ממונה הקורונה, פרופ' סלמן זרקא, ערך אחר הצהריים (יום ב') תדרוך לתקשורת בנוגע להתמודדות עם גל האומיקרון, שאף שנראה שהיקף התפשטותו מתחיל לדעוך - בבתי החולים ממשיכים להתאשפז עוד ועוד חולים במצב קשה. פרופ' זרקא הדגיש כי ייתכן שישראל עוד לא הגיעה לשיא התחלואה, אך הביע סיפוק מכך שעברה את השבועות האחרונים ללא סגר. ynet העביר בשידור חי את התדרוך.
"אפשר לומר שכמעט ולא נותרה תחלואה בווריאנט הדלתא, ועיקר התחלואה היום של של אומיקרון, או מה שמוגדר תת הזן BA1", אמר זרקא בפתח דבריו. "יחד איתו יש גם את זן BA2, ובארץ מאותרים היום כ-350 מקרים. יש בו, על פי הנתונים באירופה, פוטנציאל הדבקה גבוה יותר מאומיקרון".
הוא ציין כי "אנחנו עדיין בגל גבוה מאוד של תחלואה. גל שלא הכרנו ולצערי טרם הסתיים. בסוף השבוע ראינו ירידה בכמות המקרים המאובחנים, וקיווינו ששיא הגל מאחורינו. אתמול לצערי נרשמה עלייה מחדש וזה מראה על כך שלצערי אנחנו בתקופה לא יציבה. אני באמת מקווה שתהיה תחילה של ירידה אמיתית במספר המקרים, אבל חשוב לומר שהירידה לא מקטינה באופן מיידי את הסיכוי שנידבק. חדרי המיון מלאים והמחלקות ממשיכות להיפתח".
בהמשך אמר זרקא כי "קרוב ל-650 אלף איש כבר קיבלו את המנה הרביעית ושיפרו את ההגנה על הבריאות שלהם", והדגיש כי עד כה לא נצפו תופעות לוואי שבמשרד הבריאות לא הכירו. הוא הוסיף כי "נוצר מחסור בחיסוני אסטרהזניקה בארץ ואנשים שרצו לקבל את החיסון לא הצליחו. הפער הזה מאחורינו ועד יום רביעי הקרוב קופות החולים יקבלו את החיסונים. אזרחים שרוצים את חיסון אסטרהזנקה יוכלו לקבל אותו".
על הכוונה לבטל את התו הירוק אמר: "אנחנו בדיונים מקצועיים. התו הירוק בא להגן עלינו במקומות שיש בהם יותר סיכון - חתונה או אירועים גדולים. אנחנו למדים שכשהחיסונים טריים יש להם הגנה טובה יותר בהשוואה לאנשים לא מחוסנים או מחוסנים ותיקים. אנחנו בוחנים את היתרון בתו הירוק ונציג את ההמלצות שלנו מחר בקבינט. צריך לחשוב עליו מחדש, אבל יש עלינו חובה להמשיך לשמור על האוכלוסייה בסיכון, בטח במגן אבות ואימהות".
1 צפייה בגלריה
האח בוריס לוינסקי במחלקת הקורונה בבית החולים וולפסון
האח בוריס לוינסקי במחלקת הקורונה בבית החולים וולפסון
מחלקת הקורונה בוולפסון
(צילום: יריב כץ )
על ישיבת הקבינט מחר אמר פרופ' זרקא: "נציג את תמונת התחלואה, את העומסים במערכת הבריאות ואת מצב הווריאנט החדש BA2 בארץ ובעולם".
המגפה נמצאת כעת כאמור בדעיכה מסוימת, ומקדם הדבקה עומד על מתחת ל-1, על 0.94. עם זאת, מספרי הנדבקים עדיין עצומים: על פי נתוני משרד הבריאות, 74,312 ישראלים אובחנו אתמול כחיוביים לקורונה, לעומת מעל 85 אלף ביום ראשון בשבוע שעבר. מאז תחילת החודש אובחנו בישראל 1,471,954 חיוביים לנגיף - יותר ממחצית מכל המאומתים מאז פרוץ המגפה.
נכון לשעות הבוקר, מספר החולים הקשים עומד על 1,099 - נתון המתקרב לשיא שנרשם בינואר אשתקד. אתמול אושפזו 218 חולים קשים חדשים - המספר היומי הגבוה ביותר מאז פרוץ המגפה. מאז יום ראשון בשבוע שעבר אושפזו 1,581 חולי קורונה או חולים במחלות אחרות שהם חיוביים לקורונה במצב קשה. מאות מהם החלימו, כיוון שההחלמה בגל האומיקרון מהירה לעומת וריאנטים קודמים של הנגיף. אתמול נפטרו 19 מאומתים לקורונה ומספר הנפטרים מסיבוכי המחלה מאז פרוץ המגפה עומד כעת על 8,724.
סוגייה מרכזית שנידונה כעת היא שאלת נחיצותו של התו הירוק, בתקופה שבה המוני מחוסנים ומחלימים נדבקים אף הם באומיקרון. למרות הקריאות הגוברות והולכות בשבועות האחרונים לבטל את התו הזה, אתמול החליטה הממשלה להאריך בשבוע אחד בלבד את התקנות המאפשרות את אכיפתו, כמו גם את תקנות התו הסגול. שר האוצר אביגדור ליברמן הבטיח שהתו הירוק לא יוארך מעבר לשבוע הזה, אפילו לא ב"שנייה אחת".

השרים נעתרו לבקשת משרד הבריאות לקבל זמן נוסף לבחון את המתווה ואת יעילותו, בטענה כי מחקרים מהארץ ומהעולם מראים שלמרות הדעיכה ביעילות החיסון מפני הדבקה, ללא-מחוסנים ולא-מחלימים עדיין יש סיכוי רב יותר להדביק ולהידבק. במשרד הזכירו גם את ההגנה הגבוהה שהחיסונים עדיין מספקים מפני מחלה קשה, והזהירו כי בימים האחרונים התגלו מקרים ראשונים של תסמונת PIMS אצל ילדים בישראל שהחלימו מקורונה, לראשונה בגל הנוכחי. לפי המשרד, החיוסנים מספקים הגנה גבוהה גם מפני התסמונת הדלקתית הזו.