שר הבריאות של פולין הביע אתמול (יום ב') זעזוע מהקשיים שבהם נתקלה נערה בת 14 שנכנסה להריון כתוצאה מאונס, והתקשתה למצוא רופא שיסכים לבצע הפלה. השר אמר שהעובדה שהנערה, שלוקה בשכלה, התקשתה לקבוע תור להפלה חוקית היא "בלתי מתקבלת על הדעת".
הפרשה עלתה לכותרות בפולין, ובעקבותיה נשמעו במדינה קריאות לשינויים בחוקי ההפלות במדינה הקתולית והשמרנית - מהחוקים המחמירים ביותר באירופה. "אנחנו הזדעזענו מהפרשה הזאת, והתגובה שלנו חד משמעית", אמר לכתבים שר הבריאות הפולני אדם נידז'לסקי.
3 צפייה בגלריה
הפגנות מחאה ורשה פולין חוק איסור הפלות
הפגנות מחאה ורשה פולין חוק איסור הפלות
הפגנות בוורשה ב-2021, אחרי שינוי בחוקי ההפלות בפולין
(צילום: AP)
הפלות בפולין הפכו לסוגייה פוליטית משמעותית במיוחד בסוף 2020, כשבית המשפט העליון הסכים עם עמדת הממשלה וקבע כי הפלה כתוצאה ממומים שהתגלו בעובר מנוגדת לחוקה.
ב-2021 החלה פולין לאסור על הפלות כמעט לחלוטין, וכיום היא מאפשרת לאישה להפסיק את ההריון רק אם הוא תוצאה של אונס - או מסכן את חייה ואת בריאותה. המקרה הנוכחי מראה שגם במקרים של עמידה בקריטריון, מציאת רופא שיבצע את ההליך עלולה להיות משימה מורכבת.
3 צפייה בגלריה
הפגנות מחאה ורשה פולין חוק איסור הפלות
הפגנות מחאה ורשה פולין חוק איסור הפלות
(צילום: gettyimages)
הנערה בת ה-14, ששמה לא פורסם, נכנסה להריון אחרי שדוד שלה אנס אותה. ארגון זכויות הנשים "פדרה", הראשון שדיווח על הפרשה, ציין כי הנערה לוקה בשכלה ולא הייתה מודעת להריון עד שדודה שלה גילתה זאת. הדודה ניסתה לסייע לה לעבור הפלה, אך רופאים בכמה בתי חולים במזרח פולין סירבו לבצע את ההליך. הם ניצלו את "סעיף המצפון" הקיים בחוק, שמאפשר להם לסרב לבצע הפלה אם הם מרגישים שהסוגייה מנוגדת לאמונתם.
בסופו של דבר, אחרי התערבות "פדרה", הנערה עברה הפלה בוורשה. הארגון מסר כי "אין מספיק מילים" שיתארו את הגועל מהתנהגות הרופאים, "אך עבורנו הדבר החשוב ביותר היה לעזור לנערה".
נציב תלונות הציבור בפולין אמר שהפרשה מראה את הפגמים ב"סעיף המצפון", וכי הרופאים שסירבו לטפל בנערה היו חייבים למסור לה מידע על בתי חולים שיסכימו לבצע את ההפלה.
באופוזיציה קראו לשינוי בחוקי ההפלות. קטז'נה קוטולה, חברת פרלמנט מהשמאל, אמרה כי "'סעיף המצפון' הוא חוק ברברי ולא אנושי וצריך לבטל אותו". המחוקקת ברברה נובאצקה מהמרכז-שמאל אמרה שהאופוזיציה תגיש הצעת חוק שמגבילה את השימוש של הרופאים ב"סעיף המצפון".