המחבל שביצע הבוקר (יום ב') את הפיגוע בחיפה, ליד בסיס חיל הים בעיר, הוא וסים אבו אל היג'א (27), תושב טמרה שבגליל. לאזור מגוריו של המחבל הגיעו בצהריים כוחות משטרה רבים.
המחבל, כך לפי החשד, דרס את הצעיר ליד הבסיס בחיפה ואז התנגש עם רכבו בחומה של המתחם – כשהחור שנפער בחומה מעיד על עוצמת הפגיעה. לאחר מכן יצא המחבל ממכונית המאזדה שלו, רץ 200 מטר לעבר שער בסיס ההדרכה של חיל הים כשהוא אוחז בגרזן – ונורה למוות על ידי קצין חובל שהגיע למתחם. למחבל היה גרזן נוסף, שנותר ברכב.

8 צפייה בגלריה
זירת ניסיון פיגוע בחיפה
זירת ניסיון פיגוע בחיפה
כוחות משטרה בודקים את הרכב של המחבל, שהתנגש בחומת הבסיס בחיפה
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
8 צפייה בגלריה
זירת ניסיון פיגוע בחיפה
זירת ניסיון פיגוע בחיפה
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
8 צפייה בגלריה
זירת ניסיון פיגוע בחיפה
זירת ניסיון פיגוע בחיפה
גופת המחבל בזירת הפיגוע
(צילום: JACK GUEZ / AFP)
8 צפייה בגלריה
המפכ"ל יעקב שבתאי בזירת ניסיון פיגוע בחיפה
המפכ"ל יעקב שבתאי בזירת ניסיון פיגוע בחיפה
המפכ"ל יעקב שבתאי הגיע למקום
(צילום: ליאור אל-חי)
הדיווחים הראשוניים על הפיגוע בחיפה התקבלו בסביבות השעה 10:45, וצוותים של מד"א פינו את הצעיר שנפצע באורח קשה לבית החולים רמב"ם – ששוכן ממש בסמוך לזירה. נמסר כי הוא סובל מפציעות קשות ברגליו, אבל מצבו יציב ולא נשקפת סכנה לחייו.
פרמדיק מד"א חנן זוהר סיפר: "כשהגענו למקום ראינו את הפצוע שוכב סמוך לחומה כשהוא בהכרה וסובל מחבלות קשות בגפיים התחתונות. הענקנו לו טיפול רפואי שכלל חבישות ומתן תרופות לשיכוך כאבים ופינינו אותו בניידת טיפול נמרץ של מד"א לבית החולים כשמצבו קשה".
בתמונות שהופצו מהזירה נראה המחבל שנוטרל כשהוא שרוע על הכביש ולידו הגרזן - וחיילים עם רובים שלופים. בתמונות נראים גם הרכב שהתנגש בחומת הבסיס, והחור שנפער בה. לזירה הגיע בהמשך המפכ"ל יעקב שבתאי, ואמר שהמשטרה נמצאת בכוננות רבה בצל המתיחות הביטחונית לאורך כל חודשי המלחמה.
8 צפייה בגלריה
זירת ניסיון פיגוע בחיפה
זירת ניסיון פיגוע בחיפה
כוחות ההצלה בזירה, הבוקר
(צילום: תיעוד מבצעי מד"א)
8 צפייה בגלריה
פיגוע בחיפה
פיגוע בחיפה
(צילום: REUTERS/Shir Torem)
8 צפייה בגלריה
פיגוע בחיפה
פיגוע בחיפה
(צילום: REUTERS/Shir Torem)
"נמשיך להיות ערוכים ופרוסים בכל רחבי הארץ, בכל המקומות הומי האדם על מנת לספק מקסימום תחושת ביטחון ותגובה מהירה לכל אירוע, זאת במקביל לכל פעילות הסיכול שאנחנו מבצעים בשגרה", אמר שבתאי – וקרא לציבור לדווח על כל תנועה חשודה.
ליאור בן ישי, בת 23 המתגוררת בבניין סמוך לזירת הפיגוע, סיפרה: "הייתי במטבח עם ההורים שלי. שתינו תה ופתאום שמענו בום של התנגשות. קרה בעבר שדפקו לנו את האוטו בטעות וזה היה אותו רעש. אמא שלי ביקשה שאבדוק אם קרה משהו לאוטו, יצאתי החוצה וראיתי מחזה נוראי".
בן ישי, סטודנטית לרפואה משלימה בבעלי חיים, תיארה את זירת הפיגוע. "ראיתי צעיר פצוע שוכב בין הקיר לבין מכונית מאזדה לבנה. לא ראיתי נהג במכונית וגם לא מישהו שעמד קרוב. הצעיר צעק הצילו, נאנח מכאבים וכולו דם. התקדמתי לעברו לעזור לו, ובשלב הזה בכלל לא הבנתי שמדובר בפיגוע". לדבריה, "פתאום נשמע צרור יריות משום מקום. אבא שלי פשוט תפס אותי מהחולצה אחורה ומשך אותי לתוך הבית, הוא הבין שמשהו לא בסדר. מיד התקשרתי למשטרה ודיווחתי שהיה פיגוע".
הפיגוע התרחש ממש בקרבת ביתה של בן ישי. "זה הזוי לגמרי. אנחנו חיים הרי בחיפה, חיים בשלום עם התושבים הערבים, אין לנו פה הבדלים, חלק גדלו איתי בבית ספר. יש לי חברים מכל העדות. אחרי פיגוע כזה לא אשקר שיש לחץ. בלילה אני לא יוצאת יותר מדי באזורים האלה ותמיד יש עליי גז פלפל", שיתפה. "תמיד יש את החשש, אני תמיד אומרת לבן הזוג שלי 'מה אעשה אם אהיה בתוך אירוע?'. בונה לי סיטואציות בראש איך לפעול בסיטואציה כזו או אחרת. זה הזוי, רק אתמול חשבתי על זה ופתאום זה מגיע עד לבית. אני חושבת שעברה בערך שעה וחצי עד שהבנתי שבאמת קרה פיגוע ליד הבית שלי והשתתפתי בו ופעלתי כמו שרציתי שאפעל".
מעט לפני הדיווחים הראשוניים על הפיגוע בחיפה, גם בגוש עציון דווח על פיגוע שסוכל: חשוד שניסה לדקור חיילים בעמדה צבאית ליד תקוע נורה ונוטרל. לא היו נפגעים בקרב הלוחמים. הכניסה לתקוע נסגרה זמנית בשל ניסיון הפיגוע. לפי הפלסטינים המחבל שחוסל הוא נער בן 16 בשם רני יאסר חלף א-שאער, תושב העיירה הפלסטינית הסמוכה תוקוע.
הפיגוע בחיפה וניסיון הפיגוע בגוש עציון מגיעים כאמור על רקע המתיחות הביטחונית הגבוהה לאורך המלחמה. בחודשים שחלפו מאז טבח 7 באוקטובר כבר אירעו כמה וכמה פיגועים, אך בחיפה מדובר באירוע חריג למדי: הפעם האחרונה שבה אירע בעיר פיגוע הייתה באפריל 2022, אז נערה בת 15 דקרה גבר בן 47 בגן הזיכרון בשכונת הדר בעיר. הוא נפצע באורח קל.