בשיאו של השרב שהביא עמו טמפרטורות של יותר מ-40 מעלות ברחבי הארץ – עם גל שריפות נרחב – המוני ישראלים נאלצים להתמודד גם עם הפסקות חשמל ברחבי הארץ, רובן יזומות, עקב העומס הכבד על המערכת. הניתוקים היזומים נמשכים לרוב בכל אזור בין שעה לשעתיים, כחלק מניהול משק החשמל.
בצל הזעם הרב על מה שנראה כמו קריסת מערכת החשמל, שר האנרגיה ישראל כץ בחר לתקוף דווקא את הממשלה הקודמת: "השבוע העברתי החלטת ממשלה בתחום תוספת ייצור למשק החשמל, אחרי שהממשלה הקודמת נמנעה מקבלת החלטות בשל לחצים שונים. כפי שראינו גם היום, משק החשמל מצוי במשבר קשה ובכוונתי לפעול להביא בקרוב החלטות נוספות לשינוי המצב", צייץ כץ בטוויטר, כשהוא מתייחס להחלטה להקים שתי תחנות כוח חדשות באזור אשקלון וגבעת השלושה.
9 צפייה בגלריה
השר כץ, וחוטי חשמל קרועים סמוך לכרם מהר"ל שנותק מהזרם
השר כץ, וחוטי חשמל קרועים סמוך לכרם מהר"ל שנותק מהזרם
השר כץ, וחוטי חשמל קרועים סמוך לכרם מהר"ל שנותק מהזרם
(צילום: קובי קואנקס, עובדי חברת החשמל)
9 צפייה בגלריה
לוחמי אש נחים לאחר כיבוי השריפה בבית חנן
לוחמי אש נחים לאחר כיבוי השריפה בבית חנן
לוחמי אש נחים לאחר כיבוי השריפה בבית חנן
(צילום: מאיר תורג'מן)
בחברת נגה (חברת ניהול מערכת החשמל) אמרו הערב (יום ו'), לקראת כניסת השבת, כי בגלל האובך האנרגיות המתחדשות לא סיפקו חשמל כמו שצריך, ובנוסף הייתה תקלה בתחנת כוח פרטית – לא של חברת החשמל – ולכן לדבריה יש הפסקות חשמל יזומות. בחברה מעריכים כי עד השעה 21:00 יחזור החשמל לכולם בצורה מסודרת. "אנחנו מבקשים מאזרחי ישראל שלא להפעיל היום מכשירי חשמל שאינם חיוניים וניתן להפעילם ביום אחר", מסרה החברה.
בחברת החשמל מסרו במקביל כי השריפות שפרצו גרמו גם לנזקים לקווי מתח, והבטיחו לפעול לתיקון הנזקים - אבל הדגישו כי המחויבות שלהם היא להגנה על תחנות הכוח. "מזג האוויר הקיצוני הפוקד את מדינת ישראל הוביל לביקושי שיא בצריכת החשמל. חברת החשמל מחויבת לפעול ולהיערך רק בהתאם להנחיות חברת ניהול מערכת החשמל (נגה) בכל הנוגע להערכות למצבי קיצון", נמסר.
"בעקבות ביקושי השיא לצד שריפות ותקלות הנובעות מעומסים חריגים, נדרשה חברת החשמל על ידי נגה לבצע הפסקות יזומות של חשמל באזורים שונים ברחבי הארץ", נמסר עוד. "פעילות זו מחויבת על מנת להגן על תחנות הכוח, ולאפשר השבת החשמל בהדרגה לכל התושבים. עובדי חברת החשמל פועלים בהיקף מלא, ומטפלים בתקלות השונות לרבות בקווי מתח גבוה ובמתקנים שנפגעו כתוצאה מהשריפות".
9 צפייה בגלריה
ילדים מתקררים בשרב
ילדים מתקררים בשרב
מתקררים עם גלידה, במהלך הפסקת החשמל בג'וליס
(צילום: דניאל סלאמה)
9 צפייה בגלריה
פיתרון יצירתי להתקרר בשרב
פיתרון יצירתי להתקרר בשרב
בריכה בטנדר: הפתרון היצירתי לשרב
(צילום: אלון חגג)
הפסקות החשמל מקשות מאוד על התושבים להתמודד עם החום הכבד, והדתיים שמביניהם זעמו גם על השיבושים בהכנות לשבת. ירון קדושים מפתח תקווה אמר ל-ynet: "מה יהיה עם החשמל? אלפי משפחות בפתח תקווה מנותקות כבר שעתיים. השבת מתקרבת. בישולים מקלחות. מה יהיה? זה מטורף". גם בבני ברק דיווחו על הפסקות חשמל נרחבות, ובעירייה מסרו כי "בהוראת רבני העיר" הוחלט כי מדובר בפיקוח נפש, וכי לפיכך מאבטחי העירייה יסייעו לצוותי חברת החשמל לתקן תקלות גם בצמוד לכניסת השבת ואפילו במהלכה. "אנו שבים ומדגישים: כלל התקלות נבדקו באופן פרטני ומדוקדק על ידי גדולי ההוראה ויש בהם חשש פיקוח נפש", נמסר.
דיווחים על ניתוקים הגיעו משלל יישובים ברחבי הארץ, כולל תל אביב, בפתח תקווה, חולון, גבעתיים, בני ברק, הוד השרון והרצליה. גם בעכו, כפר תבור, אבן מנחם ובאזור חיפה והקריות דיווחו תושבים על ניתוקים, ובהמשך נרשמו כאלו גם בבאר שבע. גם בג'וליס שבגליל המערבי ובסביבה הייתה הפסקת חשמל נרחבת שהשפיעה על כ-10,000 איש. "אין חשמל, אין מזגן. אני ואשתי מצאנו דרכים קצת יותר מסורתיות להתקרר: מים וגלידה, הילדים מאוד שמחו", סיפר דניאל, תושב ג'וליס. בעקבות הפסקות החשמל היזומות, דווח בעמותת ידידים על מקרים בכמה יישובים, בהם עכו ונהריה, שבהם נתקעו תושבים במעליות ונזקקו לחילוץ.
9 צפייה בגלריה
לומי אש בבית חנן
לומי אש בבית חנן
בית שנשרף בבית חנן
(צילום: מאיר תורג'מן)
9 צפייה בגלריה
שריפה בצומת שילת
שריפה בצומת שילת
להבות ענק תועדו בצומת שילת
(צילום: יפתח כהן)
9 צפייה בגלריה
שריפה בכרם מהר"ל
שריפה בכרם מהר"ל
מטוס כיבוי בכרם מהר"ל
(צילום: גיל נחושתן)
9 צפייה בגלריה
שריפה בכרם מהר"ל
שריפה בכרם מהר"ל
לוחמי האש בכרם מהר"ל
(צילום: גיל נחושתן)
9 צפייה בגלריה
שריפה בצומת שילת
שריפה בצומת שילת
השריפה בצומת שילת
(צילום: כבאות והצלה)
לא רק הפסקות יזומות היו, וגם השריפות הרבות גרמו לשיבושים: כך למשל שכונות בעיר מודיעין נותקו מהזרם בגלל השריפה הגדולה באזור שילת, ולפני כן היישוב כרם מהר"ל נותק גם הוא מחשמל בגלל השריפה בדרום הכרמל. ברשות הכיבוי עדכנו כי נכון לשעה 18:30 נרשמו ברחבי הארץ, מאז הבוקר, 220 שריפות בשטחים פתוחים. אחת השריפות הקשות הייתה בדרום הכרמל, ליד כרם מהר"ל כאמור, והיא גרמה לחסימתו הזמנית של כביש 4. 20 צוותים פעלו שם. שריפה קשה נוספת הייתה בבית חנן, שם עלה באש בית אחד, אבל לא היו נפגעים. גם חוות סוסים עלתה באש, אך הסוסים שוחררו ולא נפגעו, וכמה מכוניות נשרפו גם כן. 15 צוותי כיבוי פעלו שם, וכמה מהם תועדו נחים בצד הכביש אחרי שעות ארוכות של עבודה בשרב הכבד.
שריפות נוספות היו באזור פלמחים, בקריית מלאכי (שם עלה באש מבנה תעשייתי), וגם שילת, שם תועדו להבות ענק ליד מכוניות נוסעות - וכביש 446 נחסם לתנועה. נציב כבאות והצלה רב-טפסר אייל כספי מסר: "אנחנו בעיצומו של יום קרב משמעותי שיימשך אל תוך שעות הלילה המאוחרות, בזכות מוכנות והיערכות נכונה של מערך כבאות והצלה לישראל הצלחנו למנוע פגיעה בחיי אדם. אני קורא לאזרחי ישראל, גלו אחריות, הקשיבו להוראות צו הנציב והימנעו מהדלקת אש תוך הקפדה על כללי הזהירות והבטיחות".
השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר אחר כך כי קיים הערכת מצב עם רב-טפסר כספי, וקיבל סקירה על פעילות הכבאים. "בשם אזרחי ישראל כולם, תודה ללוחמי האש הגיבורים בכל הארץ, שנאבקים בשריפות המשמעותיות בעקבות החום הכבד ותודה מיוחדת לנציב הכבאות שירד בעצמו לשטח יחד עם הלוחמים. שבת שלום לכם".