עוד קרב בצמרת הממשלה על-רקע המלחמה בעזה: שר הביטחון יואב גלנט מאשים את שר האוצר והשר במשרדו בצלאל סמוטריץ' בטרפוד הנחיות קבינט ניהול המלחמה להגדלת הסיוע ההומניטרי לעזה. במכתב ששיגר היום (חמישי) לראש הממשלה בנימין נתניהו, טוען גלנט שסמוטריץ' מסרב לממן מתקציב הוצאות המלחמה את ההחלטות שקיבל צוות השרים המיוחד.

לפי המכתב של גלנט לנתניהו, מדובר בתקציב שנוגע למאמצים ההומניטריים ובכללם רכישת אוהלים לאוכלוסייה שמפונה מרפיח, שיפוץ ציר 10 שעליו עוברות משאיות הסיוע ההומניטרי, הרחבת שעות הפתיחה במעברי כרם שלום, ניצנה ואלנבי, פתיחת נמל אשדוד להעברת סחורות ופתיחת מעבר נוסף בצפון הרצועה להכנסת משאיות.
גלנט מציין כי צוות השרים הרחיב את הנושאים הללו כחלק בלתי-נפרד מהמאמצים להשגת מטרות המלחמה. שר הביטחון ציין כי עלות ההוצאות מוערכת ב-600 מיליון שקל, שלפי הקבינט המצומצם אמורים להגיע מתקציב הוצאות המלחמה.
1 צפייה בגלריה
  השרים גלנט וסמוטריץ'
  השרים גלנט וסמוטריץ'
השרים גלנט וסמוטריץ'
(צילום: EPA, עמית שאבי)
גלנט קובע במכתבו לראש הממשלה שמדובר בהחלטות אופרטיביות בעלות השפעה ישירה על המשך ניהול המלחמה. לדבריו, "על אף ההנחיות שניתנו על-ידי צוות השרים והנחיות מיידיות שניתנו ליישום ההחלטה – ישנן פעולות שלא מבוצעות בשטח בגלל הנחיות סותרות משר האוצר בצלאל סמוטריץ'".
שר הביטחון מאשים כאמור את שר האוצר בטרפוד ההחלה, בכך שהוא מסרב להעביר את הכסף ובכך מסכן את המשך ניהול המלחמה. "אי עמידה בהנחיות האלה תסכן את המענה ההומניטרי הנדרש להמשך פעולת צה"ל ברצועת עזה", סיכם גלנט את מכתבו.

העימות הקודם - רכש מטוסי קרב

מתחילת המלחמה אירעו עימותים נוספים בין לשכות משרדי האוצר והביטחון. בתחילת החודש נחשף ב-ynet כי שר האוצר סמוטריץ' מתנגד לאישור רכישת שתי טייסות של מטוסי קרב עד לכינוס הוועדה לבחינת תקציב הביטחון.
במכתב לראש הממשלה נתניהו, ציין אז השר סמוטריץ' כי הוא מטיל וטו על כינוס הוועדה. גורמי ביטחון תקפו את שר האוצר וציינו כי "סמוטריץ' מכניס את הפוליטיקה לקוקפיט, ושוכח שאנחנו במלחמה רב זירתית".
סמוטריץ' כתב אז לנתניהו כי "משרד הביטחון מבקש לכנס ללא הסכמה את ועדת השרים להצטיידות מערכת הביטחון לאישור שתי עסקאות ארוכות טווח בעלות כוללת של כ-35 מיליארד שקלים לרכישת טייסת מטוסי F-35 וטייסת מטוסי F-15. כינוס הוועדה ואישור עסקה בסדר גודל כזה ללא הסכמת משרד האוצר ועל הראש של שר האוצר הם חסרי תקדים, ואין בכוונתי לאשר זאת".
לדברי שר האוצר, "המלחמה מערערת הנחות יסוד רבות בתקציבי הביטחון ודורשת חשיבה מחודשת. בעקבות המלחמה דורשת מערכת הביטחון תוספות תקציביות אדירות ועמדת משרד האוצר ועמדתי היא שנדרשים תיקוף או תיקון הנחות היסוד וקביעת עקרונות וסדרי עדיפויות עדכניים בהתאם".