ראש הממשלה בנימין נתניהו התנער אחר הצהריים (חמישי) מהצעת החוק שיו"ר ש"ס אריה דרעי דרש שתעלה ביום ראשון הקרוב לוועדת השרים - ולפיה יוטל עונש של חצי שנה בכלא על מי שבין היתר יגיע בלבוש לא הולם או ינגן בכותל המערבי. "אני מבקש להרגיע וגם להבהיר - הסטטוס קוו בכותל, שיקר לכל עם ישראל, יישמר כפי שהוא היום", אמר נתניהו בסרטון שפרסם. "שוחחתי גם עם חבריי, ראשי הסיעות, ומקובל על כולם שהחוק לא יעלה כעת. גם אם היה עולה, הוא לא היה עולה עם סעיפים פליליים על לבוש או כלי נגינה שנכתבו לפני 40 שנה ואינם מקובלים על אף אחד. הכותל יישאר בדיוק כפי שהוא היום".
בש"ס בירכו על הודעת נתניהו כי הסטטוס קוו בכותל יישמר, ואמרו כי הסכימו להסיר את הצעת החוק מסדר היום לאחר שנתניהו הודיע כי המדינה תבקש מבג"ץ דחיה בדיון על העתירות ליישום מתווה הכותל. מדובר בכמה עתירות, שהראשונה בהן הוגשה עוד ב-2013, ובית המשפט מתקשה להכריע בהן לנוכח רגישותן הרבה לחברה הישראלית וליהדות התפוצות. הדיון האחרון בעתירות התקיים לפני יותר משנתיים, שכן ההליכים נדחו עקב המשבר הפוליטי. עם כוונת בג"ץ לחדש את הדיונים, המדינה הייתה אמורה להגיש את תגובתה עד ליום חמישי הבא, והדיון בעתירה נקבע לסוף החודש.
3 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
בנימין נתניהו בישיבת הסיעה
נתניהו ודרעי
(צילום: יואב דודקביץ, EPA, אלכס קולמויסקי )
בליכוד הופתעו מאוד מהשיח סביב הצעת החוק, ואמרו כי היא כלל לא הייתה אמורה להיות על סדר היום של ועדת השרים. החוק נועד ככל הנראה להביך את הקואליציה, ומטיל זרקור על מערכת היחסים המורכבת בין יו"ר לש"ס לראש הממשלה בנימין נתניהו. דרעי, שפוטר מתפקידיו כשר הפנים ושר הבריאות, ככל הנראה ביקש להביע זעם על כך שטרם החלו לקדם את החוק שנועד להשיבו לממשלה. בעקבות ההצעה, ראשי הקואליציה שוחחו ביניהם.
לפי הצעתו של דרעי, חילול שבת ייאסר בתחומי הכותל, בין היתר על ידי עריכת טקס, לרבות טקס דתי, שלא על פי מנהג המקום, "הפוגע ברגשות ציבור המתפללים כלפי המקום". לבישת תלבושת שאינה הולמת את קדושת המקום, מתן שירותי דת מכל סוג שהוא שלא בהיתר הממונה, נגינה בכלי נגינה, השמעת מוזיקה ושירה שלא בהיתר הממונה, תפילה מעורבת של גברים ונשים, ובתחום עזרת נשים – עריכת טקס הכולל הוצאת ספר תורה וקריאה בו, תקיעה בשופר, התעטפות בטלית או הנחת תפילין. החוק קובע עונש מאסר של שישה חודשים או קנס בסך 10,000 שקלים לעבריינים.
מטרת הצעת החוק, שבהסכמים הקואליציוניים נכתב כי תאושר, היא בין היתר להרחיק מהאתר גורמים חילונים או דתיים-ליברליים, כדוגמת "נשות הכותל", המבקשים בו חופש דת לעשות כמנהגם או חופש מדת, ולחזק את מעמדו של רב הכותל והמקומות הקדושים, המשליט בו קו דתי-שמרני. כאמור, ההצעה קודמה על רקע הדיון המתוכנן להתקיים בבג"ץ בסוף החודש בעתירה המבקשת ליישם את מתווה הכותל, שהוקפא ב-2017, ולפיו באתר תוקצה רחבה מרכזית לתפילות שוויוניות - לצד עזרות הנשים והגברים.
בש"ס הגנו על הצעת החוק. ח"כ אוריאל בוסו, שהגיש את ההצעה יחד עם השר לשירותי דת וממלא מקום שר הפנים מיכאל מלכיאלי, אמר: "האם יש מישהו שיעלה בדעתו להיכנס למסגד בלבוש לא הולם?! יש לנו כותל אחד, כולם מבינים את קדושת המקום - צריך שיהיה חוק שמסדיר את הנושא הזה". הוא הוסיף: "למרבה הצער, בשנים האחרונות הפך הכותל המערבי לזירת קרב והפגנות, בחסות קבוצה שולית וקיצונית שכל מטרתה הוא חילול הכותל ופגיעה ברגשות רוב העם היהודי". ח"כ בוסו התייחס לעונשים על "לבוש לא הולם", ואמר: "אפשר להירגע, אף פקח לא יסתובב ויבדוק אורך שרוולים. זה חלק מתקנות הכותל שקוראות ללבוש לבוש הולם. כך היה עד היום".
3 צפייה בגלריה
ברכת הכהנים בכותל
ברכת הכהנים בכותל
עונש מאסר של חצי שנה או קנס לעבריינים. הכותל, ארכיון
(צילום: AFP)
יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ מתח ביקורת על הצעת החוק, וכתב ש"לאף אחד יהודי, מכל זרם שהוא, אין בעלות על המקום הקדוש ביותר לעם היהודי. הכותל המערבי שייך לכולם". ההצעה ספגה ביקורת גם בקואליציה ובימין. שר התרבות והספורט מיקי זוהר (הליכוד), כתב בחשבון הטוויטר שלו כי הכותל המערבי "שייך לכל עם ישראל וקדוש לכל יהודי ויהודייה, ואין צורך בחוקים כדי לשמור על קדושת המקום", והעיתונאי ואיש הימין חגי סגל צייץ: "אם 'חוק השרוולים' יעבור, אני מתחייב בלי נדר להגיע לכותל עם שרוולים קצרים וגיטרה".
נשות הכותל אמרו בתגובה להצעה כי "אנחנו נמשיך להתפלל כדרכנו, כפי שעשינו בשלושת העשורים האחרונים. עם זאת חייבים להבין: זוהי שעת חירום לכל מי שישראל יהודית ודמוקרטית חשובות לו, לכל מי שרואה ערך חשוב בשמירת הכותל המערבי כביתו של כלל העם היהודי. הכפפה מלאה של מנהג המקום לרבנות הראשית היא בניגוד מוחלט למצב הקיים ופוגעת אנושות בחופש הדת והפולחן של מתפללים בכלל ומתפללות בעזרת נשים בפרט".
3 צפייה בגלריה
מאות משתתפים בהפגנות סביב התפילה המסורתית החודשית שמקיימות במקום נשות הכותל
מאות משתתפים בהפגנות סביב התפילה המסורתית החודשית שמקיימות במקום נשות הכותל
נשות הכותל: "נמשיך להתפלל כדרכנו". עימותים בין נשות הכותל למתפללים במקום, ארכיון
(צילום: שלו שלום, TPS)
מש"ס נמסר כי בתנועה "מברכים על הודעת ראש הממשלה שהסטטוס קוו בכותל יישמר, כפי שהיה עד היום", ותקפו כי "הכותל אינו צריך שום חוק, רוב העם היהודי מכבד את קדושת המקום, מלבד נשות הפרובוקציה שלא חדלות להפוך אותו לזירת קרב פוליטית, והכל בחסות בג"ץ. החוק במהותו הוא שימור המצב הקיים. נאלצנו להגיש אותו לאחר הודעת בג"ץ כי לא יאפשר שום דחיה בדיון. לאחר שראש הממשלה הודיע היום לראשי המפלגות כי הוא מתכוון להגיש תגובה שמשמעותה דחית הדיון, הסכמנו להסיר את החוק.
"ש"ס מעולם לא התכוונה להטיל עונשים פליליים על לבוש או כלי נגינה בכותל. מדובר בדמגוגיה זולה. סעיפים אלו הם העתק של תקנות הכותל משנת תשמ"א והם היו מוסרים בוועדה. כל בר דעת מבין זאת. ש"ס תמשיך להגן על קדושת הכותל ועל הזכות של כל יהודי חילוני, מסורתי, דתי וחרדי להתפלל במקום הקדוש כמנהג המקום".