הנכים ממשיכים לשלם את מחיר הסחבת הפוליטית: יותר משנתיים אחרי שמחאת הנכים הסתיימה בהחלטה להגדיל את הקצבאות, ארגוני הנכים מאיימים להחזיר את המחאה לרחובות. הסיבה: קצבאות הנכים שהיו אמורות לעלות באופן הדרגתי ב-2020 ו-2021 לא עודכנו, מכיוון שהמדינה נוהלה ללא תקציב.
המשבר הפוליטי המתמשך שגרם למדינת ישראל להתקיים במשך שנתיים ללא תקציב מדינה הוביל לכך שקצבאות הנכים נשארו כפי שהן. מעבר למשמעות הכלכלית המשמעותית עבור משקי בית רבים בישראל, יותר מכול הם חשים מרומים ונבגדים.
1 צפייה בגלריה
מאבק הנכים: חוסמים את מסילת הרכבת ביקום
מאבק הנכים: חוסמים את מסילת הרכבת ביקום
ארכיון
(צילום: לביא נאור, דובר מחאת הנכים)

"לא ייתכן כי במחי יד ימחקו הסכמים שהושגו במאמצים רבים", אמרה מנכ"לית הארגון לקידום זכויות הנכים, חנה דפנה. "אנחנו נמצאים במצב של חוסר אמון מוחלט". דובר קבוצות מחאת הנכים, לביא נאור, הוסיף: "הבטחות לחוד ומעשים לחוד. הם פוגעים באוכלוסייה שהכי זקוקה לסיוע ומונעים ממנה כמה מאות שקלים שעליהם הם מחויבים לפי חוק. אנחנו לא נבליג יותר, אנחנו יוצאים למלחמה על הקיום שלנו".
בשנתיים האחרונות קיימו ראשי המחאה שיחות רבות עם שרי הרווחה והאוצר המתחלפים וקיבלו אינספור הבטחות, אבל אף אחד מהם לא נשאר מספיק זמן בתפקידו על מנת לקיים אותן. לפני שנה בדיוק אף הודיע שר הרווחה דאז, איציק שמולי, על מתווה להגדלת קצבאות הנכים בעלות תקציבית של קרוב לשני מיליארד שקל, אך ללא תקציב מדינה לא היה ניתן להוציא אותו לפועל. במקום זאת קבע שר האוצר דאז, ישראל כץ, מענק חד פעמי לנכים. הסיוע נתן אמנם מענה נקודתי, אך השאיר את ציבור הנכים במצוקה עקב חוסר הוודאות לגבי העתיד.
ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "במסגרת דיוני תקציב 21-22, נושא הנכים הוא אחד מהנושאים המרכזיים שמעלה שר הרווחה אל מול האוצר. במסגרת ההכנות לתקציב יקיים השר בשבועות הקרובים פגישות עם ארגוני הנכים במטרה למקסם את המענה למצוקה".
ממשרד האוצר נמסר בתגובה: "בימים אלה מכין משרד האוצר את תקציב המדינה לשנים 21-22 ולהביאו לאישור הממשלה. במסגרת זו צפוי להינתן מענה לסוגיה בהתאם לקבוע בחוק".