דובר צה"ל פרסם היום (ה') רשימה של יישובים בעוטף עזה, במרחק של עד ארבעה ק"מ מגבול הרצועה, שלגביהם אין "מניעה ביטחונית" לחזרת התושבים שפונו מהם עם פרוץ המלחמה לפני 139 ימים.
2 צפייה בגלריה
מפוני קיבוץ בארי בים המלח
מפוני קיבוץ בארי בים המלח
מפונים מהעוטף במלון בים המלח. ארכיון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
לפי צה"ל, היישובים אליהם ניתן לשוב – מבחינה ביטחונית לכל הפחות – הינם זיקים, כרמיה, יד מרדכי, ארז, אור הנר, איבים, שדרות, ניר עם, גבים, מפלסים, סעד, עלומים, רעים, מגן, ניר יצחק, שלומית, נווה ובני נצרים.
"צה"ל גיבש בימים אלה עמדה ביטחונית להחזרת התושבים ליישובי הדרום שפונו בתחילת המלחמה, זאת בהתאם להערכת המצב הביטחונית ובהנחיית הדרג המדיני", נמסר. "תוכנית החזרה מגובשת בשיח מלא של מפקד פיקוד העורף עם ראשי הרשויות וההחלטה על עיתוי חזרתו של כל יישוב תתקבל בצורה פרטנית ואל מול הערכת המצב", הודגש.
2 צפייה בגלריה
עמדת צה"ל על החזרת תושבי יישובי עוטף עזה
עמדת צה"ל על החזרת תושבי יישובי עוטף עזה
חוות הדעת שעליה חתום מפקד פיקוד העורף
(צילום: דובר צה"ל)
בחוות דעת שפרסם מפקד פיקוד העורף, אלוף רפי מילוא, הוא מדגיש כי לא ניתן לקבוע שאין כל סיכון בחזרה ליישובים הללו – וכי לא ניתן למשל לשלול המשך ירי רקטות לעברם. צה"ל אמנם הצליח לפגוע דרמטית במערך הרקטות של חמאס וארגוני הטרור ברצועה, אבל מעת לעת רקטות משוגרות עדיין משטחה.
בחוות הדעת הודגש גם כי היא מתייחסת אך ורק לשיקול הביטחוני, וכי ישנם שיקולים נוספים הקשורים בחזרת התושבים. "מטבע הדברים, חזרת התושבים מצריכה גם בחינה של שיקולים והיבטים נוספים מעבר למישור הביטחוני (כגון חינוך, בריאות, רווחה, תחבורה וכיוצא בזה)", נכתב בחוות הדעת.
הודעת צה"ל מתפרסמת ימים אחדים אחרי שנחשף מתווה עידוד החזרה של התושבים ליישובי העוטף. לפי המתווה, שסוכם בין משרד האוצר לראשי היישובים המפונים, החזרה תתאפשר החל מ-1 במרץ – ומי שיבחרו להישאר בבתי המלון יוכלו לשהות בהם עד ל-7 ביולי. מי שיבחר להמשיך ולהשכיר דירה, יוכל להמשיך לקבל מענק יומי – אך במקום 200 שקלים למבוגר ו-100 שקלים לילד, יוכל לקבל 120 שקלים למבוגר ו-60 לילד מדי יום.
סוכם גם על מענקי הסתגלות שיחולקו לתושבים שיחזרו: אדם יחיד יקבל 15,480 שקלים, זוג כ-30,960; זוג עם ילד 38,700 שקלים; זוג+2 כ-46,400; זוג+3 כ-54,000; זוג+4 כ-62,000. למעשה, כל ילד מזכה את המשפחה במענק של כ-8,000 שקלים נוספים. בנוסף, סוכם שבמסגרת מתווה המענק ייקבע מדרג בהלימה למועד החזרה והצרכים הנובעים ממשך תקופת ההסתגלות. "החלטת ממשלה מפורטת תוגש לאישור הממשלה בהקדם", נמסר.