2 צפייה בגלריה
בניין מטה ה-FBI בוושיגנטון
בניין מטה ה-FBI בוושיגנטון
בניין מטה ה-FBI בוושיגנטון
(צילום: AFP)
ועדת החוץ של בית הנבחרים האמריקני צפויה להעביר אישור ראשוני של הצעת חוק חדשה שתשלח כוחות ביטחון ישראלים להכשרה ב"אקדמיה של ה-FBI".
"חוק הרחבת שיתוף הפעולה בין ארה"ב לישראל", פרי יוזמתו של המחוקק הרפובליקני קרלוס חמינז, מי שהיה בעבר ראש מחוז מיאמי בפלורידה, כוללת למעשה שני סעיפים פרו-ישראלים.
הסעיף הראשון מגנה את "מעשי הטרור שבוצעו על ידי שליחי צבא איראנים, כולל חמאס, חיזבאללה והג'יהאד האיסלאמי הפלסטיני נגד תושבי מדינת ישראל". הסעיף מציין כי "מדינת ישראל היהודית-דמוקרטית היא בעלת ברית מרכזית ושותפה אסטרטגית של ארצות הברית", שצריכה מצידה להמשיך ולתמוך בביטחונה. עוד מצוין בסעיף החוק כי ארה"ב מכירה בירושלים כ"עיר הבירה הלגיטימית של מדינת ישראל", תומכת ב"מאמצי ההגדרה העצמית והביטחון הקולקטיבי של ישראל נגד כוחות חיצוניים" וב"יוזמות הנלחמות בהתנהגות אנטישמית ברחבי העולם".
הסעיף השני - היותר מסקרן ומעשי של החוק - תומך בהכללתה של ישראל בקואליציית המדינות השולחות את כוחות המשטרה שלהן להכשרה ב"אקדמיה הבינלאומית לאכיפת החוק" של ארה"ב International Law Enforcement Academies (ILEAs). מדובר במוסד אקדמי משטרתי יוקרתי המנוהל על ידי משרד החוץ האמריקני, שבו מרצים של רשויות אכיפת החוק השונות בארה"ב מלמדים כוחות משטרה מרחבי העולם על לוחמה בטרור ובסחר בסמים, איתור מסמכי הונאה ונוהלי ביקורת גבולות.
2 צפייה בגלריה
שלט לוגו על קיר בניין מטה ה-FBI בוושיגנטון
שלט לוגו על קיר בניין מטה ה-FBI בוושיגנטון
שלט לוגו על קיר בניין מטה ה-FBI בוושיגנטון
(צילום: AFP)
המוסד הוקם בשנת 1995 על ידי נשיא ארה"ב דאז ביל קלינטון כאמצעי לחיבור, שיתוף ידע והכשרה בין רשויות אכיפת החוק ברחבי העולם כדי לצמצם פשיעה חוצת-גבולות. נכון לעכשיו, ישנן חמש שלוחות ILEAs ברחבי העולם: באל סלבדור, בהונגריה, בתאילנד, בבוצואנה ובגאנה. שלוחה שישית, ברוזוול ניו מקסיקו שבארה"ב, מתמקדת בכישורי מנהיגות של הדרגים הגבוהים ובמדיניות הנחוצה כדי להקל על אכיפת חוק יעילה - בפרט כשזה נוגע לזכויות אדם ואזרח, פשעי סייבר, הלבנות הון ועוד.
מלבד המדריכים של ה-FBI המהווים חלק גדול מהאקדמיה, כ-12 רשויות חוק אמריקניות שולחות לשם נציגים מטעמם כדי שירצו לשוטרים הבינלאומיים. בין היתר, ה-IRS (רשות המיסים האמריקאית), רשות ההגירה (ICE), משרד הפנים, שירות הביטחון הדיפלומטי והמנהל לאכיפת הסמים (DEA).
המדריכים והסוכנים מעבירים באקדמיה קורסים בנושאים כמו אבטחת מתקנים, חקירות בינלאומיות, חקירות בזירות טרור, מאבק בסחר בבני אדם ובחיות בר, מאבק בשחיתות, סחר בסמים, הלבנת הון ופשעים פיננסיים. עד היום יותר מ-70 אלף אנשים מ-100 מדינות ברחבי העולם סיימו את לימודיהם בתוכנית האקדמיה, כך שה-ILEAs גם מספקת קרקע נוחה לשיתוף פעולה עתידי בין כוחות ביטחון ברחבי העולם ומשפרת את היכולות המעשיות של מוסדות המשפט הפלילי למגר פשע חוצה גבולות.
"מכיוון שתרגילים צבאיים משותפים בין ישראל וארה"ב הוכיחו את עצמם כהצלחה גדולה, הצעת החוק שואפת להביא את אותה גישה כדי לשתף שיטות עבודה מומלצות ולסייע לאכיפת החוק להגן טוב יותר על קהילות אמריקניות", נכתב בהסבר הנלווה להצעת החוק.
הצעת החוק, שצריכה לעבור עוד את אישור הסנאט, קיבלה כבר את תמיכתם של 12 מחוקקים רפובליקנים. הקונסול הכללי של ישראל במיאמי, מאור אלבז, מיהר להודות לחמינז על היוזמה בציוץ בטוויטר.