איש דת בכיר באיראן, שכיהן במועצת המומחים שבוחרת את המנהיג העליון של הרפובליקה האיסלאמית, נורה בסניף בנק בעיר בבולסאר שבצפון המדינה ומת מפצעיו בבית החולים. בתיעוד מצלמות האבטחה הוא יושב בסניף וממתין לתורו, עד שהחמוש פותח באש לעברו.
"האייתוללה עבאס עלי סולימאני נרצח הבוקר במתקפה מזוינת. היורה נעצר ונחקר", דיווחה סוכנות הידיעות IRNA. "המניע להתנקשות טרם ידוע, ויפורסם אחרי שיתברר". המושל של מחוז מאזנדראן, שם נמצאת העיר בבולסאר, אמר כי היורה היה מאבטח בבנק. "עד כה המידע והמסמכים שבידינו מצביעים על כך שלא מדובר באירוע ביטחוני או באירוע טרור", הוסיף המושל של מאזנדראן.
2 צפייה בגלריה
אייתוללה עבאס עלי סולימאני נרצח בסניף בנק ב איראן
אייתוללה עבאס עלי סולימאני נרצח בסניף בנק ב איראן
האיתוללה סולימאני. נרצח ביריות על-ידי מתנקש, הרקע לא ברור
(צילום: EPA)
סולימאני היה אחד מ-88 חברים במועצת המומחים של איראן. מועצת המומחים אחראית לבחור את המנהיג העליון, לפקח עליו ובמידת הצורך גם להדיח אותו. חברי המועצה נבחרים על-ידי הציבור, לכהונות של שמונה שנים, מתוך רשימת מועמדים שאותם מאשרת מועצת שומרי החוקה.
במשך 17 שנים היה סולימאני נציגו של המנהיג העליון עלי חמינאי במחוז הדרומי סיסטאן ובלוצ'יסטאן, שרוב תושביו הם מוסלמים סונים. הוא פרש מהתפקיד ב-2019. המחוז גובל בפקיסטן ובאפגניסטן, ונחשב לאחד העניים באיראן. בחודשים האחרונים היו בו הפגנות סוערות נגד משטר האייתוללות, במסגרת "מחאת החיג'אב" שסחפה את המדינה אחרי מותה של הצעירה מהסא אמיני.
2 צפייה בגלריה
עלי חמינאי
עלי חמינאי
עלי חמינאי. סולימאני היה בעבר נציגו האישי במחוז בדרום המדינה
(צילום: EPA / IRAN SUPREME LEADER OFFICE)
בנוסף לחברותו במועצת המומחים שימש סולימאני כאימאם והוביל את תפילות יום השישי בערים קשאן שבמחוז איספהאן שבמרכז איראן, ובעיר זאהדאן בסיסטאן ובלוצ'יסטאן.
רשת BBC ציינה כי סולימאני היה שמרן שתמך בהפרדה מגדרית במרחב הציבורי – כולל במקומות העבודה. כלי תקשורת לא פרסמו את גילו המדויק, ודיווחו שהוא היה באמצע שנות ה-70 לחייו.