משרד החינוך יהיה רשאי להשעות או לפטר מורים שחשודים בעבירות מין או אלימות. כך עולה מהצעת חוק שאושרה הבוקר (ראשון) על ידי ועדת השרים לענייני חקיקה.
בשל קשיים להשעות ולפטר מורים חשודים, ישנם מורים שממשיכים ללמד באותם בתי ספר שבהם ביצעו את המעשים, או שנקלטים בבתי ספר אחרים חרף מחאות ותסכול ההורים. בהצעת החוק מוצע לאפשר למעסיק של עובד ההוראה להשעותו במקרה שנפתחו נגדו הליכים פליליים בחשד לביצוע עבירות מין או אלימות, והמעסיק יאלץ לפטרו אם הורשע בביצוע עבירות מין או אלימות.
2 צפייה בגלריה
 אילוסטרציה תקיפה
 אילוסטרציה תקיפה
"לשים סוף לסבל הכפול שאיתו מתמודדים תלמידים שהפכו לקורבן"
(צילום: shutterstock)
בהסבר להצעת החוק נאמר כי לאחרונה פורסמו בתקשורת מקרים רבים שבהם עלה חשד להטרדה מינית או עבירות מין אחרות של עובד הוראה בתלמידי המוסד החינוכי שבו הוא מועסק. "אין עוררין על כך שמדובר בנושא בעל חשיבות אדירה, שכן לא ניתן לקבל מצב שבו ילדים נפגעים על ידי מי שהופקד על טיפולם וחינוכם במהלך שעות היום, ואשר אמור היה להקנות להם ערכים ולשמור על ביטחונם ושלומם", נאמר בדברי ההסבר.
לפי ההסבר להצעת החוק, "ההסדר שלפיו ניתן להשעות או לפטר עובד הוראה מצוי רובו ככולו בחוזרים של מנכ"ל משרד החינוך. על פי ההסדר הקיים, האפשרות להשעות או לפטר עובד הוראה היא סבוכה, מצומצמת ועשויה להימשך שנים. כתוצאה מכך אירעו מקרים שבהם עובד הוראה נותר בתפקידו, גם בהתקיים חשש ממשי ליושרו של עובד ההוראה וניקיון כפיו, אף במקרים שבהם היו עדויות רבות לתקיפה מינית מצדו".
2 צפייה בגלריה
שרן השכל
שרן השכל
"יש קושי בהשעיה ופיטורים של מורה חשוד". השכל
(צילום: יוחנן כץ)
יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה), שיזמה את הצעת החוק, בתמיכת שר המשפטים גדעון סער, אמרה כי מורים שמבצעים עבירות מין הם פושעים מסוכנים שחייבים להיות מאחורי סורג ובריח. "היום קיים קושי בהשעייתו או פיטוריו של מורה שחשוד בעבירות מין או הטרדות מיניות, כאשר המשמעות היא שתלמידים שחוו טראומה שגם ככה תצלק ותלווה אותם לאורך כל חייהם נאלצים לפגוש את אותן הפנים המאיימות יום-יום בבית הספר", הסבירה השכל.
"זה מצב אבסורד לחלוטין. הצעת החוק שלי מבקשת לשים סוף לסבל הכפול שאיתו מתמודדים תלמידים שהפכו לקורבן, ולמעשה לאפשר למוסד החינוכי להשעות או לפטר את איש ההוראה שנפתחו נגדו הליכים פליליים", הוסיפה השכל. "אעשה כל שביכולתי על מנת להעביר את הצעת החוק החשובה הזו ויפה שעה אחת קודם". השכל אמרה שהיא מצפה ממערכת אכיפת החוק לזרז את הבדיקה והחקירה על מנת שניתן יהיה למצות את הדין, ולחילופין להימנע מעוולות.