המשטרה חשפה בחודש האחרון חוליה של קבלני ירי באזור הצפון, שקבעו מחירון לירי אזהרה לעבר בעלי חוב בחברה הערבית. החוליה נחשפה בעקבות אירוע ירי לעבר טנדר בכפר מנדא. הרכב שממנו בוצע הירי נתפס ובו אותר טלפון סלולרי שתועדה בו "הזמנת העבודה" לירי. מהחקירה עלה כי קבלני הירי ניהלו מנגנון של הזמנות ירי למטרות הרתעה, איומים, גביית חובות וייתכן שגם לרצח. היום (חמישי) הוגש כתב אישום נגד ארבעת חברי החוליה.
2 צפייה בגלריה
תיעוד של ההתארגנות לירי והירי לעבר טנדר בכפר מנדא
תיעוד של ההתארגנות לירי והירי לעבר טנדר בכפר מנדא
רגע הירי לעבר הטנדר בכפר מנדא. 10,000 לאש מאקדח
אינפו אינפוגרפיקה התכתבות שיחה חברי חברים חולייה חוליית קבלנים קבלני ירי עסקה סגירה
הירי לעבר הטנדר בכפר מנדא שהוביל את אחד הנאשמים להסגיר את עצמו אירע ב-18 בדצמבר בשעות הערב. המשטרה נעזרה בצילומים של מצלמות אבטחה כדי להתחקות אחר ג'יפ ה"ניסאן ג'וק" הכהה שבו נסעו הנאשמים חוסיין עאשור (24) וחסן אבו שנדי (20) מכפר קרע, סייף אלדין סאלח (24) מכפר משהד ועלאא אלדין עאלם (39) מכפר מנדא.
ראש משרד החקירות בתחנת משגב, פקד עדי אוחנה, סיפרה כי הרכב נסע בכיוון דרום - וחנה לבסוף בכפר קרע שבוואדי ערה. הרקע להזמנת הירי מהחוליה, לדברי אוחנה, הוא ככל הנראה חובות כספיים של בעל הטנדר. "זו הדרך לאותת לאותו בעל חוב 'תתחיל לשלם או שנעלה מדרגה'. זו האזהרה הראשונה בדרך כלל", היא אמרה.
2 צפייה בגלריה
תיעוד של ההתארגנות לירי והירי לעבר טנדר בכפר מנדא
תיעוד של ההתארגנות לירי והירי לעבר טנדר בכפר מנדא
ארבעת חברי החוליה מתארגנים לפני הירי. שניים נכנסים לג'יפ הניסאן ג'וק
אוחנה תיארה כי ניידת משטרתית מתחנת עירון הגיעה לכתובת בעל הג'יפ, ושם אותר הרכב בחניה עם מכסה מנוע חם. "הנהג, שנחשד כי ביצע את הירי, הסגיר עצמו לתחנת המשטרה כעבור כשעה ועל בגדיו נמצאו שרידי ירי. ברכב, שהיה ריק מאדם ונבדק על ידי מעבדות פורנזיות, נמצא טלפון סלולרי, כובע ומסכות קורונה – שבהן השתמש היורה", היא אמרה. "עוד נמצאו ברכב דגימות DNA ובדלי סיגריות שקשרו את שאר הנאשמים לרכב".
בטלפון הסלולרי נמצא "מחירון" ירי של חוליית הקבלנים. "מההתכתבויות עלה כי ירי אזהרה לעבר רכב באקדח עולה 10,000 שקלים, ואילו ירי באמצעות נשק ארוך עולה 15 אלף. למדנו גם את תכנון הירי וההזמנה - כמה מהר זה יוצא לפועל ומבוצע - בתוך שעה מהזמנת העבודה", היא אמרה.
פקד עדי אוחנהפקד עדי אוחנה
"המחירים הם שונים, ככל הנראה מאחר שהמסר הוא שונה", הסבירה אוחנה. "נשקים ארוכים עולים יותר בשוק האמל"ח בגלל הקושי להשיג אותם. במגזר הערבי ירי בנשק ארוך כמו M-16 הוא מאיים יותר, ובקלות ניתן לזהות לפי התרמילים באיזה סוג נשק השתמשו. סוג הנשק מצביע על המסר 'אני עבריין מסוכן ויש לי נשק ארוך, לא סתם אקדח'".
החקירה, שבה השתתפו מעבדות פורנזיות וטכנולוגיות, ארכה כחודש, זאת בשל העובדה כי החשודים שנעצרו לא שיתפו פעולה בחקירתם ושמרו על שתיקה. "הראיות מלמדות שהם מנוסים ולא בפעם ראשונה שמבצעים ירי על פי הזמנה והם פועלים בצורה מתוחכמת", ציינה אוחנה. "אנחנו לומדים מהאירוע עד כמה זו פרקטיקה זמינה, עכשווית, קלה לביצוע וקשה לתחקור. בהרבה מזל וחושים חדים של השוטרים שפעלו באותו רגע במשמרת הבאנו למעצר ולכידה מיידית של החשודים. אני משוכנעת כי מעצרם יציל חיי אדם". כתב האישום נגד הארבעה, המייחס להם עבירות של ירי מנשק חם, עבירות נשק וקשירת קשר לביצוע פשע, הוגש לבית המשפט המחוזי בחיפה על ידי פרקליטות המחוז.