היועץ לביטחון לאומי של הבית הלבן ג'ייק סאליבן יגיע מחר (ראשון) לסדרת פגישות חשובות בישראל, אחרי ביקור נוסף בסעודיה, ברקע מאמץ אמריקני לסגור את פרטי עסקת הנורמליזציה בין ירושלים לריאד. בנוסף, סאליבן, היועץ הקרוב והבכיר של ביידן, מגיע לישראל כדי להגיע לתיאום עם ישראל לגבי סוגיית "היום שאחרי" ברצועת עזה - בצל חילוקי הדעות בנושא בתוך הממשלה בכלל וקבינט המלחמה בפרט.
העובדה שמי שמגיע לביקור בישראל הוא היועץ לביטחון לאומי ולא מזכיר המדינה בלינקן, שהגיע לארץ לעיתים תכופות מאז החלה המלחמה, מעידה על כך שמוקד הביקור הוא ככל הנראה לא הסיוע ההומניטרי הפעם, אלא נושאים שנחשבים יותר "אסטרטגיים". בין היתר, המבצע ברפיח, עיכוב משלוחי הנשק וכאמור סוגיית "היום שאחרי". ביקורו של סאליבן מגיע בעיתוי לא נוח במיוחד עבור שני הצדדים, אך הוא נקבע לפני המשבר בתוך קבינט המלחמה, שהפך גלוי עם הצהרתו של שר הביטחון יואב גלנט השבוע בה הביע התנגדות נחרצת לשלטון צבאי ישראלי ברצועה.
בכירים בממשל ביידן אומרים שגלנט לקח חלק קריטי בדיאלוג בין ארה"ב לישראל בחודשים האחרונים, על רקע שינוי באופי היחסים בין ראש הממשלה נתניהו לבין הנשיא ביידן. גורם אמריקני תיאר את גלנט כ"פותר בעיות חיוני" בוויכוח סביב השאלה איך לסיים את המלחמה בעזה.
גלנט בביקורת חריפה על נתניהו, נגד שלטון צבאי בעזה
(צילום: לע"מ)

3 צפייה בגלריה
ג'ייק סאליבן
ג'ייק סאליבן
יגיע עם דרישות, היישר מריאד. ג'ייק סאליבן
(צילום: AFP)
נושא נוסף, עבור האמריקנים חשוב לא פחות, שיעלה בביקור הוא ההתקדמות להסכם עם סעודיה. סאליבן כאמור מגיע לישראל היישר מריאד, אחרי פגישות עם יורש העצר מוחמד בן סלמאן. היועץ הבכיר צפוי להיפגש בישראל עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, השרים בני גנץ ורון דרמר וכן עם מקבילו - ראש המל"ל צחי הנגבי. שני הצדדים מגדירים את הביקור הקרוב כ"קריטי".
סאליבן יציג לבני שיחו בישראל את התרשמותו אחרי ביקורו בסעודיה ופגישותיו שם לגבי העסקה שבוושינגטון מנסים לגבש עוד לפני הבחירות לנשיאות בנובמבר 2024. בישראל מעריכים שסאליבן יבהיר בביקורו שהאמריקנים הצליחו להגיע להסכם עם סעודיה, אך כדי ליישם אותו יש תנאים שישראל צריכה למלא - שנוגעים גם למלחמה בעזה, היחסים עם הפלסטינים, שיקום הרשות הפלסטינית ומעורבות של הרשות הפלסטינית בשיקום הרצועה.
סאליבן צפוי להפציר בישראל שלא לעכב את העברת כספי המיסים לרשות הפלסטינית - צעד שישראל נקטה במחאה על המהלכים הפלסטיניים להוצאת צווי מעצר בבית הדין הבינלאומי הפלילי בהאג ומול האו"ם לשדרוג מעמד פלסטין. בנוסף, הוא צפוי לבקש מישראל להסכים לאפשר שילוב של הרשות הפלסטינית בשיקום הרצועה, כדי לאפשר לסעודים ולאמירתים לעלות על העגלה.
3 צפייה בגלריה
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ יו"ר המחנה הממלכתי
מסיבת עיתונאים של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט ובני גנץ יו"ר המחנה הממלכתי
הביקור, בצל המחלוקות הפומביות בקבינט המלחמה
(צילום: דנה קופל)
ישראל מצידה, בצל המבצע בפאתי רפיח, תנסה לשכנע את ארה"ב לשנות ולו גם חלקית את עמדתה ביחס לפעולה שם, בגלל מה שבישראל מגדירים כ"פינוי מוצלח" של האוכלוסייה, בניגוד לציפיות מוקדמות. עד כה פונו כ-800 אלף עזתים, ובכירים בישראל אומרים גם היום: "נפרק את חטיבת רפיח. שום דבר לא ימנע זאת". עם זאת הם מבהירים ברקע הביקור המתקרב של סאליבן: "אנחנו מבצעים את הפעולה תוך התחשבות במה שמטריד את האמריקנים".
עוד סוגיה שצפויה לעלות בביקורו של היועץ הבכיר של ביידן היא סוגיית עיכוב החימושים, שהעלתה את המתיחות בין וושינגטון לירושלים לשיא חדש. בישראל אומרים שארה"ב מבינה שטעתה בעניין הזה - ומחפשת דרך "לרדת מהעץ". אחת האפשרויות היא לספק לישראל את החימושים, תוך התחייבות שישראל לא תשתמש בפצצות הכבדות ברפיח.
סביר להניח שבמהלך ביקורו יעסוק סאליבן גם במתיחות בצפון, למרות שהסוגיה הזו מטופלת על-ידי שליחו של ביידן לאזור עמוס הוכשטיין. כמו כן, יעלה גם את נושא עסקת החטופים, שמטופלת על-ידי ראש ה-CIA ביל ברנס – ונמצאת כעת במבוי סתום, כאשר הטענה בישראל היא שרק לחץ צבאי חזק ידחק את סינוואר לפינה, ואולי יחזיר אותו לשולחן המשא ומתן.
בנושא הזה, סאליבן יבקש מישראל להחזיר את קטאר לשמש כשחקן מרכזי במגעים האלה, לאחר שישראל העבירה את מרכז הכובד לקהיר. גורם ישראלי אמר כי "האמריקנים מבינים שלא ישראל מכשילה עסקת חטופים, אלא חמאס. זה גם מה שמכשיל הסדר בצפון וגם מקשה על הנורמליזציה עם סעודיה".

מה הסיכוי להסכם עם סעודיה? עושים סדר

סאליבן כאמור מבקר בימים האחרונים בסעודיה, לשיחות שנוגעות בהסכם שיתוף פעולה סביב הגרעין אזרחי במדינה, נדבך אחד מהסדר הנורמליזציה שוושינגטון שואפת לכונן בין ריאד לירושלים. אז מהו הסכם פרויקט הגרעין האזרחי המסתמן בין ארה"ב לסעודיה, הסיכונים והרווחים שהוא טומן בחובו לצדדים, והאופן שבו הוא משתלב במאמצי וושינגטון לתווך לפיוס ישראלי-סעודי? עושים סדר.
3 צפייה בגלריה
(צילום: REUTERS/Hatem Khaled, AFP)
אז מהו הסכם השיתוף הפעולה המתגבש בין ארה"ב לסעודיה? לפי סעיף 123 של חוק האנרגיה האטומית של ארה"ב משנת 1954, היא רשאית לנהל משא ומתן על הסכמים לשיתוף פעולה לגרעין אזרחי משמעותי עם מדינות אחרות. הוא מפרט תשעה קריטריונים לאי-הפצה שמדינות אלה צריכות לעמוד בהם כדי למנוע מהן להשתמש בטכנולוגיה לפיתוח נשק גרעיני או העברת חומרים רגישים לאחרים. החוק קובע ביקורת קונגרס על הסכמים כאלה.
מדוע סעודיה מעוניינת בהסכם לשיתוף פעולה גרעיני עם ארה"ב? כיצואנית הנפט הגדולה בעולם, סעודיה לא נראית כמועמדת הברורה ביותר לבנות תחנות כוח גרעיניות לייצור חשמל. אך יש שתי סיבות שריאד בכל זאת עשויה לרצות בכך. הראשונה היא שתחת תוכנית הרפורמה השאפתנית של יורש העצר מוחמד בן סלמאן, "Vision 2030", הממלכה שואפת לייצר אנרגיה מתחדשת משמעותית ולהפחית פליטות. חלק מזה לפחות צפוי להגיע מאנרגיה גרעינית.
המבקרים מציינים סיבה אפשרית שנייה: הממלכה עשויה להיות מעוניינת לפתח מומחיות גרעינית, למקרה שתרצה מתישהו לרכוש נשק גרעיני, למרות אמצעי ההגנה המעוגנים בכל עסקה עם וושינגטון שנועדים למנוע זאת. בן סלמאן אמר זה מכבר שאם איראן תפתח נשק גרעיני, סעודיה תלך בעקבותיה. הדבר, באופן טבעי, עורר דאגה עמוקה בקרב תומכי בקרת נשק וכמה מחוקקים אמריקנים בנוגע להסכם האפשרי בין הצדדים.
כיצד תרוויח ארה"ב מההסכם? לאמריקנים עשויים להיות רווחים אסטרטגיים ומסחריים. ממשל ביידן לא הסתיר את תקוותו לתווך הסדר ארוך טווח, מרובה חלקים, שיוביל לנורמליזציה בין סעודיה לישראל. וושינגטון מאמינה שהדרך להוביל את סעודיה לפיוס עם ישראל עוברת דרך הסכם גרעין. היתרונות האסטרטגיים יהיו לחזק את ביטחונה של ישראל, לבנות קואליציה רחבה יותר נגד איראן ולחזק את קשרי ארה"ב עם אחת המדינות הערביות העשירות ביותר בתקופה שבה סין מבקשת להרחיב את השפעתה במפרץ.
היתרון המסחרי יהיה לשים את התעשייה בארה"ב במקום מצוין לזכות בחוזים לבניית תחנות כוח גרעיניות סעודיות, שכן חברות אטום אמריקניות מתחרות עם רוסיה, סין ומדינות אחרות על עסקים גלובליים.
מהם המכשולים העיקריים להסכם? כינון ההסכם יהיה כמעט בלתי אפשרי בזמן שהמלחמה בעזה עדיין מתרחשת. מספרי ההרוגים ברצועת עזה צפויים להקשות על הסעודים לנרמל את היחסים. סוגיה מרכזית נוספת היא האם וושינגטון תסכים להקים מתקן להעשרות אורניום בשטח סעודיה, והאם תינתן גישה לסעודים למתקן שכזה, או שהוא ינוהל אך ורק על-ידי צוות אמריקני.
ללא אמצעי הגנה מובנים בהסכם, סעודיה, שמחזיקה בשטחה בעפרות אורניום, תוכל באופן תיאורטי להשתמש במתקן העשרה כדי לייצר אורניום מועשר ברמה גבוהה - שגם יכול לשמש אותה לחומר בקיע לפצצות.
מה ההסכם הרחב יותר, שיכלול בתוכו את נושא הגרעין? ארה"ב מקווה למצוא דרך לתת לסעודיה כמה דברים שהיא רוצה - הסכם גרעין אזרחי, ערבויות ביטחוניות ומסלול למדינה פלסטינית - בתמורה לכך שריאד תסכים לנרמל את יחסיה עם ישראל. מוקדם יותר החודש, שבעה אנשים שמעורים בנושא אמרו ל"רויטרס" כי ממשל ביידן וסעודיה קרובים להגיע להסכם שיציג ערבויות ביטחוניות של ארה"ב וסיוע גרעיני-אזרחי לריאד.
עם זאת, הנורמליזציה הרחבה יותר של סעודיה עם ישראל, שנחזתה כחלק מ"העסקה הגדולה" במזרח התיכון, נותרה קשה להשגה.