מהגרים בגבול בלארוס-פולין - ובהם תינוקות
(צילום: רויטרס)

באירופה העריכו כי מאחורי ניסיון הפלישה המאורגן של מאות מהגרים מבלארוס לפולין עומדת רוסיה - וכעת ראש הממשלה הפולני מאשים באופן רשמי את ולדימיר פוטין. ראש ממשלת פולין אמר אתמול (ג') כי נשיא רוסיה הוא העומד מאחורי האירוע החריג שהוביל את האיחוד האירופי לקרוא להחרפת הסנקציות נגד משטרו של אלכסנדר לוקשנקו, נשיא בלארוס המכונה "הרודן האחרון באירופה".
ביום שני כוחות הביטחון של לוקשנקו ליוו מאות רבות של מהגרים מהמזרח התיכון בדרכם אל הגבול עם פולין, כדי לגרום להם להסתנן אל מעבר לגבול הפולני ומשם לעומק אירופה. באיחוד האירופי בטוחים כי זו דרכו של לוקשנקו לנקום בבריסל: הוא מאיים עליה בקריצה כי אם לא תסיר את הסנקציות על ארצו יציף אותה במהגרים בלתי-חוקיים.
11 צפייה בגלריה
מהגרים בגבול בלארוס פולין
מהגרים בגבול בלארוס פולין
קופאים מקור. תינוקות בגבול פולין-בלארוס
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
מהגרים בגבול בלארוס פולין
מהגרים בגבול בלארוס פולין
דמעות של אבא
(צילום: AFP)
"לוקשנקו הוא המוציא לפועל של המתקפה הזו, אבל למתקפה יש נותן חסות שנמצא במוסקבה ושמו הוא הנשיא פוטין", אמר מורבייצקי בדיון חירום בפרלמנט הפולני. רוסיה היא בעלת בריתו הראשית של לוקשנקו, ואך לפני לפני ימים אחדים חתמו מוסקבה ומינסק על הסכם לשיתוף פעולה צבאי.
פוטין ולוקשנקו - העומדים בראשות מדינותיהם כבר יותר משני עשורים - שוחחו אתמול טלפונית. בהודעה מהקרמלין נאמר רק כי בשיחה "הוחלפו דעות בנוגע למצב בנושא ההגירה". לפני כן אמר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי מוסקבה "בוחנת מקרוב מאוד" את המתרחש: "זו בעיה אמיתית שנוגעת לבלארוס ופולין. ברור שאנחנו מודאגים מאוד". ממשרדו של לוקשנקו נמסר כי בשיחה דנו המנהיגים במצב בגבול, "וכן בפעולות הקשות של פולין נגד אזרחים". מינסק תיארה כ"מדאיגה במיוחד" את ההצבה של כוחות ביטחון פולנים בגבול.
בגבול נמצאים כעת כ-2,000 בני אדם - בהם ילדים קטנים - עם מעט אוכל ומים. לפחות עשרה כבר מתו. בתיעוד ממחוז גרודנו בבלארוס נראו ילדים ותינוקות במחנה, ומשפחות הגרות באוהלים, וסובלות מהטמפרטורות הקפואות. "יש כאן משפחות רבות עם תינוקות בני חודשיים עד ארבעה חודשים. הם לא אכלו כלום כבר שלושה ימים", סיפר אחד המהגרים לרויטרס.
11 צפייה בגלריה
מהגרים בגבול בלארוס פולין
מהגרים בגבול בלארוס פולין
על השלט - מבקשים מקלט בפולין
(צילום: AFP)
לוקשנקו אמר כי פולין "מנהלת מלחמה" נגד המהגרים בגבול, והאשים את האיחוד האירופי וארצות הברית ביצירת המשבר. סרגיי לברוב, שר החוץ הרוסי, אמר כי האיחוד האירופי צריך לשלם לבלארוס כדי שתיקח בחזרה את המהגרים בגבול. לדבריו, הכסף יסייע ללוקשנקו לסיים את המשבר.
דובר הנציבות האירופית פטר סטנו האשים מנגד את לוקשנקו בתוכנית "גנגסטרית", כלשונו, לפתות את האנשים הפגיעים ביותר להיכנס למדינתו - ואז להכריח אותם להגיע לגבול, כשהוא מונע מהם לעזוב.
זה חודשים ארוכים שמהגרים מנסים להסתנן לאירופה דרך בלארוס, אבל האירוע שלשום זימן התנגשות נדירה: המהגרים שהובאו על-ידי הכוחות הבלארוסיים חתכו את גדרות התיל בין בלארוס לפולין, בין השאר באמצעות מקלות וענפים, וניסו לטפס עליהן. חלקם יידו חפצים על כוחות הביטחון הפולניים.
11 צפייה בגלריה
מהגרים בגבול בלארוס פולין
מהגרים בגבול בלארוס פולין
2,000 מהגרים באזור הגבול, בהם ילדים רבים
(צילום: AFP)
פולין הודיעה כי הצליחה להדוף את ניסיון ההסתננות, ופרסמה סרטון וידאו שבו נראים כוחותיה מרחיקים את המהגרים באמצעות שימוש בחומרים לפיזור הפגנות, אבל הממשלה בוורשה הזהירה כי מינסק מנסה להצית "עימות גדול", וכי אם אירועים מסוג זה יימשכו – המתיחות עלולה לגלוש להתנגשות צבאית. ביום שני מסרה פולין שכ-12 אלף חיילים נפרסו בגבול עם בלארוס ושהכוננות הועלתה בקרב כוח של מתנדבים המסייע במשימה.
שירותי הביטחון הפולניים טענו שלשום כי המהגרים המנסים לפלוש לשטח פולין נשלטים לגמרי על-ידי צבא בלארוס ושירותי הביטחון הבלארוסיים. פולין מאשימה את לוקשנקו בניסיון לערער את היציבות שלה ושל מדינות אחרות באיחוד באמצעות גלי מהגרים, כדי לאלץ את אירופה להסיר את הסנקציות שהוטלו על משטרו בעקבות זיוף תוצאות הבחירות בשנה שעברה והדיכוי האכזרי של המחאה העממית חסרת התקדים נגד שלטונו. במסגרת המחאה ההיא הפעילו כוחות הביטחון הבלארוסיים כוח בלתי-מידתי, עצרו אלפי מתנגדי משטר ועינו רבים מהם.
בחודשים האחרונים ניכר כי המשטר הבלארוסי מעודד מהגרים להסתנן אל כמה מדינות מהאיחוד הגובלות בבלארוס – תחילה היו אלה ליטא ולטביה, וכעת מתמקדת הפרובוקציה בגבול הפולני. רבים מהמהגרים הנאספים שם – אם לא רובם – הם מהגרים עיראקים שהובאו במטוסים מבגדד לבלארוס. לאחרונה סגרה עיראק את הקונסוליות הבלארוסיות בבגדד ובאירביל, אחרי שאלה העניקו לעיראקים אשרות מיוחדות, כנראה כדי לפתות אותם לשטח בלארוס ולהשתמש בהם כנשק נגד האיחוד האירופי.
11 צפייה בגלריה
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
נשיא בלארוס אלכסנדר לוקשנקו עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
לוקשנקו ופוטין. המוציא לפועל ונותן החסות
(צילום: AP)
11 צפייה בגלריה
בלארוס משבר מהגרים יזום בגבול עם פולין
בלארוס משבר מהגרים יזום בגבול עם פולין
המהגרים צובאים על הגדר
(צילום: AFP)
11 צפייה בגלריה
בלארוס משבר מהגרים יזום בגבול עם פולין
בלארוס משבר מהגרים יזום בגבול עם פולין
כוחות הביטחון בגבול
(צילום: AFP)
המהגרים העניים והחסרי-כול התקועים בגבול בין בלארוס לפולין מעידים כי בלארוס מסרבת לאפשר להם לשוב למינסק כדי לטוס ממנה בחזרה הביתה. הם נאלצים לשרוד בתנאים קשים, חלקם ביערות קפואים, וכמה מהם כבר מתו בשבועות האחרונים מהיפותרמיה.
בלארוס מצדה מעמידה פני תמה, ודובר מטעמה טען ביום שני כי המהגרים בסך הכול מממשים את זכותם להגיש בקשה למעמד של פליטים באיחוד האירופי. הוא התעקש כי לפולין ואירופה לא נשקף איום ביטחוני, אולם בעומק היבשת בטוחים כי מדובר בצעד שנועד לערער את יציבותן.
ההערכה היא כי היעד של רבים מהמהגרים החונים בצד הבלארוסי הוא גרמניה, ודובר קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל אמר אתמול לכתבים כי המשטר הבלארוסי פועל כארגון סחר בבני אדם לכל דבר ועניין. נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, קראה אתמול ל-27 מדינות האיחוד לאשר סנקציות נוספות נגד שלטונות בלארוס, וכך עשתה גם נאט"ו.
פורסם לראשונה: 23:56, 09.11.21