שני מקרי אלימות מזעזעים בבתי ספר מסעירים בשבוע האחרון את צרפת, עם טענות שמקור האלימות בקהילה המוסלמית במדינה. סמארה, ילדה בת 13 מהעיר מונפלייה בדרום צרפת, הוכתה בצורה אכזרית על-ידי חבורת ילדות וילדים בני גילה ואולי קצת יותר ביום שלישי שעבר. הילדה שרדה בקושי אחרי שנכנסה לתרדמת. לפי הרשויות, חייה ניצלו בנס.
לפי חלק מהדיווחים, מאחורי התקיפה האלימה נגד סמארה, ייתכן ועומדים נערים ונערות מוסלמים אחרים שהאשימו אותה כי היא "אינה מתלבשת בצורה איסלאמית מספיק". לפי הדיווחים בצרפת, אחת העצורות בפרשה היא נערה בת 14 בשם מריאם שהזמינה את תקיפתה של סמארה בשל הלבוש הלא הולם לכאורה.
2 צפייה בגלריה
צרפת חיג'אב נערה מוסלמית בית ספר
צרפת חיג'אב נערה מוסלמית בית ספר
"גם אנחנו מוסלמים, אני לא מבינה את התפיסה הזאת של האיסלאם". ייתכן שהעימות החל ברשת
(צילום: shutterstock)
"סמארה מתאפרת קצת והנערה שהרביצה לה עוטה רעלה. היא תקפה אותה תוך כדי שהיא מאשימה אותה שהיא כופרת באיסלאם", צוטטה אמה של סמארה, חסיבה רג'יול. "הבת שלי לבושה בצורה אירופית, וזה גרם לרבים להעליב אותה ולתקוף אותה ולכנות אותה זונה, היא ספגה איומים, הקנטות, יריקות בפרצוף. גם אנחנו מוסלמים אבל אני לא מבינה את התפיסה הזאת של האיסלאם שלהם", צוטטה האם בתקשורת הצרפתית.
שלושה מתוקפיה, שני ילדים וילדה שלומדת יחד עם סמארה באותו בית ספר, נעצרו והודו בחקירה והם מואשמים כעת בניסיון רצח. לפי חלק מהדיווחים, בין כיווני החקירה של המשטרה גם העובדה שסמארה אולי העזה לדבר עם בנים, או שהתנהל ויכוח בין חבורות ילדים ברשתות החברתיות, שהגיע לפסים אלימים ביותר. האם חסיבה סיפרה כי כבר שנתיים שילדות וילדים אחרים תוקפים את בתה כי היא מתנהגת ומתלבשת בצורה "פחות איסלאמית" ואף סיפרה כי הפיצו ברשתות תמונות שלה וקריאה לאנוס אותה.
2 צפייה בגלריה
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
נשיא צרפת עמנואל מקרון פסגה בעניין אוקראינה ארמון האליזה פריז
נשיא צרפת מקרון. ביקש שלא להיחפז למסקנות
(צילום: EPA / GONZALO FUENTES / POOL)
ביום חמישי הייתה זו מתקפה מתוכננת ואלימה נגד הצעיר שאמסדין בן ה-15, בעיירה וירי-שטיון, פרבר של פריז. חמישה צעירים רעולי פנים היכו אותו בצורה כל כך ברוטלית, עד שהנער מת מפצעיו אחרי שהובא לבית חולים בפריז. במקרה שלו, בתקשורת הצרפתית מדווחים על חשש כי שאמסדין היה בקשר עם נערה שהיא אחותו של בחור אחר, שלא אהב את זה ושלח את חבריו להכות אותו עד מוות. גם במקרה הזה נטען כי מאחורי פרץ האלימות גם ויכוחים, תמונות וסרטונים לא הולמים שהועלו לרשתות החברתיות וגרמו להידרדרות לאלימות בין הנערים.
בחודשים האחרונים הלכו וגברו התלונות של מורים ברחבי צרפת על איומים מצד תלמידים ממוצא ערבי, ובכלל בצרפת מדווחים על אווירת אלימות קשה בין תלמידים ברחבי המדינה בבתי הספר. נשיא צרפת עמנואל מקרון אמר בסוף השבוע כי הוא "מביע סולידריות עם הנערה שהותקפה" אולם ביקש לא להסיק מסקנות לגבי נסיבות התקיפה. "בשלב הזה צריך להיזהר מלהגדיר את הדברים ואני דורש שהאמת תצא לאור בצורה שקטה כדי שנוכל להסיק מסקנות", אמר. הוא נזהר שלא להשתמש במונח "איסלאם קיצוני" בהקשר של אירועי האלימות האחרונים.