שופט בית משפט השלום בתל אביב סירב לשחרר מפגין שנעצר אתמול במהלך מחאות "יום השיתוק הלאומי" ללא דיון בעניינו - ובמכתב שצירף כתב בין היתר כי "אם לא נפנים שחיינו בארץ תלויים זה בזה, בסוף נהיה תלויים זה ליד זה. מדינת ישראל מתמודדת עם אידאולוגיות איסלאמו-נאציות שמכריזות בריש גלי על תקוותם להשמיד את מדינתנו ולהחריב את שארית הפליטה. אל לנו לתת להם יד בכך".
המכתב הזה נשלח לסנגורו של המפגין, עו"ד ניר אלפסה, על ידי השופט מנחם (מריו) קליין. הוא לא נעתר כאמור לבקשה לשחררו, אבל הבוקר כבר שוחרר העצור. במכתב כתב קליין: "לא מצאתי שיש מקום לשחרר את המבקש ללא דיון בעניינו. שמירה על זכויות האזרח היא מהתפקידים החשובים ביותר של בית המשפט, אבל גם לאזרחים אחרים יש זכויות. זכות התנועה אינה שמורה רק למבקש, אלא לכלל האזרחים. כך גם זכות הקניין והזכות לחיים שלווים ובטוחים".
1 צפייה בגלריה
השופט ד"ר מנחם קליין שופט בכיר בית משפט השלום תל אביב
השופט ד"ר מנחם קליין שופט בכיר בית משפט השלום תל אביב
השופט קליין
(צילום: אתר בתי המשפט )
"ביני לבין עצמי חשבתי", כתב השופט קליין, "והיה והמבקש וחבריו יצליחו במשימה ולאחר שיבושים חוזרים ונשנים, חסימת עורקי תחבורה ראשית, גרימת נזק לאזרחים שרוצים להגיע לעבודה, ללימודים, לטיפול רפואי בבתי חולים, סרבנות לשרת ולשלם מיסים וכו', ואז נגיד שבתום שלושת חודשי סבל לאזרחי המדינה, תיכנע הממשלה ותבטל את כלל יוזמות החקיקה. מה אז?
"אולי כעבור שבועיים ילמדו תומכי החקיקה כיצד משיגים הישגים במדינה זו ויתחילו הם בתורם לשבש ולשתק את המשק. יירדו לאיילון, יחסמו עורקים ראשיים, יאיימו בסרבנות, בהוצאת חסכונותיהם מהארץ ובעזיבתה. לאחר שלושה חודשי סבל לאזרחים, תיכנע שום הממשלה והפעם תכריז שהיא חוזרת לכנסת עם אותן הצעות החוק. או אז יהיה שקט ושלווה לאזרחי ישראל, אך גם זאת לשבועיים בלבד. וחוזר חלילה, בלי סוף, ואנא אנו באים".
השופט קליין כתב כי סיור באדמת פולין, לצד נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות, "חיזק אצלי את התחושה שללא צה"ל חזק וללא מערכת משפט עצמאית, השומרת על זכויות האדם, לא נשרוד לאורך זמן. מכל הזוועות שראינו ומכל מה שלמדנו, מה שהותיר אותי נדהם היה הגילוי שגם ברגעים הנוראיים שבהם הצורר הנאצי כבר החל בהשמדת יהודי אירופה, המשיכו היהודים בוויכוחים הישנים, כאילו עולם כמנהגו נוהג. אם לא נפנים שחיינו בארץ תלויים זה בזה, בסוף נהיה תלויים זה ליד זה".
החשוד נחקר בחשד לעבירות של פגיעה בסמלי שלטון, הפרעה לסדר הציבורי והשחתת רכוש, וטען כי מעצרו פוגע בחופש הביטוי וזכויות יסוד נוספות.

"שימוש באמירות פוליטיות נגד המחאה"

עו"ד אלפסה אמר: "פנינו לבית המשפט בבקשה לשחרר צעיר חולה ללא עבר פלילי ולחסוך ממנו לילה מיותר במעצר. הופתענו לא רק מעצם דחיית הבקשה, אלא בעיקר מנימוקי החלטת בית המשפט שהם קשים מאד לקריאה. מצופה משופט שייצמד לזירת המחלוקת המשפטית המונחת לפניו, והיא שאלת נחיצות מעצרו של אדם, בהתאם לעילות הרלוונטיות לחוק המעצרים.
"החלטת השופט סוטה באופן מובהק ושלא לצורך מזירת ההכרעה, תוך שימוש באמירות פוליטיות נגד המחאה, ובכלל, תוך הבעת דעה כללית שלא קשורה לתיק שבפניו. הבוקר נדונה בקשת מעצר הימים של המשטרה - ובית המשפט הורה על שחרור הצעיר. ההחלטה הבוקר תואמת את המקרה הספציפי וצריכה הייתה להתקבל כבר אמש".
באירוע חריג אחר, שהתרחש בספטמבר 2021, חייב השופט קליין תובע, נתבע ועדים "להישבע באלוהים" כתנאי להכשרת עדויותיהם. לאחר שהמעורבים סירבו בטענה כי השבועה מנוגדת אורח חייהם כחרדים, נפסלו כל התצהירים בתיק.