3 צפייה בגלריה
אליקים העצני
אליקים העצני
אליקים העצני
(באדיבות המשפחה)
חבר הכנסת לשעבר אליקים העצני, מראשוני המתנחלים, הלך אמש (ראשון) לעולמו בגיל 96 בבית החולים הדסה עין כרם. העצני, שהותיר אחריו אחות, שלושה בנים ונכדים רבים, ייטמן מחר בצהריים בבית העלמין בחברון לצד רעייתו ציפורה.
"אדם דגול שאין שני לו, לוחם בשחיתות, מאבות חידוש ההתיישבות בחברון, ביהודה ובשומרון", כתבו בני המשפחה על מודעת האבל. נכדו, איתי העצני, כתב כי "האיש שתקומת עם ישראל בארץ ישראל הייתה משימת חייו, פיעמה את רוחו ומילאה את כל נימי נפשו, איש מילה ומעש, שהקים יישובים הרבה, דיבר אל לבבות רבים ובנה משפחה לתפארת. לאורו נמשיך ללכת תמיד, בדרכו נמשיך לצעוד בראש מורם".
העצני עבר עם משפחתו מרמת חן לקריית ארבע בשנת 1972, הקים משרד עורכי דין ששירת יהודים וערבים, ועד יומו האחרון התגורר בשכונת רמת ממרא. העצני היה ממקימי מועצת יש"ע והיה חבר בפורום המדיני של המועצה, אותה עזב לפני תוכנית ההתנתקות בשל התנגדותה לפריצה אל גוש קטיף כמחאה.
במועצת יש"ע אמרו כי "אנו אבלים על לכתו של אליקים העצני - עמוד התווך של ההתיישבות ביהודה ושומרון. העצני היה ממייסדי היישוב היהודי בחברון, וממקימי המועצה. הוא נטע דורות של אנשי אמת ואידאולוגיה בשדרת ההתיישבות. אנו שולחים את תנחומינו למשפחתו".
3 צפייה בגלריה
אליקים העצני
אליקים העצני
אליקים העצני
(צילום: שאול גולן)
העצני כיהן בכנסת ה-12 מטעם מפלגת התחייה והיה חבר בוועדות הכנסת השונות. עם השבעתו לכנסת הגיש הצעת אי-אמון בראש הממשלה יצחק שמיר בשל הסכמתו לכלול מגורשים מהגדה המערבית במשלחת הפלסטינית לשיחות השלום שיזמה ארה"ב.
ראש מועצת קריית ארבע, אליהו ליבמן, אמר כי "אבל כבד ירד על קריית ארבע חברון, על יהודה ושומרון ועל עם ישראל כולו עם לכתו של עו"ד אליקים העצני לעולמו. העצני היה מהאבות המייסדים של ההתיישבות, איש הנהגה וחסד, איש צנוע ועניו שענייני הציבור תמיד היו אצלו בראש. אליקים היה אהוב הציבור משכין שלום ומאחד בין ציבורים, שמר אמונים לעם ישראל ולמדינת ישראל עד יומו האחרון. ערב עצוב מאוד להתיישבות".
ראש המועצה בבית אל, שי אלון, מסר כי "אליקים העצני היה איש חזון וחלוץ לפני המחנה. זכויות רבות לו בהפרחת השממה של יהודה ושומרון. איבדנו את אחד מטובי לוחמיה של ההתיישבות בארץ ישראל. יחסר לנו מאוד אך השאיר אחריו שושלת משפחתית מפוארת שהתחנכה לאורו. יהי זכרו ברוך".
שר הביטחון בני גנץ מסר כי "אליקים ‏העצני היה איש שהערכים הובילו אותו ולאורם הלך. הוא פעל לפי אמונתו ודרכו בלהט - ולצד זאת, לעולם לא שכח להיות אדם כלפי כל אדם. יהי זכרו ברוך".
3 צפייה בגלריה
אליקים העצני
אליקים העצני
(צילום: מאיר אזולאי)
שרת הפנים איילת שקד אמרה כי "בשורה עצובה ירדה על שמי ההתיישבות עם היוודע דבר פטירתו של אליקים העצני, מראשוני המתיישבים ביהודה ושומרון, איש ארץ ישראל בכל רמ"ח אבריו. איש רוח ואמת. עבורי הוא היה מצפן אידיאולוגי. תנחומים למשפחתו היקרה".
יו"ר עוצמה יהודית איתמר בן גביר מסר: "אני מבקש להביע את צערי העמוק על פטירתו של אליקים העצני. לא אשכח איך העניק לי ולחבריי כנערים צעירים ייעוץ משפטי לאחר שנעצרנו בגין הקמת מאחז. לא אשכח איך בחריפותו ובאהבתו לעם ישראל, ניצל את כישרונותיו הברוכים למען ההתיישבות", וסמוריץ' הוסיף כי "אליקים העצני היה בשר מבשרה של ההתיישבות, אדם שחי ונשם ציונות לאורך כל חייו. כאחד ממקימי ומובילי התיישבות ויש"ע, תרומתו למדינה תישאר חקוקה לנצח בהיסטוריה של העם היהודי".
פורסם לראשונה: 21:30, 18.09.22