המועצה לביטחון לאומי (מל"ל) ערכה בתחילת השבוע דיון בין-משרדי בראשות צחי הנגבי, שבו נערכו נציגי משרדי הממשלה והגופים השונים לעמידה ביעדים כדי שישראל תצטרף לתוכנית הפטור מוויזה לארצות הברית. בסיום הדיון, לאחר שהובהרו כל הדרישות, אמר עו"ד גיל ברינגר, המשנה למנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה, ומי שמונה כפרויקטור לנושא קבלת הפטור: "עכשיו אני שואל כמו, בחתונה נוצרית, אם למישהו יש מחשבה ביחס לזה שהמשימה גדולה עליו, הוא מזהה סיבה שבגללה לא יוכל לעמוד בה – שידבר עכשיו או יידום לנצח כי זאת תוכנית העבודה. לא תהיה ממנה תזוזה. אלה המשימות, אלה היעדים, לא תהיה חריגה".
2 צפייה בגלריה
גיל ברינגר
גיל ברינגר
"אין חיה כזאת שישראלים יוכלו ליהנות מפטור מוויזה לארה"ב בקיץ". ברינגר
(צילום: שלומי אמסלם)
אחרי שישראל עברה את המשוכה הראשונה והחשובה שהציבו האמריקנים– ירידה של מתחת ל-3% סירוב בבקשות לוויזה – יהיה זה ברינגר שימשיך לנהל את כל דרגי המקצוע במשרדי הממשלה ובסוכנויות הממשלתיות, בדרך לפטור הנכסף. הוא יעשה זאת תחת ראש המל"ל, צחי הנגבי, שקיבל מראש הממשלה בנימין נתניהו אחריות כוללת לניהול הנושא.
אז למי שחשב כבר לבטל את התור בשגרירות ארה"ב, ברינגר ממהר לצנן את ההתלהבות. "אין חיה כזאת שישראלים יוכלו ליהנות מפטור מוויזה לארה"ב בקיץ", הוא אמר בראיון ל"ידיעות אחרונות" ו-ynet. "התוכנית שלנו היא להשלים את כל ההיערכות עד סוף ספטמבר ולעמוד בכלל היעדים והמשימות – ויש לנו חוברת של משימות. זה לא יקרה לפני כן. אבל אני מאמין שנעמוד ביעד ושנוכל ליהנות מהפטור החל מ-1 באוקטובר 2023".
2 צפייה בגלריה
ארה"ב ויזה דרכון
ארה"ב ויזה דרכון
"הסיבה לרוב הסירובים לבקשת ויזה - טעויות טכניות". ארכיון
(צילום: shutterstock)
לדברי ברינגר, האמריקנים היו שותפים להישג ההגעה – לראשונה – למתחת ל-3% סירוב. "הם הציבו יותר כוח אדם כדי להפוך סירובים לאישורים, כי לפעמים צריך לעשות בדיקה נוספת. שמו שם יותר אנשים. אנחנו, ברשות האוכלוסין, יצאנו בקמפיין כדי להסביר לאוכלוסייה איך להימנע מטעויות טכניות שהן הסיבה לרוב רובם של הסירובים", אמר הפרויקטור. על פי ברינגר, כדי להתקבל לתוכנית, צריכה ישראל לסיים עד ה-2 באפריל – סוף מושב החורף – אישור בכנסת של שני חוקים, ועוד תיקון חקיקה. עם זאת, בריאיון אתמול לאולפן ynet הבהיר ברינגר כי "אנחנו לא מחכים לחקיקה, היא תושלם ב-60 הימים הקרובים. אנחנו בונים במקביל את המערכות הטכנולוגיות במשטרה, ברשות המיסים וברשות האוכלוסין".
על פי ההסכם בין ישראל לארה"ב, לכל אחת מהמדינות תהיה זכות ל-2,000 שאילתות בשנה, במנגנון שיפעל כך: אם יתעורר חשד לגבי אזרח ישראלי שנחת בארה"ב, יוכלו האמריקנים להגיש בזמן אמת שאילתה לרשויות בישראל – "האם אותו אדם הורשע בעבר, כן או לא". בתוך שניות תתקבל תשובה מהמחשב האם אכן יש לו רישום של עבירות פליליות מסוימות שסוכמו בין שתי המדינות (לא מדובר בעבירות קלות).
אם האמריקנים יבקשו להעמיק את הבדיקה לגבי אותו אדם הם יוכלו להתקשר למוקד מידע של משטרת ישראל שיפעל 24 שעות ביממה, ולבקש פירוט מלא לגבי העבירות שביצע. הוא יילקח לחדר תשאול בשדה התעופה ושם ייעשה כל התהליך. אם האמריקנים יגיעו למסקנה שמדובר באדם בעל עבר בעייתי הם יוכלו לסרב לכניסתו. אותו תהליך יתנהל גם לגבי אזרחים האמריקנים שייכנסו לישראל. "זה החוק היחיד שבו אנו משתפים מידע", הדגיש ברינגר. "חשוב להבהיר שאנו לא חושפים בפני האמריקנים את המאגר הפלילי הישראלי, אלא משיבים על שאילתה ספציפית בתשובה של 'כן או לא' על הרשעה חמורה – וככל שמדובר בכן, יש בדיקה מול ישראל. אין שיתוף של מאגר המידע הפלילי הישראלי".
באותה ישיבה שהתקיימה בתחילת השבוע הודיעה משטרת ישראל שהיא כבר עובדת על הקמת מוקד המידע שיטפל בשאילתות האמריקניות, כשבמקביל החלה העבודה גם על יישום הפרויקט הטכנולוגי של השאילתות והמאגרים. השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, ביקש להמתין שבוע נוסף עד לגיבוש עמדת המשטרה, על מנת שיוכל ללמוד את הנושא.

בנוסף, לפי הדרישה האמריקנית, ישראל צריכה לשדרג את מערכות בקרת הגבול שלה עם המשטרה, כך שכל אדם שנכנס לנתב"ג יהיה חייב לעבור בדיקה מול שלושה מאגרי אינטרפול ומאגרים מדינתיים. "אנחנו עושים פה מהפכה", הסביר ברינגר. "אנחנו משדרגים את המערכת הישראלית, ושדרוג שהיה אמור לקחת עשור, עושים תוך פחות משנה. זה מעשיר את הידע של ביקורת הגבולות אצלנו כדי להבין מי עובר אצלנו בגבול. האם מדובר בראש ארגון פשיעה, פדופיל, חוליגן. זה יהפוך את ישראל להרבה יותר בטוחה. השדרוג הזה מכניס את מערכות האבטחה והביטחון לעידן אחר".
ברינגר ציין אתמול שחלק מהמשימות צפויות להסתיים בתחילת אפריל וחלק במאי. "את המשימות הטכנולוגיות האחרונות נסיים במהלך יולי – ואז עוברים לשלב הניסיונות (טסטים). המנדט שלי הוא שישראל תעמוד בכל המשימות בזמן, כך שבסוף ספטמבר המזכיר לביטחון המולדת, אלחדנרו מיורקס, יוכל לחתום שישראל זכאית להתקבל לתוכנית הפטור מוויזה".
לגבי הדרישה האמריקנית לכניסה חופשית של אזרחים אמריקנים ממוצא ערבי ופלסטיני, נודע שישראל אמורה לשלוח לאמריקנים בימים הקרובים מתווה שגיבשה, ואז יחל דיון בנושא. "זה לא ישנה את הביטחון, להפך", הבטיח אתמול גורם בכיר שמעורה במתווה. "כל המערכות שלנו משתדרגות וביטחון ישראל רק ישתפר ולכן בכירי השב"כ היו בעד העניין הזה".