יותר מחודשיים לפרוץ המלחמה, מערך ההסברה הלאומי הקים אולפן שידורים יומי שבו יועבר - לטענת המערך - "מידע חיוני" לציבור.
1 צפייה בגלריה
יוסי שלי  מנכ"ל משרד ראש הממשלה
יוסי שלי  מנכ"ל משרד ראש הממשלה
שלי באולפן מערך ההסברה. "משרדי הממשלה פועלים ללא לאות כדי לסייע"
(צילום: מערך ההסברה הלאומי )
בתחילת המערכה הצבאית נבחן הרעיון של הקמת האולפן ברקע הביקורת על חוסר תפקוד הממשלה במישור האזרחי, בעיקר מול המפונים מהדרום והצפון - ולא ברור מדוע במשרד ראש הממשלה הוחלט דווקא בשלב זה של המלחמה להרים את הפרויקט.
לפי הודעת משרד ראש הממשלה, "עם פתיחת השלב השני של המלחמה הותאם אולפן השידור בקריה ממנו מועברים הראיונות של מערך ההסברה הלאומי לכלי התקשורת בעולם, והחל מהיום ובמהלך ימי המלחמה יועברו ישירות מהאולפן שידורים חיים ומידעים חיוניים לציבור באופן רציף".
בתקופה שבה מתנהלים דיונים על תקציב המדינה ובזבוז כספים שלא לצורכי מלחמה, הממשלה בוחרת להקים אולפן שלא ברור מה יהיה הרייטינג שיצדיק את קיומו וכיצד ישכנעו אנשים לצפות בתכנים שיועלו במקום בפלטפורמות האחרות שבהן הציבור רגיל לצרוך מידע.
רק לפני כחודש משרד החוץ הודיע כי הוא נאלץ להשבית חלק מפעילות ההסברה העולמית שלו בגלל חוסר תקציב. בעקבות הפרסומים בנושא, המשרד מסר בתגובה כי הושגה הסכמה עם אגף התקציבים במשרד האוצר "על הקדמת תקציב בסך 100 מיליון שקלים לפעילות המשרד שתאפשר לו לממש את כל משימותיו על רקע המלחמה לרבות פעילות ההסברה ולשמר את מרחב הלגיטימציה".
על כן, לא ברור מדוע הממשלה מקצה תקציבים למה שנראה כמו פלטפורמה להעברת מסריה והסברת מהלכיה לציבור, שרגיל להתעדכן על מצב הלחימה בתקשורת וברשתות החברתיות. בהצהרה לרגל פתיחת האולפן, פירט מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי, שיזם את הקמת הפרויקט, את פעילות הממשלה בחודשיים האחרונים.
"מ-7 באוקטובר משרדי הממשלה ובהם אלפי נשים וגברים משרתי ציבור נאמנים פועלים ללא לאות ועמלים על מנת לפתור ולסייע בכלל המשימות הלאומיות הנרחבות", הדגיש. "התמודדנו עם פינוי של למעלה מ-200 אלף אזרחים ואוכלוסיות חוסן. בימים הראשונים עסקנו בפעילות רגישה באיתור של למעלה מ-3,000 נעדרים ואזרחים שאיש לא ידע מה עלה בגורלם. במסגרת זו בעבודה רגישה במיוחד, פנינו למעלה מאלף נרצחים ואלפי פצועים למוקדי זיהוי ובתי החולים".
לשלי היה חשוב לציין כי "בעודנו מתמודדים עם האסון שפקד את המדינה, משרדי הממשלה והגופים השונים מתנדבים ואזרחים ממשיכים בעשייה כדי לסייע לעורף ולהחזיר אותו לשגרה ככל האפשר בתנאי המלחמה. אני מבקש לעדכן ולשתף אתכם במענה נוסף שיועבר במישרין מהאולפן כאן בקריה לכל אזרחי ישראל".
על אף שאנשי המקצוע והעובדים במשרדי הממשלה השונים אמורים לעסוק בניהול הלחימה והשלכותיה, לדברי שלי, לצד הופעותיהם באולפני החדשות השונים, "מדי שבוע ובכל שבוע במהלך המלחמה יהיו כאן נציגים בכירים ואנשי מקצוע ממשרדי הממשלה השונים כדי לתת לכם מידע חיוני באופן בלתי אמצעי ולשקף לכם את העשייה והצעדים הבאים לטובת העורף הישראלי המפונים מצפון ומדרום, העסקים הקטנים והגדולים וכלל הסיוע למשק הישראלי". שלי הזמין את הציבור לפנות לאולפן בשאלות דרך אמצעים שיפורסמו. "בכירי המשרדים הממשלתיים יהיו כאן כדי לשקף את המידע העדכני ביותר ולהשיב לשאלותיכם".
במרחב הציבורי קיים מגוון של פלטפורמות המנגישות מידע לאזרחים, אך לדברי שלי, "זהו אמצעי נוסף ובעל חשיבות רבה, דרכו יספקו בכירי המשרדים הממשלתיים והגופים הרלוונטיים מידע לציבור, ותשובות לנושאים המעסיקים את אזרחי ישראל בשגרת המלחמה".
שידורי האולפן יועברו בפלטפורמות המקוונות השונות של מערך ההסברה וברשתות החברתיות. בשידור הראשון באולפן תחת השם "ביחד ננצח", התקיימה שיחה של המראיינת טלי מץ עם מנכ"לית ביטוח לאומי ירונה שלום.