הגל החמישי גובה לא מעט קורבנות: 1,045 חיוביים לקורונה נפטרו מאז תחילת שנת 2022, מדובר בממוצע של כ-27 נפטרים מדי יום. מאז פרוץ המגפה נפטרו בישראל 9,303 חיוביים לנגיף.
מנתוני משרד הבריאות שעודכנו אמש (שלישי) עולה כי רק השבוע נפטרו 110 חיוביים לנגיף – 19 אתמול, 50 שלשום ו-41 ביום ראשון. מדובר בנתונים שאינם סופיים, מכיוון שמשרד הבריאות מעדכן את הנתונים על הפטירות באיחור ניכר, לפעמים של שבועות - כפי שנעשה במהלך היום.
3 צפייה בגלריה
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
מחלקת קורונה בבית החולים זיו בצפת
(צילום: EPA)
מהנתונים עולה כי ב-15 הימים הראשונים של ינואר נפטרו 92 חיוביים לקורונה – ממוצע של כשישה ליום. לעומת זאת, במחצית השנייה של החודש שעבר נפטרו 603 חיוביים לנגיף. מדובר בממוצע של כמעט 38 נפטרים ביום.
מאז תחילת חודש פברואר נפטרו 350 חיוביים לקורונה, ולמרות שאתמול מדובר בנתונים חלקיים מאוד – מספר הנפטרים הממוצע בשמונת הימים הראשונים של החודש הוא כ-44. ביום שלישי בשבוע שעבר נשבר השיא של הגל החמישי כש-59 חיוביים לנגיף נפטרו ביום אחד.
בינתיים מעדכון אמש של משרד הבריאות עולה כי בבתי החולים ברחבי הארץ מאושפזים 1,159 חולים קשה שהם חיוביים לקורונה. מדובר בירידה של כ-100 חולים לעומת המספר שלשום. 285 חולים מחוברים למכונות הנשמה ו-22 לאקמו.
3 צפייה בגלריה
מחלקת קוקונה בהדסה עין כרם
מחלקת קוקונה בהדסה עין כרם
ירידה במאושפזים שמצבם קשה. מחלקת קורונה בהדסה עין כרם
(צילום: רויטרס)
3 צפייה בגלריה
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק, ירושלים
מחלקת הקורונה בבית החולים שערי צדק
(צילום: אלכס קולומויסקי)
מאז חצות נוספו 163 חולים קשה חדשים, לאחר ששלשום אושפזו 182 חולים קשה חדשים. השיא נרשם ביום שני בשבוע שעבר, אז אושפזו 231 חולים חדשים ביממה. מדובר בשיא החולים החדשים ביממה מאז פרוץ המגפה.
לגבי המאושפזים במצב קשה עולה כי הסיכוי לפתח תחלואה קשה בקרב הלא מחוסנים בני 60 ומעלה גבוה פי כמעט 12 מאשר אצל המחוסנים. בגילים של פחות מ-60 – הסיכוי בקרב לא מחוסנים לפתח תחלואה קשה גבוה כמעט פי 3.
מבין החולים קשה המאושפזים בבתי החולים, כך לפי נתונים שמפרסם משרד הבריאות, תשעה בני פחות מ-15 – שבעה מהם לא מחוסנים בכלל ושניים מחוסנים. בקבוצת הגיל 16 עד 19 מאושפזים שישה חולים במצב קשה כשהם חיוביים לקורונה – שניים לא מחוסנים וארבעה מחוסנים.
בקבוצת הגיל 20 עד 29 מאושפזים 10 חולים קשה חיוביים לקורונה, רובם לא מחוסנים. בקבוצת הגיל 30 עד 39, מבין 21 החולים הקשים – 14 אינם מחוסנים כלל. בנוסף מאושפזים 46 חולים במצב קשה בני 40 עד 49 –מהם 24 שאינם מחוסנים. 102 מהחולים קשה הם בשנות ה-50 לחייהם, ו-50 מהם אינם מחוסנים בכלל.
רוב החולים קשה הם בני 60 ומעלה. מבין 925 החולים קשה שהם בני 60 ומעלה, 370 אינם מחוסנים בכלל ו-452 מחוסנים. היתר עם חיסון שלא בתוקף. עם זאת, יש להדגיש כי בגילים אלה שיעור ההתחסנות גבוה מאוד וכאמור הסיכוי – כך לפי משרד הבריאות - לפתח תחלואה קשה בגיל 60 ומעלה גבוה פי כמעט 12 אצל לא מחוסנים לעומת מחוסנים. לגבי יתר החולים הקשים לא התקבלו נתונים.

פרויקטור הקורונה: "מערכת הבריאות לא קורסת"

פרויקטור הקורונה פרופ' סלמאן זרקא אמר אתמול בריאיון לאולפן ynet כי "מערכת הבריאות לא קורסת", אולם מנגד אומרים הצוותים הרפואיים כי "אנחנו חווים עומס מאוד גדול". הפרויקטור הסביר: "אני חושב שמגיע למערכת הבריאות צל"ש על כל מה שהיא עושה במלחמה בנגיף הקורונה".

"אני חושב שמדינת ישראל חייבת למערכת הזאת המון על זה שהשוק פתוח, בתי הספר פתוחים. יש עומסים גדולים במערכת הבריאות, הצוותים עושים עבודת קודש זה קרוב לשנתיים וצריך לחבק אותם, אבל מערכת הבריאות לא קורסת".
גילה היימס, אחות כללית בבית החולים רמב"ם בחיפה, אמרה בהתייחסה לדבריו של הפרויקטור: "שלומנו לא פשוט בכלל, אנחנו חווינו עומד מאוד גדול, העומס הזה מתבטא בעיקר בחולים מונשמים, בחולים קשים מאוד, בפריסה מאוד רחבה של חולים, הרבה מאוד חולים שמתגלים במחלקות וכל יום אנחנו חווים גל קשה מאוד".
עם זאת, היימס ציינה ניתן להרגיש את ההתמתנות בעקבות הירידה בכמות אנשי הצוות שחולים בקורונה. "אנחנו נמצאים היום עם 170 אנשי צוות פחות, היינו כבר ב-350, פחות אחיות שנמצאות בבית שזה משמעותי עוזר לנו. מבחינת כמות חולים, באף גל לא היינו בכמות כזאת. נכון, יש איזושהי ירידה, אבל לא מאוד משמעותית. להיות עם כמעט 110 חולים מאושפזים היום, זה לא פשוט בכלל".
פורסם לראשונה: 22:56, 08.02.22