יוסף זבדיה, אסיר ציון ופעיל מרכזי להעלאת יהודי אתיופיה לארץ ישראל, הלך אמש (רביעי) לעולמו בגיל 76. זבדיה, שהותיר אחריו משפחה גדולה ואחותו היא שגרירת ישראל באתיופיה לשעבר בליינש זבדיה, הובא למנוחות היום בשעה 15:00 בבית העלמין גבעת שאול שבירושלים.
זבדיה, או בשמו האמהרי אספה גטה, היה מורה ומחנך, ויש לו חלק מרכזי בעליית יהודי אתיופיה לארץ ישראל. הוא מתלמידיו של יונה בוגלה, שהפך למחנך בעצמו. הוא עלה לישראל בשנת 1956 לתוכנית הכשרת מורים בכפר בתיה, שם גם עוברת שמו מאספה ליוסף.
2 צפייה בגלריה
יוסף זבדיה
יוסף זבדיה
יוסף זבדיה
בשנות ה-60 שב זבדיה למולדתו אתיופיה והפך למורה ברשת בתי הספר "ביתא ישראל". הוא לימד עברית וחינך לציונות. כשעלה המשטר הקומוניסטי באתיופיה זבדיה נעצר רק משום שלימד עברית. הוא נכלא למשך כשלוש שנים, במהלכן עבר עינויים. בהמשך חייו הוכר כאסיר ציון.
לאחרונה, יצא הספר "גיבורים באתיופיה" של יוסי ורותי טורצקי המספר את סיפורם של ארבעה אסירי ציון ובהם זבדיה, שמטרתו לספר את סיפורי האסירים שאינם שגורים ומוכרים כאסירי ציון מברית המועצות שעברו תלאות קשים.
לפני כחצי שנה התראיין זבדיה ל-ynet על אודות הספר, וסיפר על המכות הקשות שספג מהמשטר הקומוניסטי באותם ימים. "אתה יודע, כמו בנפחות איך נותנים מכות, הולמים בקורנס? ככה", שיתף. באוגוסט 1984 עלה זבדיה לישראל בשנית, והחל לעבוד בסוכנות היהודית שבמסגרתה פעל לקליטתם של העולים מאתיופיה.
2 צפייה בגלריה
יוסף זבדיה
יוסף זבדיה
יוסף זבדיה
לפני כמה חודשים נערך לכבודו ערב הוקרה בסוכנות היהודית. בהזמנה לערב נכתב: "הוא עונה עד זוב דם בשל פעילותו הציונית. הוא היה מהקבוצה המובחרת שנשלחה בשלה שנות ה-50 ללמוד בכפר בתיה וחזר אל חיק עדתו להעניק לה חינוך. עלה לישראל בשנית בשנות ה-80 ומאז מלווה את הקהילה בכל רמ"ח אביריו".
יצחק טיים, פעיל חברתי וקרוב משפחה אמר כי "הקהילה שלנו מאבדת אט אט מנהיגים ופורצי דרך שהובילו מהלכים גדולים. כולי תקווה שנדע לשמר את פועלם ושבבתי הספר ובכלל מסגרות החינוך ילמדו על האנשים היקרים האלו. ילמדו על הפעילות שלהם וינציחו את זכרם".
ברשתות החברתיות נפרדו מזבדיה תלמידים רבים, בהם ח"כ לשעבר שלמה מולה שכתב: "קשה לי לדבר עליך בלשון עבר, האיש והאגדה זבדיה יוסף (אספה גטה) ז"ל, היה מורה מחנך נפלא עבור אלפי צעירים/ות. ציוני גאה ששילם מחיר אישי קשה בשל פעילותו הציוני אך אנו תלמידיו יכולים להביט אחורה ולהגיד המורה הגדול והענק הזה השאיר חותם משמעותי בהיסטוריה של יהודי אתיופיה. לא פחות בזכותו וחבריו לפעילות אנחנו פה בישראל, נפרדים ממך פיזית אך לא נשכח אותך אוהבים אותך מעריצים אותך לעולמים ,חיבוק גדול למשפחה הקרובה, לאישה, ילדים, אחים, אחיות ונכדים, תנוח בשלום המורה שלי מנוחתך עדן".
שרת העלייה והקליטה פנינה תמנו שטה ציינה כי "יוסף זבדיה היה אסיר ציון שפעל ללא לאות תוך חירוף נפש וסיכון רב במבצעי עלייה חשאיים וחשובים של יהדות אתיופיה. זו אבדה גדולה לכל העם ישראל. משרד העלייה והקליטה מרכין ראש עם לכתו למנוחת עולמים, ומשתתף בצער המשפחה".