כמעט 400 אנשי כוחות הביטחון הגיעו לזירת הטבח בבית הספר היסודי בטקסס, שבו נרצחו לפני כחודשיים 19 ילדים ושתי מורות, אך "הם לא התנהלו לפי התרגולים שערכו להתמודדות עם מקרה של יורה פעיל, ולא תעדפו את הצלת החיים של קורבנות חפים מפשע על פני הבטיחות שלהם". כך נקבע בדוח שפורסם אמש (ראשון) על ידי ועדת החקירה לטבח מטעם בית הנבחרים של טקסס.
אמנם בפני הוועדה לא הוצגו עדויות חותכות שמראות שפריצה מוקדמת יותר של כוחות הביטחון לכיתה שבה סלבדור ראמוס רצח את כל קורבנותיו הייתה מצילה חיים, אך הוועדה ציינה כי מתקבל על הדעת להניח שחלק מהקורבנות היו ניצלים אם לא היו נאלצים לחכות כל כך הרבה זמן. בסרטון ממצלמת אבטחה בזירת הטבח, שפורסם כבר בשבוע שעבר, ניתן לראות קבוצה גדולה של שוטרים חמושים, שמצוידים באפודי מגן, חלקם גם עם מגינים בליסטיים, ממתינים במסדרון מחוץ לכיתה במשך 74 דקות שלמות לפני ההסתערות.
7 צפייה בגלריה
שוטרים מחוץ לכיתה שבה בוצע טבח הילדים ירי בעיירה יובלדי ב טקסס ארה"ב תיעוד חדש שנחשף
שוטרים מחוץ לכיתה שבה בוצע טבח הילדים ירי בעיירה יובלדי ב טקסס ארה"ב תיעוד חדש שנחשף
"לא התנהלו לפי התרגולים". כוחות הביטחון ביובלדי המתינו 74 דקות לפני ההסתערות
(צילום: רויטרס / Austin American-Statesman)
(התיעוד שנחשף ב-CNN: השוטרים הפצירו ביורה להניח את נשקו)
הלילה פרסמה רשת CNN סרטונים חדשים ממצלמות הגוף של השוטרים, ובאחד מהם נחשף שהיה ניסיון מצדם לתקשר עם היורה – כ-50 דקות לאחר שנכנס לכיתה ומיד לאחר שנשמעו מתוכה עוד ארבע יריות. "אדוני, אם אתה יכול לשמוע אותי, בבקשה תניח את הנשק שלך אדוני. אנחנו לא רוצים שאף אדם נוסף ייפגע", אומר לפי CNN פיט ארדונדו, מפקד משטרת בתי הספר של אזור העיירה יובלדי בטקסס. ברשת החדשות האמריקנית הדגישו כי השוטרים ידעו כבר בשלב זה שבכיתה יש קורבנות רבים: בקטע וידאו נוסף שנחשף הלילה נשמע ברשת הקשר דיווח שלפיו במוקד החירום 911 התקבלה עדות של ילד מתוך הכיתה, ולפיה הכיתה "מלאה בקורבנות".
הדוח, שאורכו כמעט 80 עמודים, פורסם לאחר שיחות שנערכו עם יותר מ-40 איש במשך כמה שבועות, בהם עדים לטבח, וכוחות ביטחון שהיו בזירה. אמנם נכתב בו כי חוץ מהיורה הוועדה לא מצאה עוד "נבלים" שפעלו בזדון, אך צוין כי התנהלות הכוחות כללה שורה של כשלים מערכתיים, ותהליך קבלת ההחלטות היה קלוקל. לפי הדוח, בזירה לא היה מפקד אחד שקיבל עצמו אחריות להתנהלות הכוחות.
מוביל החקירה, חבר בית הנבחרים בטקסס דסטין בורוז מהמפלגה הרפובליקנית, אמר כי "כל מי שהיה בזירה, דיבר על כך שהיא הייתה כאוטית". באותה נשימה, חברי הוועדה ציינו כי זה לא מתפקידם לקבוע מי צריך לשאת באחריות למחדלים, והדבר נמצא בתחום הסמכות של סוכנויות אכיפת החוק שהיו מעורבות בטיפול בירי.
7 צפייה בגלריה
פרחים ונרות זיכרון ליד בית הספר
פרחים ונרות זיכרון ליד בית הספר
פרחים ונרות זיכרון ליד בית הספר בטקסס, במאי האחרון
(צילום: רויטרס)
7 צפייה בגלריה
שמות הילדים ההרוגים על צלבים שמדמים מצבות מחות לבית הספר
שמות הילדים ההרוגים על צלבים שמדמים מצבות מחות לבית הספר
חברי הוועדה טענו: "סביר שפריצה מוקדמת יותר הייתה מצילה חיים"
(צילום: AP)
בעקבות פרסום מסקנות ועדה החקירה, מפקד משטרת יובלדי בפועל במהלך הטבח, מריאנו פרגאס, הוצא לחופשה ללא תשלום. עם זאת, יש לציין כי הדוח מותח לראשונה ביקורת גם על כוחות הביטחון הפדרליים והמדינתיים של טקסס שהגיעו לזירה, ולא רק על הכוחות העירוניים. בדוח אף צוין כי רבים מאנשי כוחות הביטחון שהגיעו לזירה היו מאומנים ומצוידים יותר מהכוחות של משטרת המחוז. מבין 376 אנשי כוחות הביטחון שנכחו בזירה, 150 מהם היו אנשי סוכנות משמר הגבול הפדרלי, ועוד כ-90 היו שייכים למשטרת טקסס.
ראש העיר יובלדי דון מקלוהן אמר כי תיפתח חקירה כדי לקבוע האם פרגאס היה צריך לקחת פיקוד על הזירה. הוא הוסיף גם כי העירייה תפרסם כל תיעוד ממצלמות הגוף שהיו על שוטרי העיר בזמן הטבח. מקלוהן ציין כי כמה שוטרים עזבו את המשטרה מאז הירי, וכי קיים חשש מפני התאבדויות של שוטרים שלקחו חלק באירוע.
קרובי המשפחה של הקורבנות קיבלו העתקים של הדוח לפני פרסומו לציבור. וינסנט סלאזר, סבה של לילה בת ה-11 שנרצחה בטבח, אמר כי "כוחות הביטחון שהיו שם הם בדיחה, אין סיבה שאף אחד מהם יענוד תג".
7 צפייה בגלריה
ארה"ב טבח טקסס בית ספר יובלדי הרוצח סלבדור ראמוס ו כלי הנשק שלו
ארה"ב טבח טקסס בית ספר יובלדי הרוצח סלבדור ראמוס ו כלי הנשק שלו
הרוצח סלבדור ראמוס ותמונה של כלי הנשק שלו שהעלה לאינסטגרם
7 צפייה בגלריה
ארה"ב טקסס אנשים יושבים ליד בית הספר רוב ב יובלדי שבו אירע ה טבח
ארה"ב טקסס אנשים יושבים ליד בית הספר רוב ב יובלדי שבו אירע ה טבח
ליד הבית ספר שבו אירע הטבח
(צילום: AFP)
מייקל בראון, שבנו בן ה-9 היה בקפיטריה בבית הספר ביום הירי וניצל, הגיע למסיבת העיתונאים שבה הכריזו על פרסום הדוח עם שלטי מחאה שעליהם נכתב, "אנחנו רוצים לקיחת אחריות". בראון אמר כי הוא עוד לא קרא את הדוח, אבל הוא כבר יודע מספיק כדי להגיד ש"למשטרה יש דם על הידיים. זה מגעיל, הם פשוט פחדנים".
התיעוד שפורסם בשבוע שעבר, על ידי העיתון המקומי Austin American-Statesman, הראה את חלק מהשוטרים מכוונים את נשקם לעבר הכיתה, אך לא עושים דבר גם כאשר 45 דקות לאחר הגעתם של השוטרים הראשונים לזירה נשמעו ארבע יריות נוספות מתוך הכיתה. השוטרים שהמתינו במסדרון נשמעים דנים בסוגיות שונות הקשורות להתנהלות בזירה, וחלקם נראים משוחחים או מתכתבים בטלפונים ניידים. אחד מהם אף נראה בשלב מסוים מחטא את ידיו באמצעות מתקן שהורכב על הקיר במסדרון.
חוץ מהתיעוד, העיתון פרסם גם קטעי וידאו אחרים שהגיעו לידיו, ונפתח עם סרטון ממצלמת אבטחה מחוץ לבית הספר שבה נראה כיצד הרוצח סוטה עם רכבו לתוך תעלה סמוך למוסד החינוכי, ושני עוברי אורח שבאו לסייע נראים לפתע בורחים כאשר ראמוס פתח לעברם באש. בקטעים נוספים שהגיעו לידי העיתון ראמוס נראה פותח באש בחניון שמחוץ לבית הספר, ובהקלטה שצורפה לתיעוד, משיחה למוקד החירום 911, נשמעת מורה צועקת לתלמידיה: "תשכבו! כנסו לחדרים שלכם! כנסו לחדרים שלכם!". בהמשך מוצג הסרטון ממצלמת האבטחה במסדרון בית הספר, וראמוס נראה בו נכנס פנימה בשעה 11:33, בבוקר של ה-24 במאי. הוא נראה בסרטון מסדר את שערו הארוך ומחזיק רובה סער מסוג AR-15, שבדיעבד התברר כי קנה אותו כחוק מיד לאחר שהפך לבן 18.
7 צפייה בגלריה
 תושבי יובלדי מנחמים זה את זה לאחר הטבח. זעם על המשטרה: "יש לה דם על הידיים"
 תושבי יובלדי מנחמים זה את זה לאחר הטבח. זעם על המשטרה: "יש לה דם על הידיים"
תושבי יובלדי מנחמים זה את זה לאחר הטבח. זעם על המשטרה: "יש לה דם על הידיים"
(צילום: gettyimages)
בזמן שהתקרב לדלת הכיתה נראה ילד קטן מגיע אל קצה המסדרון, כנראה אחרי שחזר מהשירותים, ומביט לשניות אחדות בראמוס – שפותח לפתע באש עוד לפני שנכנס לתוך הכיתה. הילד בורח חזרה, ובשלב זה מתחיל ראמוס בטבח הנורא, וירה כמעט ללא הפסקה במשך שתי דקות וחצי. בסרטון המקורי נשמעות צרחות של הילדים מתוך הכיתה, אולם העיתון שחשף את התיעוד החליט להסיר את הסאונד של הצרחות הללו ולהשאיר רק את קולות הירי.
השוטרים הראשונים הגיעו לבית הספר פחות משלוש דקות לאחר ראמוס, מעט לפני השעה 11:36. שלושה שוטרים חמושים נראים מתקרבים לדלת הכיתה, אך בורחים במהרה חזרה לקצה המסדרון כאשר שמעו צרור יריות. שוטרים נוספים ממשיכים לזרום למקום, אך ההסתערות עצמה על הכיתה נעשתה רק 77 דקות לאחר שראמוס הגיע לבית הספר, בשעה 12:50.