יו"ר ארגון המורים, רן ארז, תקף בחריפות את הצעת החוק של ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) לקצר בחודש את החופש הגדול. "לצערי הרב, דווקא במערכת החינוך המטולטלת, באה יו"ר ועדת החינוך של הכנסת שרן השכל, תוקעת מקלות בגלגלים ובאה ואומרת למורים היקרים שתמיד תרמו והיו מתחת לאלנוקה - בואו ניקח לכם חודש מהחופשה השנתית שלהם ונפגע בהם", אמר ארז באולפן ynet. "היא יוצרת תסיסה במערכת דווקא כשאנחנו צריכים יציבות".
2 צפייה בגלריה
רן ארז
רן ארז
רן ארז
(צילום: הדר יואביאן)
לדברי ארז, "זהו נזק אדיר לשרה, למורים ולמערכת החינוך ואנחנו לא ניתן לזה יד בכלל. מאז שהתחילה המגפה נהגנו כמבוגר אחראי. אנשים היו בחל"תים - אנחנו עבדנו. היו סגרים - עבדנו. תרמנו כל הזמן למען המערכת, למען התלמידים. והנה היום, זו התודה שאנחנו מקבלים. למה? כדי להיות פופוליסטית. במקום שתילחם לתוספת ימי חופשה להורים - השכל באה לקחת מהמורים. איפה ההיגיון פה?".
אפשר כבר להעריך שתצא לקרב? אתה כבר יוצא. "עד כדי שביתה. בעניין הזה אין אלוהים. לא ניתן להם בשום פנים ואופן לפגוע בתנאי העבודה של המורים. אלו תנאי עבודה בסיסיים. ועוד מה, בחוק? מה זה פה, תקופה תאצ'ריסטית? שאנשים מתחילים עכשיו בניאו-ליברליזם לקחת זכויות מהעובדים ולפגוע בהם, בחוקים? מחר ייקחו את ימי המחלה, מחרתיים ייקחו את המשכורת, מה זה? הדבר הזה לא מתקבל על הדעת".
"כסף זה דבר שניתן לשחיקה", הוסיף ארז, "אנחנו משלמים עבור החופשה הזאת, אנחנו לא מקבלים אותה בחינם. השכר שלנו הוא שכר שנתי והוא מתחלק ל-12 חודשים. אז יש חודשים שעובדים יותר ויש חודשים שעובדים פחות. לבוא ולקחת לנו חודש אחד מהחופשה זה לשים לנו יד בכיס".
2 צפייה בגלריה
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
שרן השכל מחדר המצב של משרד החינוך
"תוקעת מקלות בגלגלים". שרן השכל
(צילום: מוטי קמחי)
יו"ר ועד הנהגת ההורים הארצית מירום שיף התייחס לנושא ואמר כי צריכים להתאים את ימי החופש של ההורים לאלו של מערכת החינוך. "אני נגד לפגוע בשכר ובתנאי העבודה של המורים, אני חושב שלמורים מגיע יותר", הבהיר שיף לאולפן ynet. "צריכים להעלות להם את השכר ולגרום לכך שאנשים ירצו להגיע למערכת החינוך. אבל אני חושב שעדיין אפשר לעשות התאמה לימי החופש במערכת החינוך ולהתאים אותה למה שקורה להורים במקומות העבודה".
לדבריו, "זה לא אחד על חשבון השני. בוא פעם אחת נבין – מורה מגיע לו את ימי החופש שלו. אנחנו ההורים, אפשר לעשות התאמות נורמליות ולא לייצר לנו חודשיים ולראות מה קורה במקומות העבודה שאנשים ב-15 לאוגוסט כבר לא יודעים מה לעשות עם הילדים שלהם. אפשר גם לקצר את החופש הגדול ולהחזיר למורים את זה במקומות אחרים במהלך השנה, למצוא לזה פתרון ראוי. אם קראתי טוב את ההצעה והבנתי את כולה ולא פספסתי משהו, יש דווקא הגדלה של מספר ימי החופש שמורה מקבל בשנה".
אם מקצרים את שבוע הלימודים לחמישה ימים, בלי שישי, אתה יכול לשקול שינויים בקיץ? "בוודאי שלא, כי לנו מגיע על פי חוזה עבודה יום אחד פנוי בשבוע, כאשר מורה בוחר את היום הפנוי מתי שהוא רוצה - לצורך לימודים או לצורך עבודה נוספת. היום הפנוי הזה זה חלק אינטגרלי ממשרתו. לבוא ולקחת ולשים יום פנוי שמגיע לך ביום שישי ואחר כך תמורת זה גם לקחת לך חודש מהחופשה - זה אבסורד".