לזה הזיה. נתניהו צריך לקרוא לכולם ולהכניס אותם לחדר אחד כדי לפתור את הסוגיה הזאת. יוקר המחיה זה הדבר שמביא לקריסה של משפחות שלמות, הדברים המהותיים האלה נופלים על התושב ביום יום. הזוגות הצעירים הם אלה שמשלמים מיסים, משרתים וסוחבים את המדינה הזאת, ולא אף אחד אחר. מי שאומר עליהם הזיה - הוא הזוי בעצמו".
לדברי ביבס, אם משרד האוצר לא ייכנס איתו למשא ומתן, השביתה ביום חמישי תהיה רק ההתחלה. "עם כל הכבוד למדינה, בלי השלטון המקומי היא לא יכולה לבנות והיא לא יכולה לתת שירותים בחינוך. השלטון המקומי, הרשויות וראשי הרשויות מחוברים ברמה של רחוב, שכונה, גן ילדים ובית ספר, והם מכירים כל דבר ועניין. הם היחידים שיודעים באמת מה התושבים צריכים".

מוקדם יותר אמר סמוטריץ' בוועידה כי "אתמול אנחנו מקבלים הודעה על שביתה בשלטון המקומי, וזו ההזדמנות לקרוא להם לבטל אותה. שביתה הזויה. אחרי שאנחנו מקבלים הודעה על שביתה, אנחנו מקבלים מסמך של מה הדרישות שלהם, בלי שיח ובלי כלום. עושים סיבוב על אזרחי ישראל, על הורים שצריכים לצאת לעבודה ואין להם פתרונות לילדים בגני הילדים ובמעונות היום".
עקב השביתה, ביום חמישי לא יפעלו הגנים העירוניים בשל מחסור בסייעות ולא יתקיימו לימודים בבתי הספר העל יסודיים. כל משרדי העיריות והמועצות יהיו סגורים ולא תהיה קבלת קהל, לא יופעלו שירותי ניקיון ויוקפאו כל האישורים שהעיריות מספקות. הלימודים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים יתקיימו במתכונת מצומצמת ויום הלימודים יסתיים בשעה 11:45, עקב היעדר שירותי חברת ניקיון. ממשרד החינוך נמסר כי "מנהל בית ספר שירצה להעביר את יום הלימודים ללמידה מרחוק יוכל לעשות זאת, בתיאום ובאישור מנהל המחוז".
בריאיון בוועידת "האנשים של המדינה" של ynet ו"ידיעות אחרונות" ציינה מזכ"לית הסתדרות המורים יפה בן דויד שהארגון בראשותה אינו חלק מהשביתה, לאחר החתימה על הסכם שכר אשתקד - וכי החינוך המיוחד לא יושבת. בן דויד העריכה כי "אם יושג הסכם לגבי הסייעות, אז אפשר יהיה להפעיל את הגנים. בשאר הדברים, קשה לי להאמין שאפשר להגיע לפתרונות תוך יומיים".