נציגי משפחות של חטופים בעזה נפגשו הערב (יום שבת) עם השרים בני גנץ וגדי איזנקוט, במטה המשפחות שמחוץ לקריה, זמן קצר אחרי שחזרו מהעצרת שקיימו מול משרד ראש הממשלה בירושלים. כשעה לאחר הפגישה החלה העצרת להשבת החטופים בכיכר החטופים בתל אביב, בהשתתפות אלפים רבים של מפגינים שהגיעו להזדהות עם בני המשפחות.
המשפחות היו אמורות להיפגש גם עם שר הביטחון יואב גלנט בקריה לפני כינוס הקבינט המורחב. ואולם, הפגישה עם גלנט נדחתה מאחר שבמקביל נמסר מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי קבינט המלחמה ייפגש עם המשפחות ביום שני.

איזנקוט אמר למשפחות: "החזרת החטופים היא בעדיפות העליונה, לפני מיטוט החמאס". גנץ הוסיף: "מיטוט חמאס ייקח זמן, לחטופים אין זמן״. על העסקה המתבשלת אמר איזנקוט: "אנחנו דנים בזה יומם ולילה. לא יכולים למסור פרטים כדי לא לחבל בתוצאה. עומד מולנו אויב אכזרי". השר גנץ הסביר למשפחות: "אנחנו משוכנעים, כל הקבינט, שהלחץ הצבאי מסייע להחזרת החטופים".
ראש הממשלה נתניהו אמר הערב בהצהרה בקריה כי יש שמועות לא מבוססות רבות בנוגע לעסקת חטופים, וכי רבים מהפרסומים אינם נכונים. "אני רוצה להבהיר – עד לרגע זה לא הייתה עסקה, אבל אני רוצה להבטיח – כשיהיה לנו מה לומר, נדווח לכם על כך", אמר למשפחות החטופים. על צעדת המשפחות לירושלים אמר: "אני צועד איתכם. יקיריכם בליבנו ולנגד עינינו כל הזמן".
נתניהו נשאל אם הייתה הצעה רצינית לעסקה לשחרור חטופים שהוא עצמו החליט למנוע, ואם עמדתו היא שיש להתעקש על שחרור כל החטופים או להתפשר על המספר שחמאס מוכן לשחרר. ראש הממשלה השיב שלא הייתה הצעה או עסקה על הפרק, ושהוא אינו יכול להרחיב בעניין: "אנחנו רוצים להשיב את כל החטופים, ועושים את המאמץ המרבי להביא כמה שיותר מהם, גם אם זה ייעשה בשלבים. קיבלנו (שרי קבינט המלחמה) החלטה משותפת, פה אחד".
4 צפייה בגלריה
כיכר חטופים נעדרים תל אביב עצרת משפחות משפחת חטופות נעדרות חרבות ברזל מלחמה לחימה
כיכר חטופים נעדרים תל אביב עצרת משפחות משפחת חטופות נעדרות חרבות ברזל מלחמה לחימה
"כיכר החטופים" בתל אביב
(צילום: אמיר גולדשטיין)
4 צפייה בגלריה
בני גנ, גדי אייזנקוט,  ומשפחות החטופים
בני גנ, גדי אייזנקוט,  ומשפחות החטופים
גנץ ואיזנקוט
(צילום: יואב דודקביץ, קובי קואנקס, רוני גרין שאולוב)

4 צפייה בגלריה
בני גנץ וגדי איזנקוט נפגשו עם משפחות החטופים והנעדרים בתל אביב
בני גנץ וגדי איזנקוט נפגשו עם משפחות החטופים והנעדרים בתל אביב
פגישת גנץ ואיזנקוט עם נציגי משפחות החטופים
יוני אשר, שאשתו דורון ובנותיו אביב ורז נחטפו לעזה מבית סבתן בניר עוז, אמר בעצרת ב"כיכר החטופים": "אנחנו בכלל גרים באזור השרון, אבל באותו ביקור גורלי הן הלכו לסבתא שכל כך אהבו ולקיבוץ שכל כך אהבו לשחק בו. לצערי, סבתן נרצחה לנגד עיניהן במהלך החטיפה. זוכרים איך זה להיות ילד? אנחנו המבוגרים כבר לא כל-כך זוכרים. בשביל ילד קטן העולם הוא עצום והזמן הוא נצח".
אשר הוסיף: "ילד מתרגש ללכת לגן, לצייר, לטייל, לשחק במשחקים חדשים. כל יום הוא הרפתקה אצלו, אז תחשבו מה זה 43 ימים בשבי. הילדים שלנו הטהורים, התמימים והמתוקים. איפה הם עכשיו? מה הם אשמים? מה הם פשעו? אנחנו כמשפחות חטופים מחויבים לעשות שימוש בכל כלי אפשרי שעומד לרשותנו כדי להפעיל לחץ אדיר במטרה להילחם על חיי יקירינו".

"הילדה בחרה בי להיות האמא המחליפה שלה"

במקביל, עשרות השתתפו היום בצעד למען ירדן רומן שנחטפה לעזה. הצעדה יצאה מכיכר אתרים בתל אביב לעצרת המרכזית בעיר. במהלך הצעדה הלכו החברים ובני המשפחה יחפים, כמו שירדן רצה יחפה אל בעלה ובתה הקטנה גפן כשברחה מרכב המחבלים שחטפו אותה והקריבה את עצמה כדי להציל את בתה ונלכדה שוב.
אחיה של ירדן - לירי, גילי ורוני - נאמו בעצרת המרכזית. האח לירי אמר: "ביום ראשון 8 באוקטובר פתחתי את דלת הבית כדי לקבל את פניה של גפן, היא הייתה בלי אמא, והיא בחרה בי להיות האמא המחליפה שלה. במציאות החדשה של גפן יש גיבורים חדשים שלא הכרנו עד היום.
"גפן רוצה לקרוא כל היום את סיפורי יחידת החילוץ. היא תמיד בוחרת להיות צ'ייס. צ'ייס יכול לרוץ הכי מהר. מספיק מהר כדי להציל את אמא, שלא רצה מספיק מהר כדי להסתתר עם גפן באותו יום מתחת לקוצים. ביחידת החילוץ יש לכולם כוחות על. גם גפן רוצה כוחות על להציל את ירדן ולהחזיר אותה אלינו. אבל אין לנו".

לפגישה שתוכננה עם השר גלנט הוגבלה כמות בני המשפחה שהיו אמורים להשתתף, זאת מטעמי הלו"ז הצפוף של השר שמגיע לקריה מפיקוד צפון ויצטרך משם להמשיך לכינוס הקבינט המדיני-בטחוני. חלק מהמשפחות זעמו על הדבר. אח של חטוף כתב בקבוצה סגורה: "צריך להעביר לו מסר מאוד ברור, הוא לא עושה לנו טובה וגם לא נתניהו. אם הוא חלק מהקבינט - זו המחויבות שלו! ואם הוא לא רוצה להצטרף לפגישה עם כולם שלא יגיע". בת משפחה אחרת כתבה: "נראה שככה מתנהל הקבינט- בחוסר אחידות וחתירה למטרה".
בסביבת השר הסבירו לפני הביטול שהגבלת כמות המשתתפים נובעת מהרצון לקיים שיחה עניינית עם הנוכחים ושיוכל להספיק לשמוע את דברי כולם.
במקביל לפגישות המשפחות עם השרים, עשרות מבני משפחות החטופים מפגינים מול שער הקריה בדרישה לפגוש מיידית את שרי הקבינט, כדי לקבל מידע כלשהו על מצב יקיריהם ועל העסקה לשחרורם. זהר אביגדורי, דודה של נעם וגיסה של שרון החטופות בעזה אמר במקום: "אף אחד לא אומר לנו כלום. עד מתי נמשיך לקבל עדכונים משמועות ותקשורת זרה? צאו ודברו איתנו עכשיו!".
מירה לשם גונן, אמא של רומי החטופה ברצועת עזה, אמרה שהיא מצפה גם מחברי הקבינט המצומצם הנותרים נתניהו והשר רון דרמר להגיע לפגישה: "הלכנו 90 ק"מ, הם יכולים להגיע אלינו מעבר לגדר. אנחנו רוצים לדעת מה יושב על השולחן, מה הכוונות שלהם רגע לפני שהם יוצאים לעיתונות, לפני שהם מחליטים על עסקה כזאת או אחרת. שיסתכלו לנו בעיניים, יראו כל אחד מאיתנו, שיספרו אותנו - ואז יוכלו לקבל את ההחלטה הנכונה לכולנו כעם ישראל".
4 צפייה בגלריה
עצרת משפחות החטופים מול משרד רה"מ בירושלים
עצרת משפחות החטופים מול משרד רה"מ בירושלים
עצרת משפחות החטופים מול משרד ראש הממשלה
(צילום: AP Photo /Mahmoud Illean)
עשרות המשפחות שמעו כמו כל יתר הציבור את הדיווחים בתקשורת על עסקה מסתמנת. בפגישה הם יבקשו לשמוע מה דורש בדיוק החמאס, מה מצרים וקטאר מציעות ובעיקר על בסיס מה יקבלו בישראל החלטה ומהם הקווים האדומים מבחינתה. המשפחות טוענות כי הן אינן אמורות להתבסס על דיווחים בעיתונות, וכי המידע בנושא החטופים צריך להגיע אליהן קודם לכן.
מוקדם יותר צעדו כ-25 אלף איש על כביש 1 ועד למשרד ראש הממשלה וקראו להשבה מיידית של החטופים מרצועת עזה. אל הצועדים הצטרפו גם יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ורעייתו ליהיא.
פורסם לראשונה: 18:54, 18.11.23