מתחילת המלחמה, עם כניסתם של החות'ים ללחימה כגורם נוסף התומך בעזה במסגרת הציר השיעי-איראני, מספר בכירים חות'ים הפכו מוכרים מאוד. אחד מהם הוא מנהיג החות'ים בתימן, עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י. הוא עלה להנהגה אחרי מותו של אחיו, מייסד הארגון, חוסיין בדר א-דין אל-חות'י, בשנת 2004. השם חות'ים שמוכר לנו היום שאוב משם משפחתם, בעוד השם הרשמי של הארגון התימני הוא "אנסאר אללה" (תומכי אללה). בחודשים האחרונים הפכו הנאומים של עבד אל-מלכ בדר א-דין דומים יותר ויותר לנאומים של נסראללה, חברו "לציר ההתנגדות". צפו בפינת העולם הערבי של ynet "יא אללה":

לפני כשבועיים עלה נסראללה לנאום לרגל "יום הפצוע" של חיזבאללה, יום שמוקדש לפצועי ארגון הטרור. הנאום שודר בערוץ "אל-מנאר" של חיזבאללה. אחרי מספר שעות עלה לנאום בתימן עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י. גם הנאום שלו שודר ב"אל-מנאר".
לא קשה להבחין בדמיון בין הנאומים של שניהם. צורת הדיבור, הצילום, הרקע וההופעה הקבועה שלהם מחזקים את הדמיון. אם נסראללה נואם פעמיים בשבוע גם החות'י נואם פעמיים, אם נסראללה מפתיע בנאום קצר, גם החות'י נואם בקצרה. הנאומים של שניהם מלאי חזרות, איומים ואמירות לא נכונות, חלקן מופרכות לחלוטין, על אירועים הקורים לטענתם ברצועת עזה.
ביום חמישי האחרון עלה עבד אל-מלכ בדר א-דין אל-חות'י לנאום קצר שבו הוא דווקא חידש, כשדיבר על איום חדש מתחת למים – הצוללות הבלתי מאוישות של החות'ים. הוא ציין כי פניהם של החות'ים להסלמה עקב המשך התקיפות הישראליות בעזה וכי ההסלמה מתבטאת גם בכמות הנשק וגם בסוגים שלו. הוא הזכיר כי הוכנס לשימוש "נשק הצוללות שמטריד את האויב".
3 צפייה בגלריה
תימן חות'ים מנהיג החות'ים עבד אל מאליכ אל חות'י
תימן חות'ים מנהיג החות'ים עבד אל מאליכ אל חות'י
עבד אל-מלכ אל-חות'י. כשנסראללה מקצר, גם הוא מקצר
(מתוך ויקיפדיה)
3 צפייה בגלריה
הפגנת תמיכה בעזה, בתימן
הפגנת תמיכה בעזה, בתימן
עוד הפגנת יום שישי המונית למען עזה בהובלת החות'ים בבירה התימנית
(צילום: EPA/YAHYA ARHAB)
ובהמשך לדמיון לנסראללה, לחות'י יש דבר אחד שלנסראללה אין – ג'נבייה תימנית. הג'נבייה התימנית היא אחד מסוגי הפגיונות הערביים המפורסמים ביותר. לא מדובר בחנג'ר, שם שרווח באזורים אחרים. היא נקשרת סביב המותניים ומסמלת את הכבוד והמורשת של התימנים. לפי סיפורים, היא לא אמורה לשמש כנשק, אלא רק במקרה שאין כל נשק אחר. מדובר באחד הכלים העתיקים ביותר הקשורים להופעתו של הגבר התימני. הג'נבייה מסמלת גבריות, חוזק ואומץ, ונחשבת למורשת תרבותית מימי קדם.
בין נאום של נסראללה לנאום של עבד אל-מלכ בדר א-דין, התקיפות האמריקניות בתימן נמשכות והתקיפות של החות'ים נמשכות גם הן. גם לעבר יעדים באילת לטענתם, וגם לעבר ספינות בים האדום ובים הערבי. את ישראל הם תוקפים כתמיכה בעזה ואת ארה"ב ובריטניה הם תוקפים גם בגלל הסיוע לישראל, אבל גם בגלל התקיפות שלהן נגד תימן.
לאורך כל המלחמה חשוב לחות'ים להראות את התמיכה של העם התימני בהם. הם מציגים את הפעולות שלהם ככאלה שנעשות לבקשת העם ולפי רצונו. מדי שישי מתפרסמים סרטונים של המוני חות'ים מפגינים באזורים שונים בתימן כתמיכה בעזה.
3 צפייה בגלריה
תימן מניפים את תמונת מנהיג ה חות'ים החות'ים עבד אל מאליכ אל חות'י
תימן מניפים את תמונת מנהיג ה חות'ים החות'ים עבד אל מאליכ אל חות'י
מניפים את תמונתו של מנהיג החות'ים בצנעא. התימנים סובלים מרעב קשה
(צילום: רויטרס / Khaled Abdullah)
מהצד השני, המצב של העם התימני בכלל ובמיוחד באזורים שבשליטת החות'ים קשה מאוד. התימנים סובלים מרעב קשה. בדצמבר תוכנית המזון העולמית השעתה את הסיוע למשפחות תימניות שחיות באזורים שבשליטת החות'ים. זה קרה אחרי שנה שבמהלכה לא הצליחו להגיע למשא ומתן עם החות'ים לגבי צמצום הסיוע והורדת כמות המשפחות הזכאיות לו.
מתוכנית המזון נמסר כי מלאי המזון החל להיגמר כמעט לחלוטין באזורים שבשליטת החות'ים. תוכנית המזון הודיעה כי היא ממשיכה לפעול עם הרשויות בצנעא (החות'ים) כדי להתקדם במשא ומתן. יש לציין כי גם באזורים שבשליטת הממשלה התימנית הלגיטימית המצב קשה, אך הסיוע של תוכנית המזון נמשך ומתמקדים בהגשת עזרה למשפחות הנזקקות ביותר.