73 שנים לאחר נפילתו, יובא החלל הראשון מחטיבת הצנחנים, טוראי מרטין דוידוביץ' שנהרג בגיל 21 בתרגיל צניחה בצ'כיה, למנוחות בישראל. משלחת מיוחדת של משרד הביטחון וצה"ל תמריא לפראג מחרתיים ואת ארונו ילוו לוחמים מהחטיבה האדומה.
דוידוביץ', ששרד את אושוויץ ואיבד בשואה שלושה מתוך ששת אחיו, הצטרף לבריגדה הצ'כית שיועדה להכשיר את העולים ארצה מבחינה צבאית. אמנם הוא לא התחייל רשמית בצה"ל, אך מותו בתרגיל אימונים במסגרת קורס צה"לי בצ'כוסלובקיה של אז - שמו הוזכר בדיווח שהעבירו אז צוות מדריכה הצניחה, ובשנת 2001 הוחלט בצה"ל להכיר בו רשמית כחלל, עם איתור המסמכים הרלוונטים עם שמו בארכיון צה"ל. שמו גם הונצח באנדרטת הצנחנים שליד בסיס תל נוף.
1 צפייה בגלריה
משלחת מיוחדת של משרד הביטחון וצה"ל תצא לפראג בכדי לעלות לקבורה בישראל את עצמותיו של חלל צה"ל, טוראי מרטין דוידוביץ' ז"ל שנהרג ב1948 בתרגיל צניחה בצ'כיה
משלחת מיוחדת של משרד הביטחון וצה"ל תצא לפראג בכדי לעלות לקבורה בישראל את עצמותיו של חלל צה"ל, טוראי מרטין דוידוביץ' ז"ל שנהרג ב1948 בתרגיל צניחה בצ'כיה
מרטין דוידוביץ'
(מתוך אתר "יזכור")
לפי עדויות של לוחמים שהיו עם דוידוביץ', הוא נהרג במהלך תרגיל שבו עמד בראש הכוח התוקף ואמור היה לתרגל השתלטות על זקיף. קצין צ'כי שעליו תרגל הצנחן ירה בו בראשו. הקצין טען שלא חשב שנשקו טעון, ובעקבות כך הושעה זמנית והתרגיל בוטל. דוידוביץ' נקבר למחרת התקרית הטרגית בבית העלמין היהודי בעיר. הוא הותיר אחריו שני אחים ואחות שמתגוררים כיום בארצות הברית.
במשלחת שתצא ביום ראשון עדיין לא יודעים מה בדיוק יש בתוך קברו של דוידוביץ', ומקווים להפיג את החששות שפגעי מזג האוויר, לרבות שיטפונות, גרמו לסחף של חלק מהעצמות. המשלחת תצא בשיתוף פעולה עם הנספחות הצבאית, השגרירות והשלטונות בצ'כיה ויקחו בה חלק גם נציגים אגף משפחות הנצחה ומורשת בנשרד הביטחון, נציגי צה"ל מאגף הנפגעים ומהרבנות הצבאית. ביום רביעי יצטרפו למשלחת לוחמים חטיבת הצנחנים שיעניקו לדוידוביץ' כבוד אחרון וישאו את ארונו למטוס חזרה ארצה.